به گزارش ایرنا،استان قزوین از یک سو در گذرگاه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار داشته و از سوی دیگر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور تعریف شده است بنابراین وجود تابلوهای مسیریابی در آن به اندازه کافی بسیار مبرم و ضروری است.
با وجود اینکه مسئولان استان تعداد تابلوهای راهنمایی در سطح شهر قزوین را نسبت به استان های دیگر خوب ارزیابی می کنند، اما شهروندان برخی مناطق قزوین نظیر مینودر، کوثر و نوروزیان معتقدند که مسیریابی های مسافران و رانندگان در این مناطق با دشواری انجام می شود و تعداد تابلوهای مسیریابی برای راهنمایی مسافران در نقاط درون شهری و برون شهری کافی نیست.
از سوی دیگر مسایلی چون وندالیسم شهری (تخریب اماکن عمومی شهر)، افزایش قیمت شبرنگ تابلوها و وارداتی بودن آنها سبب شده تا مسئولان شهری آنچنانکه باید نتوانند به نصب تابلوهای شهری اقدام کنند.
با وجود همه این مسایل، تمامی مسئولان به اتفاق نظر ضرورت بازنگری و افزایش تابلوهای راهنمای شهری را جزو اولویت های کاری خود تا پایان سال می دانند.

** مسیریابی دشوار شهروندان و مسافران در قزوین
شهروند ساکن مینودر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای کوثر تا انتهای مینودر که اماکن مهمی نظیر بیمارستان ولایت، اداره مخابرات مینودر، دادگاه انقلاب و... قرار دارد، تابلوهای راهنمای مسیر به اندازه کافی وجود نداشته و عمدتا اقوام و مسافران خارج از استان برای رسیدن به این اماکن با مشکل مواجه می شوند.
صفدر دودانگه افزود: اگر شخصی از منطقه مالکانه در شهرک مینودر بخواهد به سمت مرکز شهر حرکت کند تابلوی راهنمایی در مسیرش وجود ندارد و همین مساله باعث افزایش سردرگمی مسافران و رانندگان در شهر می شود.
مرتضی گودرزوند چگینی راننده تاکسی خط ولیعصر - کوثر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از تابلوهای راهنمایی این مسیر، پشت درختان قرار گرفته و به خوبی قابل رویت نیستند و باید با قطع شاخه و برگ درختان آنها را از پوشیدگی خارج کرد.
وی از مسئولان شهر خواست که قبل از عملیات اصلاح هندسی خیابان و یا انسداد دوربرگردان ها، تابلوهای راهنمای مسیر نصب شود تا از سردرگمی رانندگان و مسافران جلوگیری به عمل آید.

** ضرورت نصب تابلوهای راهنمای مسیر در ابعاد کوچک تر
رییس شورای شهر قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:باید برای نصب تابلوهای راهنمای مسیر در سطح شهر به گونه ای برنامه ریزی کرد که ضمن راهنمایی شهروندان، از ایجاد هرگونه ترافیک هنگام خواندن تابلو در سطح شهر جلوگیری کند.
حکمت الله داودی افزود: معمولا تابلوهای راهنمای مسیر باید قبل از پایان یافتن تقاطع و خیابان ها نصب شوند و اگر تابلویی درست در وسط تقاطع نصب شده باشد امکان وقوع حوادث و سوانح به لحاظ پرت شدن حواس راننده افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه تابلوهای راهنمای مسیر نصب شده در شهر قزوین وضعیت خوبی دارند، اظهار داشت: برای راهنمایی بهتر مسافران باید تابلوهای کوچک تری در میدان ها و تقاطع ها با هدف توضیح بیشتر تابلوهای بزرگ تر نصب شود.
داودی به هزینه بالای نصب تابلوهای راهنمای مسیر در شهر اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت آهن آلات و شبرنگ باید پنج میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای تابلوهای شهری در نظر گرفته شود که خوشبختانه این اعتبار در بررسی بودجه پیشنهادی سال 98 شهرداری لحاظ شده است.
رییس شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: شورای شهر قزوین همواره تلاش می کند تا مطالبات شهروندان را برآورده سازد و قطعا با نزدیک شدن به پایان سال باید با اهتمام بیشتری برای پاسخگویی به مطالبات شهروندان و مسافران اقدام کرد.

