به گزارش ایرنا با وجود آن که نیمه اول نوروز امسال، تقریبا هر روز شاهد بارش رحمت الهی بود، اما سرای زیبای سعدالسلطنه قزوین در هر گوشه خود شاهد هنرنمایی هنرمندانی از استان های چهارگوشه کشور بود.
در یک جا زنان با لباس های محلی و دامن چین دار بلند خود مشغول نان پختن روی ساج و تعارف شیرینی به شهروندان و گردشگران بودند، در نقطه ای دیگر صدای طبل و دهل نوازندگان اقوام مختلف نوایی روح نواز در این بنای تاریخی ایجاد کرده بود.
غرفه های کودکان با بازی های شاد و متنوع، بسیاری از کودکان و نوجوانان را گرد آورده و با هیجان مشغول بازی و یا تماشای بازی همسالان خود بودند.
گروه های آیینی از استان های مختلفی چون آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، گلستان، خوزستان ، لرستان و خراسان برای تماشاچیان آداب و سنن خود، رقص ها و بازی های بومی محلی خود را به نمایش گذاشتند.
به جز دو روز در طول هفته گذشته که بارش شدید باران اجازه حضور گسترده در این مکان تاریخی را به شهروندان نمی داد در بقیه روزهای برگزاری این دوره از جشنواره شاهد استقبال پرشور گردشگران و شهروندان از آن بودیم به طوریکه در آخرین روز برپایی این جشنواره ظرفیت مجموعه سه هکتاری تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه تکمیل شد.
در کنار استقبال گسترده مردم از این جشنواره که نشان دهنده رضایت آنها از دو سال برگزاری آن بود، شور و شعف حاکم بر فضای جشنواره حاکی از رضایتمندی گروه های هنری استان های شرکت کننده در قزوین بود.
*** جشنواره فرهنگ و سنن اقوام ایرانی نشاط بازدیدکنندگان را ارتقاء داد
سرپرست یکی از گروه های شرکت کننده که با عنوان گروه گویلر از شهرستان خوی آذربایجان غربی در این جشنواره حضور یافته بود، گفت: این جشنواره با توجه به حوادث اخیر که باعث تاثر هموطنان شد، توانست از نظر روانی در شادی و نشاط مردم تاثیرات خود را بگذارد.
حمید پورجعفر افزود:همچنین با توجه به فراموش شدن بسیاری از فرهنگ ها و سنت های اقوام مختلف ایرانی در بین نوجوانان و نسل امروز، برگزاری چنین جشنواره ای با دعوت از طیف متنوعی از اقوام مختلف کشور می تواند در احیای این فرهنگ ها و معرفی آنها به نسل جوان بسیار اثرگذار باشد.
وی که برای اولین بار به قزوین سفر کرده است، این استان را به خاطر جایگاه آن به عنوان استانی که بیش از 55 سال پایتخت ایران بوده دارای ظرفیت های فراوانی در توسعه گردشگری دانست و گفت: در اولین نگاه تصور اینکه چنین استانی با وسعت به نسبت کم ؛ این تعداد از آثار زیبای تاریخی را در دل خود داشته باشد غیر منتظره است.
پورجعفر افزود: قزوین در صورت توجه و حمایت مسئولان خود می تواند به یکی از قطب های مهم گردشگری در کشور تبدیل شود.


*** جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی فرصت معرفی آداب ایرانیان را فراهم کرد
حامد مطران لویی، سرپرست گروه آیین هنری چیکسای استان خراسان شمالی دیگر میهمان شب های برگزاری جشنواره فرهنگ و سنن اقوام ایرانی در قزوین بود که معتقد است این جشنواره با سطح کیفی بالایی برگزار شده و نقش بسیار موثری در افزایش شادی و نشاط اجتماعی داشته است.
وی، جاذبه های گردشگری قزوین به ویژه سرای سعدالسلطنه را بی نظیر دانست و افزود:در مدت برگزاری این جشنواره گروه ما آیین های کرمانجی را در مراسم های مختلف عروسی از جمله چوب بازی به نمایش گذاشت که استقبال خوبی هم از آن شد.
مطران لویی افزود: دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی فرصت بسیار بزرگی برای معرفی آداب و سنن کرمانجی و همچنین سایر اقوام ایرانی فراهم کرد.


