به گزارش ایرنا، درحالی که برخی شطرنج بازان معتقدند استقبال و پیشرفت های خوبی در این رشته ورزشی وجود دارد ، اما عده ای دیگر از نبود حمایت های مالی و حتی هزینه های سنگین برای شرکت در مسابقات گله مندند.
آنان برگزاری منظم مسابقات، ظهور ورزشکاران نوجوان با استعداد، گرایش مردم به این رشته ورزشی را از نقاط مثبت و عدم حمایت مالی و نبود برنامه برای تماشاگران را از نقاط منفی موجود در این رشته ورزشی عنوان کردند.

** هزینه های ورود به مسابقات
یک شطرنج باز تهرانی به خبرنگار ایرنا گفت: وجود نرم افزارهای پیشرفته در زمینه آموزش شطرنج باعث شده تا نوجوانان و نسل جدید از توانایی و حرفه بالاتری نسبت به نسل قدیم برخوردار باشند.
محسن رجبی با بیان اینکه رقبای سرسخت این رشته ورزشی شطرنج بازان 10 ساله هستند، اظهار داشت: چون کودکان از سن هفت سالگی به این رشته ورود پیدا می کنند، تا سن 10 سالگی به یک شطرنج باز قوی تبدیل می شوند و امکان شکست آنها به سادگی ممکن نیست.
وی به هزینه های ورودی برای شرکت در مسابقات اشاره کرد و گفت: برای شرکت در مسابقات 120 تا 150 هزار تومان گرفته می شود و اگر بخواهیم با هزینه رفت و برگشت و مهمانسرا حساب کنیم، روی هم رفته هر مسابقه 500 تا 600 هزار تومان برای یک ورزشکار هزینه ایجاد می شود.
رجبی به ضرورت اسپانسر برای این رشته ورزشی تاکید کرد و گفت: وجود حامیان مالی می تواند هزینه خوابگاه ورزشکاران را کاهش داده و تا حد رایگان پایین بیاورد.
این شطرنج باز به هزینه های سنگین این دور از مسابقات برای خانواده ها پرداخت و یادآور شد: در بین شطرنج بازان نوجوانان با گروه سنی بسیار پایین حضور دارند که اگر این افراد با خانواد در این مسابقات حضور یابند، هزینه اسکان و شرکت در این مسابقات به مراتب بالاتر می رود

** نبود حمایت های مالی از رشته ورزشی شطرنج
شطرنج باز گیلانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه حمایت های چندانی از رشته شطرنج در بین مسئولان کشور دیده نمی شود و هیچ اسپانسر مالی حاضر نیست تا از این رشته ورزشی حمایت کند.
محمد صادق مرزوقی افزود: کمبود تخصیص بودجه از سوی فدراسیون به هیئت های ورزشی شطرنج در استان ها سبب شده تا عملکرد چندان مناسبی را از فدراسیون شاهد نباشیم.
وی از وزارت ورزش و جوانان خواست تا نسبت به برگزاری مسابقات جهانی شطرنج حمایت ویژه ای لحاظ شود تا این رشته ورزشی به رشد و توسعه مناسبی دست یابد.
مزروقی به به جایزه مسابقات جام نوروز اشاره کرد و گفت: این مسابقات از نوع انتخابی نیست و صرفا در پایان به نفرات برتر جوایزی اهداء می شود.
این شطرنج باز گیلانی در خصوص داوری مسابقات نیز یادآور شد: خوشبختانه داوران بسیار خوبی در این دور از مسابقات حضور دارند و همین مسئله به افزایش کیفیت مسابقات منجر شده است.

** نکته مثبت مسابقات
یک شطرنج باز دیگر از استان تهران به خبرنگار ایرنا گفت: ورزشکاران حاضر در این مسابقه حرفه ای تر از رنکینگ اعلام شده بازی می کنند و نکته مثبت این دور از مسابقات این است که همه رده های سنی بدون محدودیت مقابل یکدیگر به رقابت می پردازند.
امیر نوری افزود: با توجه به تجربه 30 ساله در رشته شطرنج به نظر می رسد که بنیاد شطرنج مهدی بویه بسیار خوب توانسته هرسال شطرنج بازان ایران را دور یکدیگر جمع کند و امیدواریم این روند ادامه یابد.
وی به استقبال و شور و هیجان این رشته ورزشی اشاره کرد و گفت: با وجود حوادثی که در ایام تعطیلات نوروز به وقوع پیوست، کلیه رشته های ورزشی به حالت تعطیل درآمده و تنها مسابقات شطرنج درحال برگزاری است.
نوری همچنین گفت: این رشته ورزشی به لحاظ ارزان قیمت بودن به نسبت سایر رشته های ورزشی خیلی خوب توانسته جایگاه ویژه ای در بین خانواده های ایرانی پیدا کند که امیدواریم حمایت ها از این رشته ورزشی افزایش یابد.

