به گزارش ایرنا، کاشت درخت به عنوان طلیعه توجه به محیط زیست محسوب می شود و پس از آن حفظ و نگهداری درختان و رعایت موازین زیست محیطی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و به همین دلیل 15 اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی نام گرفته است تا این موضوع مهم به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

** تاکید قرآن و روایات پیامبر و ائمه معصومین به درختکاری
مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کاشت درخت و نگهداری از آن همواره در اسلام و قرآن مورد تاکید قرار داشته و خداوند از آن تحت عنوان متاع یا معیشت نام می برد.
سید جواد ارجینی افزود: خداوند بارها در قرآن اشاره کرده که ما زمین را شکافتیم و از آن برای انسان ها درختان میوه و سبزی رویاندیم تا انسان از آن بهره مند شود که در این میان به درختان زیتون و انجیر نیز قسم یاد کرده و آن ها را برترین درختان برشمرده است.
وی همچنین به مباحث حفظ و نگهداری درختان توسط انسان اشاره کرد و گفت: در آیات سوره عبس خداوند به انسان متذکر می شود که برای تهیه خوراک و طعام خود بیشتر تفکر کند و باید از جنگل ها و مراتع که بخشی از قوت او را فراهم می کنند، نگهداری و مراقبت به عمل آورد.
ارجینی با بیان اینکه به کلمه درخت در بیش از 6 سوره قرآن و 10 ها روایت به آن اشاره شده، اظهار داشت: درختان و به طور کلی نباتات در آموزه های اسلام از نعمت های خدادادی به حساب می آیند و در روایات و احادیث ما مکررا توصیه شده تا انسان با درختکاری یک نوع صدقه جاری و زکات از خود به جا بگذارد.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در روایات مختلف به مسلمانان تاکید کرده که زمین مرده و بایر باید آباد شود و اگر کسی درختی بکارد، تا زمانی که بندگان خدا از آن بهره می برد، خداوند به او پاداش می دهد و حتی امام صادق (ع) فرموده که کشاورزی کنید که هیچ عملی از آن حلال تر و پاکیزه تر نیست.
این مدرس دانشگاه به موضوعات و مباحث خشکسالی در کشور اشاره کرد و گفت: همانطور که اسلام و روایات ائمه معصومین ( ع ) برای ما وظیفه سنگینی در قبال درختان ایجاد کرده است، ما نیز موظفیم که با پیروی از این احادیث و با توجه به خشکسالی و رشد آلودگی در شهرها به روز درختکاری اهتمام ویژه ای داشته باشیم و با کاشت درخت آینده جامعه را تضمین کنیم.
وی یادآور شد: همانطور که درختکاری در آموزه های اسلامی و اخلاقی مورد تاکید و توجه ویژه قرار دارد، قطع بی رویه و بدون دلیل درختان نیز از جمله اقدامات مکروه و ناپسند در اسلام برشمرده می شود که ائمه معصومین مسلمانان را از آن را برحذر داشته اند.

** ضرورت توجه مدیریت شهری به حفظ و نگهداری درختان موجود به خصوص باغستان سنتی
مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه معماری و شهرسازی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در علوم جدید معماری و شهرسازی کاشت درختان و به طور کلی استفاده از نماهای سبز به عنوان یکی از موضوعات جدانشدنی در طراحی و ساخت مدل های شهری محسوب می شود.
مرتضی معروفخانی افزود: اگر بخواهیم به ریشه کاشت یا غرس درختان پی ببریم باید آن را از دوران هخامنشی جستجو کنیم که در ایران باستان همواره به کسانی که بیشترین درخت را می کاشتند، از سوی پادشاه وقت هدایایی تعلق می گرفت و سپس در اسلام نیز نسبت به این موضوع مهم تاکیدات فراوانی شد.
وی از درختکاری به عنوان یک طرح فرهنگی و ملی یاد کرد و گفت: هرساله در روز 15 اسفند مسئولان دولتی به دنبال اجرای طرح درختکاری صدها درخت را برای غرس اهداء می کنند، اما هنوز با خلاء بزرگ فرهنگ درختکاری در جامعه روبرو هستیم و این اقدام، هنوز مردمی نشده است.
معروفخانی به باغستان ها سنتی استان قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: کاشت درخت گرچه اقدامی پسندیده است، اما به این معنی نیست که درختان کاشته شده همانند باغستان سنتی را فراموش کنیم تا خشک شوند و سپس به دنبال کاشت نهال های جدید باشیم؛ اگر درخت را به عنوان یک مدیریت اکولوژیکی در جامعه پذیرفته ایم، پس لازم است که در برنامه های مجموعه مدیریت شهری نسبت به حفظ و نگهداری آن برنامه ریزی داشته باشیم.
وی ادامه داد: قزوین بیش از هزار هکتار باغستان سنتی دارد که غالبا درختان آن از نوع میوه هستند و اکنون به دلیل مدیریت غیر صحیح و غیر اصولی، عدم تامین منابع آبی و حتی تغییر کاربری شاهد خشک شدن و نابودی آن ها هستیم.
این کارشناس شهرسازی به کمبود سرانه فضای سبز در شهر اشاره کرد و گفت: با کاشت درخت و ایجاد فضای سبز تا حدی می توان خلاء ناشی از سرانه فضای سبز در استان قزوین را جبران کرد که البته باید این درختان شرایط بومی و دیرزیستی ( عمر طولانی) داشته و بتوانند با کمترین منابع آبی از ماندگاری بالایی برخوردار باشند.

