به گزارش ایرنا، هرساله با نزدیک شدن به نوروز فعالیت ستادهای هماهنگی خدمات سفر با هدف تکریم گردشگران و ایجاد شرایط مناسب برای خدمات دهی به آنان در سطح استان ها تشدید می شود.
وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان در قزوین (دارای بیش از یک 1400 اثر در فهرست آثار ملی) و همچنین موقعیت ارتباطی خاص این استان (قرارگیری در محل عبور و مرور 12 استان کشور و نزدیکی به پایتخت) موجب شده تا برای میزبانی شایسته و رفاه حال گردشگران نوروزی در این ایام تمهیدات خاص و ویژه ای توسط ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین اندیشیده شود.
به منظور تشریح و بررسی آمادگی قزوین در حوزه های مختلف برای میزبانی از گردشگران نوروزی و خدمات پیش بینی شده به میهمانان این ایام، میزگردی با حضور مسئولان و دست اندرکاران ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار شد.

** برنامه ریزی برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین در این میزگرد گفت: کارگروه این ستاد از چند ماه قبل تر فعالیت خود را با هدف ارتقای خدمت رسانی به مسافران نوروزی و رونق گردشگری استان در این ایام آغاز کرد.
علی فرخزاد با اشاره به فعالیت 13 کارگروه ذیل ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین،گفت: در این کمیته ها همه تهمیدات لازم موارد مربوط به حوزه سفر و خدمات آن از اطلاع رسانی گرفته تا بحث اسکان و رفاه پیش بینی و برای آنها برنامه ریزی شده است.
وی اظهار داشت: اولویت ما برای اسکان گردشگران نوروزی مراکز اقامتگاهی رسمی شامل هتل ها و میهمان پذیرها هستند و پس از تکمیل گنجایش آنها از ظرفیت دیگر مراکز اقامتگاهی از جمله مکان های آماده سازی آموزش و پرورش که در سه سطح یک، دو و سه درجه بندی شده است، استفاده می کنیم.
این مسئول گفت: پیش بینی های لازم نیز برای نصب چادر در بوستان ها که از سوی شهرداری ها به گردشگران معرفی می شود شده و با هماهنگی با نیروی انتظامی امنیت این مکان ها نیز با هدف رفاه حال مسافران به شکل مطلوب تامین خواهد شد.
فرخزاد با اشاره به برنامه ریزی برای تقویت گردشگری روستایی قزوین،اظهار داشت: علاوه بر آمادگی شهرداری ها برای خدمات دهی مناسب به گردشگران نوروزی، نشست هایی را نیز با شوراهای روستایی و دهیاران در این زمینه برگزار کرده ایم.
وی اظهار داشت: در کمیته حمل و نقل ستاد هماهنگی خدمات سفر استان نیز پیش بینی لازم برای جلوگیری از ترافیک در مبادی ورودی استان و عوارضی ها اتخاذ شده است و همچنین تیم های راهنمای گردشگران به گونه ای در مسیرهای ارتباطی استقرار پیدا می کنند که موجب ایجاد مشکلات ترافیکی نشود.
فرخزاد با اشاره به فعالیت ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین،گفت: در ایام نوروز نظارت بر تاسیسات گردشگری و واحدهای صنفی برای ارایه مطلوب خدمات به شکل مستمر و شبانه روزی انجام خواهد شد و عملکرد هرکدام از دستگاه ها در این ارتباط ارزشیابی و آسیب شناسی می شود.
جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین گفت: تمامی مساجد و نمازخانه های بین راهی استان نیز برای نوروز تنظیف و تاکید شده در آنها به شکل مستمر بروی مسافران باز باشد.
فرخزاد اظهار داشت: نشست هایی نیز برای بازآموزی رانندگان اتوبوس در قزوین برگزار شده و در این ایام شاهد جابه جایی مسافران برون شهری با 210 دستگاه اتوبوس و درون شهری با 110 دستگاه اتوبوس خواهیم بود.
وی اظهار داشت: در ایام نوروز کارگروه ستاد بحران خدمات سفر نیز برای پیش بینی و مدیریت حوادث احتمالی به طور مستمر و بی وقفه فعال خواهد بود و همچنین برای پیشگیری از تخلفات در حوزه ساخت و ساز نیز تیم های گشت راه و شهرسازی، شهرداری و امور اراضی به طور شبانه روزی فعالیت می کنند.