*** جشنواره فرهنگ و سنن اقام ایرانی از زوال و فراموشی سنت ها جلوگیری می کند
سرپرست یک گروه هنری دیگر با نام میسان در استان خوزستان نیز گفت:برگزاری چنین جشنواره هایی در ایام تعطیلات و مسافرت های مردم تاثیر بسیار زیادی در حفظ و احیای هویت و اصالت اقوام ایرانی دارد و می تواند از فراموش شدن سنت ها جلوگیری کند.
باسم حمادی افزود: قزوین با وجود وسعت کمی که دارد در دوره صفویه پایتخت کشور بوده و باعث شده تا بیشترین آثار تاریخی ثبت شده به آن اختصاص داشته باشد و همین ظرفیت بسیار بزرگی را بری جذب گردشگر در این استان ایجاد کرده است.
این هنرمند خوزستانی ادامه داد: قزوین جاذبه های طبیعی مانند الموت دارد که نیاز است برای توسعه گردشگری آن، بیش از پیش به مسافران داخلی و خارجی معرفی شود.
حمادی افزود: استان خوزستان زندگی شهرنشینی، روستایی، بادیه نشینی و حرنشینی است و ما در این جشنواره سبک حرنشینی یا همان سیاه چادرها را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشتیم.
***گردشگران خارجی
گردشگران داخلی و شهروندان قزوینی تنها بازدیدکنندگان این جشنواره نبودند بلکه در این میان گردشگران غیرایرانی مختلفی نیز بودند که با انتخاب قزوین به عنوان مقصد سفر خود از دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی نیز دیدن کردند.
یک گردشگر هلندی در این خصوص با اظهار شگفتی و هیجان از تماشای سرای سعدالسلطنه قزوین گفت: هدفم از سفر به قزوین دیدن منطقه الموت بود اما با توجه به سرمای هوا و بارش باران این سفر به تاخیر افتاد و در قزوین ماندم.
آن اورولندا با بیان اینکه مردم قزوین بسیار میهمان نواز و مهربان هستند افزود: در مکان سعدالسلطنه قزوینی ها برخورد خوبی با ما دارند عکس های یادگاری نیز با من می گیرند که واقعا از این همه محبت آنها متحیر شدم.
وی، موزه خوشنویسی را یکی از مکان هایی عنوان کرد که از آن بازدید کرده و افزود: به نظرم این همه هنر در یک شهر بسیار موضوع لذتبخش و مثبتی است.
این گردشگر هلندی در بیان علت انتخاب الموت به عنوان مقصد سفر خود نیز گفت: با الموت از طریق یک آژانس مسافرتی در هلند آشنا شدم و با خواندن تاریخ این سرزمین آنجا را برای سفر برگزیدم.

***جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی به نشاط شهروندان کمک کرده است
یک گردشگر فرانسوی نیز در بازدید از سرای سعدالسلطنه و دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی گفت: برپایی چنین جشنواره ای که همراه با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری و به ویژه موسیقی است علاوه بر ایجاد فرصتی برای آشنایی با سنن ایرانیان، موجب نشاط بیشتر شهروندان و بازدیدکنندگان شده است.
پاولین مونیر که برای اولین بار به ایران سفر کرده، هدف اصلی خود از سفر به قزوین را دیدن قلعه الموت عنوان کرد و افزود: در حین مطالعه کتاب راهنمای گردشگری از ایران دریافتم که ماه مارس مصادف با نوروز ایرانیان است و به همین خاطر این ایام را برای سفر انتخاب کردم.
وی، حال و هوای نوروز در ایران را خوب توصیف کرد و گفت: در این روزها جشن های زیادی در ایران و قزوین برگزار می شود و فرصت مناسبی برای آشنایی با سنت های مردم این کشوراست.
این گردشگر فرانسوی افزود: گرچه در این ایام حجم اقامت در هتل های قزوین بالا است اما دیدن نشاط و شادی مردم، انرژی بیشتری برای گشت و گذار در این شهر به وجود می آورد.
وی که از بناهایی چون سرای سعدالسلطنه و موزه چهلستون قزوین بازدید کرده است، معماری بناها، نقاشی های کف معابر و واحدهای فروش صنایع دستی و مواد غذایی در سرای سعد السلطنه را از نکات برجسته این شهر عنوان کرد.

*** تداوم جشنواره فرهنگ و سنن اقوام ایرانی در رونق تولید اثرگذار است
رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین و دبیر دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی، تداوم و استمرار برنامه هایی چون جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی در طول سال را با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی، در رونق تولید ملی به ویژه صنایع دستی ضروری و موثر دانست.
محمد درافشانی افزود: این جشنواره با هدف آشنایی نسل جوان با فرهنگ و سنن ایرانی و احیای سنت های فراموش شده اقوام مختلف در دومین سال متوالی برگزار شد و با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان و گردشگران مواجه شد.
وی اضافه کرد: در نوروز امسال شاهد رشد گردشگران نوروزی در قزوین بودیم و آمار ها حکایت از تکمیل ظرفیت هتل ها و مراکز اسکان مسافران در قزوین داشت.
درافشانی با اشاره به نام گذاری سال 98 به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معطم رهبری گفت: به طور قطع برگزاری چنین جشنواره و برنامه های مشابه آن می تواند هم در رونق گردشگری و هم رونق تولید به ویژه تولیدات صنایع دستی موثر باشد.
وی اظهار داشت: علاوه بر این جشنواره نوروزی؛ در طول سال جدید برنامه های مختلفی در حوزه های گردشگری و آئینی برگزار خواهد شد تا زمینه های سرمایه گذاری در شهر قزوین بیش از پیش فراهم شود.
رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در با اظهار همدردی با مردم سیل زده استان های شمالی و جنوبی افزود: بنا بر دستور شهردار قزوین ضمن آن که روز سه شنبه ششم فروردین ماه برنامه های شاد این جشنواره در همدردی با آسیب دیدگان و بازماندگان این حادثه بزرگ برگزار نشد همچنین کلیه عواید حاصل از فروش بلیط جشنواره فرهنگ و سنن اقوام ایرانی نیز صرف کمک به سیل زدگان خواهد شد.
دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی که از سوم فروردین ماه در سرای سعدالسلطنه قزوین آغاز شده بود جمعه شب نهم فروردین ماه به کار خود پایان داد.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.