به گزارش ایرنا، موضوع ساماندهی سگ های ولگرد در سطح شهر بحث تازه ای نیست و تاکنون جلسات و کارگروه های متعددی برای بررسی و رفع خطرات احتمالی آنها تشکیل شده است.
علیرغم جلسات متعدد و برنامه ها و سیاست های مختلف اتخاذ شده هنوز موجی از نگرانی در رابطه با جولان این حیوانات ولگرد در سطح شهر وجود دارد.
یکی از اصلی ترین اقدامات موجود در حوزه ساماندهی سگ های ولگرد، موضوع مرگ با ترحم و عقیم سازی است که در این رابطه نیز موفقیت های چندانی حاصل نشده و خود موجی از مخالفت های اجتماعی را به دنبال داشته است.
در همین راستا موضوع ساماندهی سگ های ولگرد در صحن علنی شورای شهر قزوین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای شورای اسلامی یکصدا بر اتخاذ راهکارهای موثر و مفید برای رفع خطرات این حیوانات تاکید کردند.

**اختصاص 64 درصد تماس های سامانه 137 به موضوع جمع آوری سگ های ولگرد
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قزوین در این باره گفت: آمارها نشان می دهد که 64 درصد تماس های برقرار شده با سامانه 137 شهرداری قزوین تقاضا برای ساماندهی سگ های ولگرد است که نشان می دهد مردم از این بابت بسیار ناراضی هستند.
سیده منیره قوامی افزود: یک شرکت پیمانکاری برای ساماندهی سگ های ولگرد با سازمان مدیریت پسماند شهرداری قرارداد منعقد کرده بود اما با پایان مهلت قرارداد آن از اسفند 97 تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است و به دلیل فرآیند طولانی مناقصه و عقد قرارداد مجدد، موضوع ساماندهی سگ ها در بلاتکلیفی قرار دارد.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات برای هر سگ ولگرد توسط این شرکت پیمانکار، چهار میلیون و 250 هزار ریال هزینه دارد، اظهار داشت: جمع آوری سگ های ولگرد،تحویل به کمپ حیوانات و ارایه خدمات، هزینه بسیار بالایی دارد و لازم است که شهرداری در این خصوص حمایت های مالی لازم را داشته باشد.

** خطر سگ های ولگرد در میدان مینودر و جاده سلامت
نایب رییس شورای شهر قزوین نیز در این باره گفت: متاسفانه میدان مینودر و جاده سلامت شهر قزوین با افزایش تردد سگ های ولگرد رو به رو است و اگر این سگ ها به زنان و کودکان حمله ور شوند، جبران خسارات آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
مهدی عبدالرزاقی به حضور بیش از 30 تا 40 سگ ولگرد در میدان مینودر اشاره کرد و اظهار داشت:باید سگ های ولگرد در سطح شهر قزوین جمع آوری شوند و شهرداری باید شرایط و مقدمات لازم را برای جمع آوری هرچه سریع تر این حیوانات فراهم آورد.

** رهاسازی هزار و 600 سگ عقیم شده در پارک های سطح شهر
رییس کمیسیون اقتصادی و مالی شورای شهر قزوین در خصوص سگ های ولگرد گفت: اگر ساعت پنج صبح در مناطقی مانند غیاث آباد، کوثر و مینودر شهر قزوین حضور داشته باشید، مشاهده می کنید که تعداد بسیار بالایی از سگ های ولگرد در پارک ها حضور دارند.
فرج الله فصیحی رامندی با بیان اینکه هزار و 600 سگ ولگرد پس از عقیم سازی در سطح شهر رها شده است، اظهار داشت: این تعداد از سگ های ولگرد در سطح شهر باعث نگرانی مردم و شهروندان شده اند و باید چاره ای برای این موضوع بیندیشم.
وی به خطر گزش سگ های ولگرد و شیوع بیماری هاری اشاره کرد و گفت: اگر کودک یا شهروندی با گزش این سگ های ولگرد مبتلا به بیماری شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
فصیحی رامندی به رعایت اعتدال در خصوص برخورد با سگ های ولگرد تاکید کرد و گفت: نباید برخوردها در این رابطه از نوع افراط و تفریط باشد بلکه باید با رعایت تمام جوانب زیست محیطی برای ساماندهی هرچه بهتر این حیوانات اقدام کرد.

**طرح موضوع ساماندهی سگ های ولگرد در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری استان
کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری استان در آخرین جلسه خود که در دی ماه سال 97 برگزار شد به موضوع افزایش گزیدگی در شهرستان ها و ساماندهی سگ های ولگرد در سطح استان پرداخت.
دبیر کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری انسان در این جلسه گفته بود: طی سال های گذشته با توجه به ممنوعیت به کارگیری سلاح گرم برای اتلاف این حیوانات مجددا جمعیت سگ ها در استان افزایش بسیار زیادی یافت.
مصطفی صالحی گفت:برای کنترل جمعیت این حیوانات در سال های 94 و 95 بیش از هفت هزار سگ نگهبان در دامداری های سطح استان قلاده گذاری و واکسیناسیون شدند.
صفدر کریمی کارشناس بیماری مشترک انسان و دام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این نشست به ثبت 2 هزار و 968 مورد گزیدگی توسط سگ ها در سال 97 پرداخت و افزایش گزیدگی در شهرستان های استان به خصوص تاکستان را نگران کننده ارزیابی کرد.
این مسئول دانشگاه علوم پزشگی همچنین گفته بود: واکسیناسیون سگ ها به علت وارداتی بودن داروها بسیار پرهزینه بوده و برای هر قلاده در سه نوبت واکسیناسیون، 10 میلیون ریال هزینه لازم است.
9925* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.