** رونق گردشگری، از اهداف مهم سند چشم انداز قزوین
این مسئول، رونق گردشگری را یکی از اهداف مهم سند چشم انداز قزوین نام برد و گفت: با برنامه های تدارک دیده شده طی سال های اخیر در این حوزه شاهد رشد 20 تا 25 درصدی بازدید از بناهای تاریخی و ابنیه های گردشگری استان بوده ایم.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی از سوی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای معرفی ظرفیت های گردشگری شهر و استان قزوین با هدف جذب گردشگران نوروزی انجام شده است،افزود: تبلیغات آثار و ابنیه های تاریخی قزوین در تهران از جمله این اقدامات بوده است.
فرخزاد با اشاره به اینکه امسال برای معرفی ظرفیت های گردشگری قزوین از ظرفیت فضای مجازی نیز به شکل گسترده استفاده شد،اظهار داشت: ارتقای خدمت رسانی به گردشگران نوروزی را امسال با جدیت دنبال می کنیم تا خاطرات خوشی در ذهن میهمانان باقی بماند.
فرخزاد با بیان اینکه قزوین را به عنوان شهر و استانی پاکیزه معرفی کرده ایم،افزود: قزوین شاداب، استان و شهری پاک، نزدیک ترین مقصد شعار نوروز 98 ماست.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح خانه تکانی طبیعت در روزهای 23 تا 25 اسفند،گفت: در این طرح با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و راهداری، آلودگی ها و زباله موجود در حاشیه آزادراه های استان با هدف استقبال از نوروز پاکسازی شد و همچنین بخشی از حاشیه آزادراه قزوین-رشت و قزوین-زنجان نیز نهال کاری شد.
جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین با اشاره به رشد زیرساخت های گردشگری از جمله در حوزه اماکن اقامتگاهی، مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی، مجموعه های تفریحی و توسعه شبکه ارتباطی استان طی سال های اخیر، گفت: دوخطه شدن راه آهن قزوین-تهران و قزوین-زنجان و راه اندازی خط آهن قزوین-رشت بدون شک در رونق گردشگری استان تاثیرگذار خواهد بود.
این مسئول گفت: با اصلاح نقاط حادثه خیز و هماهنگی با پلیس راه و راهداری برای خدمت رسانی مطلوب تر تلاش داریم تا در نوروز امسال نیز شاهد کاهش حوادث جاده ای و تلفات در این خصوص باشیم.

