محمود داوران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: باغات سنتی قزوین گرچه می تواند به قدر گنجایش خود و با حضور باغداران و مدیریت شهری از سیلاب به نفع سرسبزی و آبخوان ها استفاده کند، اما خود نیز باید در برابر سیلاب های مهیب محافظت شود.
وی اضافه کرد: نقشه های هوایی از قزوین کاملا نشان می دهد که رشد و توسعه شهرسازی در قزوین به سمت شمال باغستان بوده و هرگز باغستان که بیشتر آن در ناحیه جنوب واقع شده نمی تواند مانع سیلاب های شمالی باشد.
داوران در واکنش به اظهاراتی در خصوص مقابله باغستان با سیلاب مطرح می شود،اظهار داشت: باید با واقع بینی با سیلاب برخورد نمود و با توجه به عدم فعالیت باغات نیمه شمالی شهر و نبود آبگیری در محدوده غربی و شرقی پهنه یاد شده و محدودیت نهرهای خود باغستان امکان پذیرش همه سیلاب در داخل باغستان جنوبی فراهم نیست.
این فعال زیست محیطی به احداث جاده در کف رودخانه میسرا (جنوب میدان تره بار و در امتداد شرقی جاده تاکستان) و ایجاد بندها و کانال های غیر استاندارد در آن اشاره کرد و گفت: این عوامل باعث شده که آب سیلاب به باغات مجاور آسیب های متعددی وارد کند و بنابراین به دور از شعارزدگی باید امکانات لجستیکی و سازه ای و مدیریت شایسته در جهت انتقال آب اضافه و استفاده مناسب از آن در باغستان صورت پذیرد.
رییس سازمان مردم نهاد جنبش سبز باغستان قزوین به خسارات وارده در باغات سمت چوبیندر در پی سیلاب اخیر اشاره کرد و گفت: درحال حاضر گل و لای باقی مانده از سیلاب که در زبان محلی به لات معروف است، روی نهال کاری و محصولات کشاورزان رسوب کرده و باعث خساراتی به باغداران شده است که باید ضمن پرداخت خسارات به باغداران تمهیدات لازم برای جلوگیری از چنین حوادثی با ساماندهی رودخانه ها و مسیل ها و آب بند ها فراهم شود.
شهر قزوین دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه کرده اند.
در دهه های اخیر بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده اند.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.