به گزارش ایرنا ماریا دوتسنکو در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری ایران و سازمان ملل متحد که در فرهنگ سرای بانوی شهر قزوین برپا شده است، افزود: ایران در طول سال های تاسیس سازمان ملل متحد ، تاریخ غنی از همکاری های مشترک با این سازمان دارد که تصاویر بخشی از آنها در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است.
وی با قدردانی از همکاری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه در برپایی این نمایشگاه، افزود: این نمایشگاه با عکس ها و اسناد تاریخی قصد دارد لحظات ویژه تاریخی و غنی از مشارکت سازمان ملل متحد و ایران را در معرض دید عموم قرار دهد.
دوتسنکو با بیان اینکه دیپلمات های ماهر و حرفه ای ایران به ایجاد و تقویت سازمان ملل متحد کمک زیادی کردند، گفت: ایرانیان باید مفتخر باشند که کشورشان به عنوان یکی از 51 کشور از بنیانگذاران اصلی سازمان ملل متحد بوده و هیات نمایندگی آن در تهیه پیش نویس اسناد کلیدی سازمان ملل متحد و منشور آن حضور داشت.
وی با بیان اینکه لحظه امضای منشور سازمان ملل متحد در 26 ژوئیه 1945 توسط مصطفی عدل وزیر وقت دادگستری ایران در یکی از عکس های این نمایشگاه دیده می شود، گفت: در ماه ژوئن 2018 ایران به مدت سه سال در شورای اقتصادی و اجتماعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یکی از 6 رکن اصلی سازمان ملل متحد انتخاب شد.
دوتسنکو ادامه داد: ایران یکی از نخستین کشورهای عضو سازمان ملل متحد بود که از این سازمان خواست تا مرکز اطلاعات را در تهران در سال 1950 راه اندازی کند.
این مسئول با بیان اینکه ایران در سال های 1955 تا 1956 به عنوان عضو غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد خدمت کرد، گفت: نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر سازمان ملل در تهران در سال 1968 برگزار شد و با تایید مجمع عمومی سازمان ملل و تصویب قطعنامه ای مورد حمایت سازمان ملل قرار گرفت و اعلامیه تاریخی تهران در آنجا به تصویب رسید.
دوتسنکو اظهار داشت: کشورهای جهان در سال 2018 هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل و جهان شمولی آن را جشن گرفت.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه در ادامه این مسیر ایران همچنان نقش خود را با ابتکارات جهانی برای ارتقای صلح بین المللی ایفا می کند، گفت: یکی از این ابتکارات گفت و گوی تمدن ها بود که توسط مجمع عمومی سازمان ملل پشتیبانی و سال 2001 به عنوان سال گفت و گوی تمدن ها اعلام شد.
دوتسنکو یادآور شد: یکی دیگر از ابتکارات ایران از سوی رییس جمهوری فعلی حسن روحانی با عنوان جهان علیه خشونت و افراط گرایی به وضوح توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان حمایت شد و مجمع عمومی قطعنامه ای را که در سال 2013 حمایت کرده بود در سال های 2015 و 2017 بار دیگر اتخاذ کرد.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد: در طول 73 سال گذشته نظام ملل متحد نماد نهایی و جهانی خود را از طریق کشورهای عضو به گونه ای ارایه داده است که شرایط عدالت را در سراسر جهان همراه با توسعه پایدار، اعتماد دوباره به حقوق بنیادی بشر، آزادی، پیشرفت اجتماعی و معیارهای بهتر زندگی به وجود آورد و به حفظ صلح و امنیت بین المللی و ارتقای رشد اقتصادی و اجتماعی بپردازد.
وی اظهار داشت:نظام ملل متحد، علاوه بر 6 رکن اصلی خود شامل مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، دبیرخانه، دیوان بین المللی دادگستری و شورای قیمومیت شامل 42 صندوق و برنامه ، کارگزاری های تخصصی، موسسات تحقیق و آموزش به همراه تعداد زیادی از نهادها و سازمان های مرتبط است.
به گفته دوتسنکو هریک از کارگزاری ها، سازمان ها و نهادها با یکدیگر در جهت تحقق اهداف منشور سازمان ملل همکاری می کنند.
وی ادامه داد: امروزه 18 مورد از این سازمان ها، صندوق ها و برنامه های تخصصی با دعوت دولت ایران با طرف ایرانی خود در دولت و جامعه مدنی برای منافع مردم ایران فعالیت می کنند.
این مسئول افزود:تعهد قوی دولت و سایر ذینفعان برای همکاری نزدیک با نهادهای سازمان ملل متحد نشانگر حمایت مداوم کشور از این سازمان جهانی و تعامل عملی آن با این نظام برای رسیدگی به مسایل حیاتی است که امروز ما با آنها رو به رو هستیم.

*** ایرانیان همواره در طول تاریخ ملتی صلح جو بوده اند
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین نیز در این مراسم گفت:ایرانیان همواره در طول تاریخ ملتی صلح جو بوده اند و در طول تاریخ و به ویژه بعد از انقلاب اسلامی قدم های بزرگی برای بسط و توسعه صلح و عدالت جهانی برداشته اند.
علی حیدر شاه حسینی افزود:مسئولان و مدیران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از مقام معظم رهبری تا رییس جمهوری نسبت به صلح همراه با عدالت ارزش زیادی قایل هستند و همواره بر آن تاکید زیادی می ورزند.
وی اضافه کرد: رسانه های داخلی و خارجی نیز باید واقعیت ها را به افکار عمومی دنیا انعکاس دهند و در این میان مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد نیز نقش بسیار موثری برای بسط و توسعه صلح جهانی ایفا می کند.
نمایشگاه عکس همکاری های ایران و سازمان ملل متحد از امروز تا بیستم اسفندماه در نگارخانه بانو فاطمه زهرا(س) سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین دایر است.
6101* 7388
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.