** طرح استقبال از بهاران در قزوین
علی صفری شهردار قزوین نیز در این میزگرد گفت: قزوین یک شهر با فرهنگ و تاریخی غنی است و به دلیل قرارگیری در کریدور ارتباطی استان های مرکزی، شمالی و شمال غرب کشور و نزدیکی به پایتخت از موقعیت جغرافیایی خاص و ممتازی نیز برخوردار است.
وی اظهار داشت: قزوین با جاذبه های فراوان تاریخی وطبیعی و با برخورداری از یک پیشینه فرهنگی غنی و همچنین موقعیت ارتباطی مناسب بدون شک می تواند از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود و این موضوع به یکی از رویکردهای مهم شهرداری تبدیل شده است.
شهردار قزوین خاطرنشان کرد: رونق گردشگری شهر و استان به تنهایی از عهده شهرداری و یا یک اداره کل بنام میراث فرهنگی برنمی آید و باید همه دستگاه ها و حتی شهروندان استان در این خصوص پای کار بوده و مشارکت داشته باشند.
صفری با بیان اینکه امسال اجرای طرح استقبال از بهاران در دستور کار خود قرار دادیم،اظهار داشت: براین اساس همه سازمان ها و زیرمجموعه های شهرداری آماده سازی شهر برای استقبال از نوروز را در دستور کار خود قرار داده اند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جذب گردشگر و دعوت هموطنان برای سفر به قزوین در نوروز،گفت: علاوه بر تبلیغات در بیلبوردهای برخی شهرها از جمله تهران، چندی قبل نیز در نمایشگاه بین المللی گردشگری با هدف جذب گردشگران نوروزی به قزوین با چاشنی نوآوری و خلاقیت به معرفی ظرفیت های گردشگری این شهر پرداختیم.
صفری با اشاره به راه اندازی کارگروه دائمی گردشگری در شهرداری قزوین،گفت: این کارگروه توسعه زیرساخت های گردشگری از جمله مجموعه های اقامتی، تفریحی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه قزوین از کمبود زیرساخت های اقامتی رنج می برد و این یک آسیب برای ما در حوزه گردشگری است،اظهار داشت: در حال توافق با یک گروه سرمایه گذار برای احداث نخستین هتل پنج ستاره قزوین هستیم.
شهردار قزوین با اشاره به افتتاح نخستین سافاری پارک کشور در این شهر طی سال جاری،گفت: در حال تکمیل پارک رباتیک هستیم و در مجموع تلاش داریم تا با گسترش اماکن تفریحی و فرهنگی به جذابیت های گردشگری قزوین بیافزاییم.
صفری خاطرنشان کرد: قزوین این ظرفیت را دارد که از طریق گردشگری به یک درآمد پایدار و اقتصاد پویا دست پیدا کند.

**برگزاری جشنواره آداب و سنن ایرانی در قزوین
صفری در ادامه از برگزاری جشنواره آداب و سنن ایرانی از 3 تا 9 فروردین در مجموعه های تاریخی سعدالسلطنه و دولتخانه صفوی خبر داد و گفت: در کنار همایش ها، جنگ های شادی و جشنواره های نوروزی که برای گردشگران و شهروندان تدارک دیده ایم، توجه ویژه ای نیز به تنظیف معابر و خیابان ها و زیباسازی و فضاسازی شهر کرده ایم.
شهردار قزوین گفت: شعار نوروزی استان که بخشی از آن شهر پاک است، وظیفه ما را سنگین تر کرده است و باید تلاش کنیم تا مسافران نوروزی قزوین را به عنوان شهر و استانی پاکیزه معرفی و یاد کنند.
وی اظهار داشت: نخستین پیاده راه شهر قزوین نیز در میدان آزادی (سبزه میدان) طی روزهای گذشته افتتاح شد و در این معبر برنامه های فرهنگی و هنری متنوعی نیز طی نوروز برگزار خواهد شد.
صفری افزود: برنامه های فرهنگی و هنری شهرداری در ایام نوروز به یک یا 2 نقطه از شهر محدود و خلاصه نمی شود بلکه تلاش شده تا برنامه ها و جشنواره های خود را با هدف عدالت محوری به نقاط حاشیه ای و نواحی منفصل شهری نیز گسترش دهیم.
وی همچنین گفت: اتوبوس های درون شهری قزوین مجهز به اینترنت WIFI شده اند و در نوروز به شهروندان و گردشگران در مسیرهای مختلف خدمات ارایه می کنند.
شهردار قزوین افزود: بعضی بوستان های قزوین از جمله ملاخلیلا و ملت نیز برای اسکان موقت و نصب چادر از سوی گردشگران نوروزی آماده سازی شده است و تمهیدات لازم برای امنیت مسافران در این مکان ها نیز اتخاذ شده است.