** کاشت درختان به عنوان میراث سبز تمدن بشری
یک فعال محیط زیست در قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاشت درختان و اجرای مراسم تحت عنوان روز درختکاری تنها مربوط به کشور ایران نیست و این اقدام در کشورهای اروپایی و حتی امریکایی از سبقه بالایی برخوردار است.
رحمان باقری افزود: تمدن بشری خواه ناخواه با طبیعت پیوند برقرار کرده و این پیوستگی به حدی بالاست که هم انسان و هم طبیعت برای بقا به یکدیگر نیاز دارند.
وی افزود: باید قبول کنیم که طبیعت به عنوان مخلوق خداوند از نظم و یکپارچگی بالایی برخوردار بوده و پس از ورود انسان نظم زیست به هم خورده و شاهد اتفاقات ناگواری در پهنه سرزمینی انسان ها هستیم.
باقری با بیان اینکه انسان همواره نباید برای منافع خودش از طبیعت سوء استفاده کند، اظهار داشت: نگاه ما به طبیعت باید به دور از فردگرایی و بر اساس جمع گرایی باشد تا بتوانیم این تعمت های خدادادی را برای نسل آینده بشر به یادگار بگذاریم.
این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: رفتارهای خودخواهانه بشر در بهره برداری بی رویه از طبیعت و درختان سبب شده تا به حقوق زیست بوم بشری تعدی صورت پذیرد و برگزاری چنین جشن هایی نظیر درختکاری، در اصل پاسخی محکم به متجاوزان طبیعت است.
باقری یادآور شد: استان قزوین با داشتن باغستان های سنتی و آب و هوای مناسب باید بیش از پیش به فرهنگ درختکاری اهتمام ورزد و همواره تلاش کند نه در فقط در پایان سال بلکه در تمام فصول به موضوع درخت و محیط زیست توجه ویژه ای داشته باشد.

** توزیع 350 هزار اصله نهال در روز درختکاری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین نیز گفت: در سال های گذشته همواره به علت بی توجهی انسان به موضوع محیط زیست و درختان شاهد اعمال و رفتارهای خشنی نسبت به این نعمت های خدادادی هستیم که سبب شده تا مشکلات زیست محیطی و فضای حیاتی را برای خودمان دشوار سازیم.
علی اکبر اسداللهی با بیان اینکه سه درصد از مساحت استان معادل 67 هزار هکتار را بیابان تشکیل می دهد افزود: گرچه رشد بیابان زایی در استان متوقف شده ، اما اکنون 149 هزارهکتار از زمین های کشاورزی رها شده در استان درحال بیابانی شدن هستند که راه نجات آنها توسعه فرهنگ درختکاری و اجرای طرح های آبخیزداری است.
وی با بیان اینکه درختکاری به عنوان تجدید حیات زمین و محیط زیست بشر شناخته می شود، اضافه کرد: 2 هزار و 573 هکتار در بخش احیای مرتع قزوین فعالیت بیولوژیکی انجام شده و بذرپاشی های صورت گرفته می تواند ضمن تقویت پوشش گیاهی با افزایش ذخیره آب به کاهش فرسایش خاکی منجر شود.
اسداللهی با بیان اینکه 275هکتار جنگل کاری در سال‌های 98 و 99 در استان پیگیری می شود، اظهار داشت: 15 کیلومتر از آزادراه قزوین – زنجان و همچنین 90هکتار از اراضی حاشیه‌ای سد نهب در تاکستان مورد جنگل کاری قرار می گیرد و پس از چند دوره آبیاری و سازگاری با محیط به حیات خود ادامه دهد.
این مسئول از توزیع 350 هزار اصله نهال در روز درختکاری خبر داد و و گفت: امسال 15 اسفند در نظر داریم با کمک شهرداری قزوین در پارک امام علی ( ع ) صدها درخت غرس کنیم که توزیع این تعداد نهال باید با جانمایی دقیق و کارشناسی پیگیری شده تا از هدر رفت آن جلوگیری شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین خاطرنشان کرد: درختکاری تنها به کاشت یک درخت محدود نمی شود بلکه با غرس هر نهال یک امید جدید در دل خاک کاشته می شود که می تواند میراث آیندگان باشد.
9925/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.