به گزارش ایرنا،نخستین فتو ماراتن ایران امروز سه شنبه با حضور 270 عکاس از 78 شهر کشور به همت شهرداری قزوین در این شهر آغاز شده است.
فتو ماراتن، نوعی هنر در عکاسی به شمار می رود که از عکاسان با ارایه چند سوژه و تعیین مسیرهایی خاص و زمان مشخص درخواست می شود تا نسبت به تهیه تصاویر خواسته شده اقدام کنند.
برگزاری این رویداد هنری سه روزه بهانه ای شد تا ایرنا نظرات شرکت کنندگان در خصوص این رقابت جذاب هنری را جویا شود.

**فتو ماراتن تجربه جدیدی برای عکاسان کشور
آیسان جماعت عکاس 26 ساله از استان زنجان با سه سال سابقه حرفه ای در عکاسی به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری این رویداد را در هنر عکاسی به فال نیک می گیریم و امیدواریم بتوانیم از این میدان با دست پر خارج شویم.
وی ادامه داد: بدون شک این ماراتن می تواند تجربه جدیدی برای تمامی عکاسان شرکت کننده که از اقصی نقاط کشور در آن حضور دارند، باشد.
جماعت، برنده شدن از این میدان را هدف نهایی خود ندانست و اظهار داشت: اگرچه این نوع کار در سایر کشورها از سابقه طولانی برخوردار است اما امیدواریم حرکتی که از قزوین امروز در آغاز شده نیز به سایر مناطق کشور بسط و توسعه پیدا کند.

**تاثیر فتوماراتن معرفی جاذبه های تاریخی کشور
یک عکاس شرکت کننده در این رویداد فرهنگی و هرنی از اردبیل نیز در این رابطه اظهار داشت: فتو ماراتن قزوین خلاقیت حرفه ای در هنر عکاسی به شمار می رود که عکاسان ما آن را برای نخستین بار تجربه می کنند.
جاوید خدمت با 48 سال سن و 20 سال تجربه عکاسی،ادامه داد: این رویداد می تواند به معرفی هرچه بیشتر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری کمک کند.
وی با اشاره به اینکه فتو ماراتن در عین حال تجربه بسیاری مفیدی برای عکاسان تازه کار محسوب می شود، یادآور شد: عکاسان ما در چنین رویدادهایی یاد می گیرند تا در زمان و مکان محدود سوژه های مورد نظر را عکاسی کرده و خلاقیت های آشکار و نهان خود به ظهور برسانند.
این عکاس اردبیلی یادآور شد: با توجه به برگزاری اولین فتوماراتن کشور شاید مسئولان برگزار کننده نتوانند به اهداف نهایی خود دست یابند اما بدون شک در آینده و با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف چنین رویدادهایی، به هدف های غایی خود دست می یابند.

**فتوماراتن و چالش عکاسی در یک محدوده و زمان مشخص
جواد رزاقی زاده از تهران با 37 سال سن و 17 سال سابقه عکاسی از دیگر شرکت کنندگان این رویداد، فتو ماراتن را یک حادثه تاریخی برای هنر عکاسی کشور دانست و افزود: حضور 270 عکاس از سراسر کشور در یک منطقه تاکنون بی سابقه بوده و کیفیت برگزاری آن نیز قابل توجه شرکت کنندگان است.
وی اضافه کرد: بدون شک، این رویداد اتفاق خاصی است که می تواند بسیاری از عکاسان را با چالش های خوب و تجربه های فراوانی روبرو کند که در آینده از تجربیات آن در کارهای خود بهره مند شوند.
این عکاس تهرانی، حضور این تعداد عکاس در قزوین را کار هوشمندانه و مبتکرانه ای دانست و یادآور شد: اگرچه راهکارهای خوب و موثری نیز در زمینه معرفی آثار و بناهای تاریخی مانند چاپ کتاب و تهیه فیلم وجود دارد اما هنر عکاسی برای معرفی چنین مولفه ای از جایگاه ویژه تری برخوردار است.

**هیجان بی نظیر عکاسی در فتو ماراتن
یک عکاس شرکت کننده از شیراز نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه در فتو ماراتن موضوعات و محدوده مکانی برای گرفتن عکس تا قبل از آغاز مسابقه برای شرکت کنندگان مشخص نیست، این مساله بر هیجان کار عکاسان می افزاید.
طاهره رخ بخش با هشت سال سابقه کار حرفه ای در عکاسی، تصریح کرد: سرعت عمل بالا و زمان اندک در این شیوه عکاسی یکی دیگر از موضوعات هیجانی مسابقه است که باعث شده تا این تعداد عکاس از سراسر کشور در قزوین به دور هم جمع شوند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت کنندگان با محدوده مکانی مسابقه نا آشنا بوده جا داشت تا مسئولان برگزار کننده یک روز قبل آن را به شرکت کنندگان نشان دهند که این مساله خود می توانست تا حدود زیادی بر کیفیت کار بیافزاید.

**حضور 270 عکاس در یک رویداد ملی و بین المللی در کشور بی سابقه است
رییس کارگروه اطلاع رسانی و عضو شورای سیاست گذاری نخستین ماراتن عکاسی کشور نیز در خصوص این رویداد فرهنگی و هنری گفت: برگزاری نخستین فتو ماراتن کشور به همراه دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین به منظور معرفی هرچه بهتر این شهر جهت حوزه گردشگری صورت گرفته است.
عادله مهرابی با بیان اینکه معرفی شهر قزوین در سطح ملی و بین المللی یکی از مهم ترین رویکردهای مدیریت شهری است،افزود: تاکید شهرداری و شورای پنجم بر توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری این شهر بوده و مجموعه مدیریت شهری نیز به ‌منظور استفاده از ظرفیت‌های منحصر به ‌فرد این منطقه در حوزه تاریخی، فرهنگی و گردشگری، برگزاری جشنواره های متنوع در سطح ملی را در دستور کار خود قرار داده اند.
به گفته وی، یکی از مهم ترین این جشنواره ها، برگزاری دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین و نخستین فتوماراتن عکاسی کشور بوده است.
این مسئول یکی از ابزارهای معرفی جاذبه‌های گردشگری به مردم و توسعه این را بهره مندی از ظرفیت هنرمندان دانست و یادآور شد: عکاسان می توانند با حضور در قزوین و ثبت تصاویر زیبا و چشم نواز از بناهای تاریخی و ظرفیت های گردشگری این شهر بهترین تبلیغ گر این ظرفیت ها باشند.
مهرابی ادامه داد: توسعه ارتباطات و استفاده نسل جدید از شبکه های اجتماعی که بیشتر بر مبنای تصویر پایه گذاری شده، ارزش و اهمیت عکاسی از ظرفیت های گردشگری و انتشار آن در این شبکه ها به منظور توسعه صنعت گردشگری را نمایان می سازد.
رییس کارگروه اطلاع رسانی و عضو شورای سیاستگذاری نخستین فتو ماراتن عکاسی کشور خاطرنشان کرد: شهرداری قزوین با برگزاری این جشنواره درصدد است تا جاذبه‌ و ظرفیت‌ های کمتر شناخته‌ شده این شهر را به عکاسان معرفی کند تا آنان با استفاده از ابزار و ظرفیت های خود، جذابیت های این شهر مینودری را در سطح ملی و فراملی منعکس کنند.
8054*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.