** استقرار 870 امدادگر در جاده های قزوین
حسن آصفی مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین نیز در این میزگرد گفت: جمعیت هلال احمر استان با 15 پایگاه ثابت و 10 پایگاه موقت در نوروز 98 در خدمت شهروندان و مسافران نوروزی است.
وی اظهار داشت: امدادگران این جمعیت همچنین هفت پایگاه ثابت جاده ای نیز مستقر خواهند بود.
آصفی ادامه داد: امسال با افتتاح 15 ساختمان، تمامی پایگاه های ثابت هلال احمر استان از بناهای کانکسی خارج شدند که این مهم به ارتقای خدمت رسانی امدادگران به حادثه دیدگان کمک خواهد کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین گفت: بالگرد این جمعیت نیز امسال از آمادگی لازم برای امدادرسانی به گردشگران نوروزی و شهروندان برخوردار است.
وی در ادامه از همکاری 77 پزشک با جمعیت هلال احمر استان برای ارایه خدمات به شهروندان و گردشگران نوروزی به شکل داوطلبانه خبر داد و افزود: داوطلبان این جمعیت امسال در پاکسازی معابر و محیط زیست مشارکت داشتند.
آصفی اظهار داشت: امدادگران جمعیت هلال احمر علاوه بر استقرار در پایگاه های مورد نظر و انجام وظایف ذاتی خود امسال نیز در معرفی ظرفیت های گردشگری استان و راهنمایی به مسافران نوروزی مشارکت خواهند داشت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین ادامه داد: علاوه بر 870 نیروی مستقر در جاده ها به همراه 77 پزشک، 500 نیروی عضو جوانان هلال احمر نیز در نوروز 98 به گردشگران و شهروندان خدمات می دهند.
وی با بیان اینکه پیشگیری از نکات مهمی است که باید آنرا باید مقابله با حوادث در دستور کار قرار دهیم، اظهار داشت: در غرفه های ورودی و خروجی مسیرهای ارتباطی نکات آموزشی و پیش گیرنده در قالب بروشور و ... برای گردشگران تهیه شده است.
آصفی همچنین گفت: در پایگاه های هلال احمر مستقر در سطح جاده ها و مبادی ورودی و خروجی، مکان هایی برای استراحت موقت مسافران درنظر گرفته شده و همچنین فضایی نیز برای سرگرمی و آموزش کودکان فراهم شده تا با این کار خستگی راه از تن گردشگران خارج شود.
وی اظهار داشت: در سطح شهر قزوین نیز امدادگران دوچرخه سوار برای کمک به گردشگران نوروزی و شهروندان آماده خواهند بود.

** استقرار 120 راهنما در جاذبه های گردشگری قزوین
نادر محمدی مشاور سرپرست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این میزگرد گفت: با هدف رفاه حال گردشگران نوروزی و اطلاع رسانی به آنها 120 راهنمای آموزش دیده طی این ایام در جاذبه های گردشگری مهم استان حضور پیدا می کنند.
وی اضافه کرد: امسال علاوه بر حضور پررنگ در نمایشگاه گردشگری تهران، با همکاری شهرداری امسال ظرفیت های گردشگری قزوین در شهر تهران به شکل گسترده معرفی شد تا با توجه به نزدیکی پایتخت با استان، از این ظرفیت برای جذب گردشگران نوروزی استفاده کنیم.
محمدی با اشاره به تشدید نظارت بر اماکن گردشگری و زیرساخت های این حوزه توسط بازرسان میراث فرهنگی، گفت: تلاش داریم تا با ارتقای خدمات کمی و کیفی و میهمان نوازی به یاد ماندنی، گردشگران نوروزی خود به معرف جاذبه های گردشگری قزوین بدل شوند.

** اجرای تورهای گردشگری پیاده و دوچرخه و خودرویی در قزوین
مشاور سرپرست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: با هدف معرفی و آشنایی گردشگران نوروزی با جاذبه های گردشگری قزوین امسال 3 نوع تور شامل پیاده، دوچرخه و خودرویی (جابه جایی با اتوبوس) را به طور رایگان پیش بینی کرده ایم.
محمدی در ادامه با اشاره به اجرای جشنواره هم رکابی با همکاری شهرداری،گفت: در این طرح مبتکرانه که از هفته پیش آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد، گردشگران و شهروندان هر روز با استفاده از دوچرخه به دیدن بناهای تاریخی شهر می روند.
وی اظهار داشت: خیابان شهدا (سپه) به عنوان نخستین خیابان ایران به همراه مسجد جامع عتیق از قدیمی ترین مساجد کشور و دولتخانه صفوی و سرای سعدالسلطنه محور گردشگری قزوین در ایام نوروز هستند و در این مکان شاهد اجرای برنامه های متنوع و شاد خواهیم بود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.