حمید رحمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: وجود 2 هزار و 500 هکتار از باغات سنتی پیرامونی این شهر توانست بخش اعظمی از سیل را به کنترل خود درآورده و از ایجاد خسارت به تاسیسات شهری جلوگیری کند.
به گفته وی، وجود رودخانه های باراجین (ارنجک)، بازار، زویار، وشته و دریچای باعث شد تا آب ناشی از باران های سیل آسا وارد باغستان ها شده و از ورود آن به شهر جلوگیری شود.
رحمانی اضافه کرد: هدایت آب های سطحی به باغستان سنتی قزوین علاوه بر جلوگیری از وقوع سیل، باعث سیراب شدن باغات و ذخیره سازی منابع آب های زیرزمینی منطقه نیز شد.
مدیرعامل سازمان باغستان سنتی شهرداری قزوین با اشاره به اهمیت این میراث هزارساله افزود: امروز که شاهد وارد آمدن خسارت های جبران ناپذیر برخی از شهرهای کشور ناشی از وقوع سیل هستیم جا دارد مسئولان استانی از این پس ضمن اهمیت دادن به باغستان این شهر، تدابیر لازم برای احیا و گسترش باغستان سنتی را در دستور کار جدی خود قرار دهند.
رحمانی در ادامه تصریح کرد: البته هدایت آب رودخانه های قزوین به باغستان سنتی خسارت هایی را نیز به همراه داشته که با توجه به گل و لای موجود در آن، برآورد میزان خسارت را برای کارشناسان این سازمان ، در حال حاضر ممکن نیست.
وی اضافه کرد: سازمان باغستان ها در انتظار توقف بارندگی ها و خشک شدن گل و لای در باغات می ماند که در آن صورت ضمن عملیات پاکسازی باغات، میزان خسارت های وارد شده نیز اعلام خواهد شد.
شهر قزوین در گذشته های دور دارای چهار هزار و 500 هکتار باغ سنتی بود که براثر بی توجهی ، در حال حاضر تنها 2 هزار و 500 هکتار از آن باقی مانده است.
8054/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.