** 10 ساله ها حرفه ای تر از بزرگسالان بازی می کنند
شطرنج باز آذربایجان شرقی نیز گفت: شرکت در مسابقات جام نوروز با ترس و مخاطرات طبیعی در مسیر همراه بود و همه ورزشکاران از ابتدا امیدوار بودند که ضمن شلوغی جاده ها در ایام نوروز بتوانند صحیح و سالم به قزوین برسند.
عماد پست بازان افزود: گرچه رنکینگ مسابقات برای شرکت کنندگان زیر 2000 است، اما سطح نوجوانان در بازی رقمی بالاتر از این رنکینگ را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه نوجوانان از بزرگسالان بهتر بازی می کنند، اظهار داشت: به نظر می رسد فعالیت و سیاست گذاری رشته شطرنج در کشور روی نوجوانان متمرکز شده و اکنون افرادی که با سن 10 سال در مسابقات حضور دارند بسیار حرفه ای هستند.
پست بازان در خصوص جانمایی برگزاری مسابقات شطرنج در قزوین گفت: بنیاد بویه در فضای بسیار مناسبی تعبیه شده و قرارگرفتن ورزشکاران در فضای سبز پارک ملت این امکان را فراهم می کند تا شطرنج بازان بتوانند استرس های ناشی از بازی را با دیدن مناظر سرسبز زیست محیطی کاهش دهند.

** برای تماشاچیان مسابقات شطرنج هیچ برنامه ریزی وجود ندارد
سرمربی تیم شطرنج استان هم گفت: یکی از مشکلاتی که در برگزاری مسابقات شطرنج خودنمایی می کند، نبود جایگاهی مختص تماشاچیان این رشته ورزشی است که همین مسئله سبب شده تا جایگاه مسابقات این رشته ورزشی بین آحاد جامعه چندان ملموس نباشد.
اشکان صالحی با بیان اینکه استقبال خوبی برای رشته ورزشی شطرنج وجود دارد، اظهار داشت: جذب ورزشکاران از سنین پایین و کشف کودکان با استعداد در سایه حمایت و توجه بیشتر به این رشته ورزشی است.
وی تاکید کرد: سطح مسابقات امسال حرفه ای تر از سال های گذشته است و جمعیت ورزشکاران از 150 نفر به بیش از 200 نفر افزایش یافته است.
صالحی شطرنج را یک نوع ورزش تئوری-عملی دانست و گفت: در مسابقات جام نوروز امسال ورزشکاران حرفه ای حضور دارند و همچنین شاهد حضور استان هایی هستیم که تاکنون در مسابقات شطرنج فعالیت شاخصی نداشته اند که این مسئله از نقاط مثبت در این دور از مسابقات است.

** حضور بیش از 200 شطرنج باز در شرایط بحرانی کشور بی نظیر است
رییس کمیته مسابقات شطرنج جام نوروز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: گرچه عده ای از ورزشکاران با وجود مخاطرات جاده ای و بحران سیل در برخی استان ها امکان حضور در مسابقات را نداشتند، اما حضور بیش از 206 ورزشکار و سرمربی از سراسر کشور در نوع خود بی نظیر است.
امین عابدی افزود: این مسابقات هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی دارای ورزشکارانی با رنکینگ زیر 2000 است که در بین آنها افراد صاحب نام و پیشکسوت رشته شطرنج مشاهده می شود.
وی همچنین گفت: از آنجایی که این مسابقه آزاد بوده و دارای جایزه نقدی 120 میلیار ریالی است، به 6 تن از نفرات برتر این مسابقه هدایایی اهداء خواهد شد.
عابدی یادآور شد: بنیاد شطرنج مهدی بویه برای دومین سال پیاپی میزبانی مسابقات کشور را برعهده دارد که همین موضوع باعث شده تا جام ملی شهید رجایی را نیز در همین استان برگزار کنیم.
پنجمین دوره مسابقات آزاد شطرنج جام نوروز برای رنکینگ زیر 2000 با شرکت 22 استان کشور روز چهارشنبه در بنیاد شطرنج مهدی بویه قزوین آغاز شده و تا عصر امروز( جمعه ) ادامه می یابد.
این مسابقات در 9 دور به روش سوئیسی برگزار می شود و 206 شطرنج باز از استانهای قزوین، تهران، البرز، گیلان، زنجان، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، بوشهر، هرمزگان، گلستان، مازندران، قم، سمنان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد درآن حضور دارند.
9925/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.