** بخشی از تابلوهای راهنمای مسیر در چهارشنبه سوری تخریب می شود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: نصب تابلوهای راهنمای مسیر در سطح شهر بر اساس یک استاندارد مشخص صورت می گیرد.
وهاب میزانی افزود: میزان گردشگرپذیری و موقعیت ارتباطی یک شهر نقش به سزایی در نصب تابلوهای راهنمای مسیر دارد و معمولا در کلان شهرهایی مثل تهران و اصفهان که شاهراه های ارتباطی کشور هستند شاهد تعداد بیشتری از تابلوهای راهنمای مسیر هستیم.
وی با بیان اینکه مطالبات شهروندان در نصب تابلوهای راهنمای مسیر ممکن است براساس علاقه مندی آنها به یک موضوع خاص باشد، اظهار داشت: تلاش می کنیم ابتدا تابلوهای اماکن عمومی، تاریخی و خاص را در مرکز شهر نصب کنیم که البته اگر میزان درخواست شهروندان برای نصب یک تابلو ضروری باشد به طور حتم برای نصب آن اقدام می شود.
میزانی به مشکلات اعتباری در نصب تابلوهای راهنمای مسیر اشاره کرد و عنوان داشت: برای ساخت هر متر مربع تابلو راهنمایی 20 میلیون ریال هزینه می شود که متاسفانه با حجم بودجه های مصوب توسط شورای شهر امکان نصب حداکثری تابلوهای شهر فراهم نیست.
این مسئول ادامه داد: شبرنگ به کار رفته در تابلوهای راهنمای مسیر بسیار خاص و هزینه بر است و تنها چند کشور در دنیا از این تابلوها استفاده می کنند؛ اما متاسفانه هرساله به علت تخریب تابلوهای راهنمای مسیر در چهارشنبه سوری عمر تابلوهای راهنمای مسیر کاهش می یابد و 50 درصد این تابلوها به علت هیجانات کاذب نظیر پرتاب مواد محترقه تخریب می شوند.
میزانی با بیان اینکه سالانه 20 میلیارد ریال برای تابلوهای راهنمای مسیر در قزوین هزینه می شود، تشریح کرد: وضعیت تابلوهای راهنمای مسیر استان قزوین به نسبت شاخص های میانگین کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و
با نصب تابلوهای آزادراهی به رنگ آبی، تابلوهای شریانی و تردد شهری به رنگ سبز، تابلوهای محلی به رنگ سفید، تابلوهای اماکن خاص به رنگ نارنجی و تابلوهای اماکن تاریخی به رنگ قهوه ای برای نمایش موضوعات مختلف شهری به طور همه جانبه اقدام شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: افزایش نصب تابلوهای شهری همیشه مطلوب نیست و ازدیاد این تابلوها به سیما و منظر شهری آسیب می زند و تا جای ممکن نباید تراکم این تابلوها افزایش یابد.

** همکاری شهرداری و میراث فرهنگی برای افزایش کیفیت تابلوها
مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: نصب تابلوهای راهنمای مسیر در زمینه معرفی اماکن تاریخی استان قزوین مطلوب است و از این بابت مشکلی وجود ندارد.
فاطمه آسیابان ها افزود: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تاکید میراث فرهنگی قرار دارد، راهنمایی بهتر مسافران و گردشگران به نقاط مختلف شهری است که خوشبختانه طی رایزنی با شهرداری قزوین و تعاملات موجود قرار است برای افزایش کیفیت این تابلوها اقدامات لازم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به پایان سال با افزایش مسافر در استان روبرو خواهیم بود، اظهار داشت: اکثر مکان های دیدنی و گردشگری در استان قزوین روی نقشه اینترنتی کدگذاری شده اند تا افراد با استفاده از راهنمای جی پی اس بتوانند مسیر را پیدا کنند.

** باید تابلوهای راهنمای شهری بر اساس نگاه مسافران غریبه نصب شوند
مدرس حوزه عمران و ترافیک در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به خبرنگار ایرنا گفت: طرح های ترافیکی با زندگی مردم در ارتباط هستند و لزوما تمامی اظهار نظرهای مردمی در این حوزه کارشناسی شده نیستند.
علی عبدی افزود: برای تابلوهایی اخباری یا راهنمای شهری باید به جای استفاده از پیام های بلند و طولانی از عبارات کوتاه استفاده کرد تا راننده به راحتی و تنها با یک نگاه امکان خواندن و درک مطلب را داشته باشد.
وی اضافه کرد: تابلوهای راهنمای مسیر به 2 دسته برون شهری و درون شهری تقسیم می شوند و معمولا در حوزه برون شهری مشکلی نداریم اما در حوزه درون شهری به علت کثرت اماکن و مسیرهای متنوع قاعدتا نیازمند تابلوهای بیشتری هستیم.
عبدی عواملی همچون شکستگی،تخریب تابلوها، نامناسب بودن مکان تابلو و رنگ پریدگی را از موارد کاهش کیفیت تابلوهای راهنمای مسیر در شهر عنوان کرد و گفت: یکی از نکاتی که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، بازنگری تابلوها قبل و بعد از اصلاح معابر است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه باید رویکرد مدیریت شهری در مورد تابلوهای راهنمای مسیر براساس نظرات مسافران غریبه باشد، عنوان داشت: باید کارشناسان نصب تابلوها توجه کنند که اگر مسافری از میدان مینودر وارد قزوین شد و خواست به شهرک مینودر، سبزه میدان یا خیابان نوروزیان برود از کدام مسیر استفاده کند.
عبدی خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به توسعه روزافزون برنامه های مکان یابی در تلفن های همراه نیاز به استفاده از تابلوهای شهری کاهش یافته است اما این موضوع نباید حقوق شهروندانی که همواره آنلاین نیستند و یا تلفن همراه هوشمند ندارند را تضییع کند.

**ضرورت نصب تابلوهای مسیریابی در مناطق تازه تاسیس قزوین
مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه تعداد تابلوهای راهنمای مسیر در سطح شهر قزوین به نسبت سایر استان ها مطلوب است، اما باید برای رفع نواقص تعداد و کیفیت تابلوها اقدام کرد.
پیمان پیرمرادی با تاکید بر اهمیت تابلوهای راهنمای مسیر در هدایت مسافران، اظهار داشت: متاسفانه در کنار کمبود اعتبارات برای احداث و نصب تابلوهای شهری، تخریب اموال عمومی شهر را در روزهای خاص سال مانند چهارشنبه سوری و... شاهد هستیم که خسارات فراوانی را به تابلوهای شهری وارد می کند.
وی ادامه داد: تمیز کردن تابلو به علت آثار بر جای مانده از سوختگی مواد محترقه و حتی ترمیم کردن آنها هزینه های بسیاری به دنبال دارد و چون مواد شبرنگی تابلوها وارداتی هستند، بنابراین بخش اعظمی از اعتبارات به جای احداث صرف ترمیم این تابلوها می شود.
پیرمرادی در ادامه با تاکید بر افزایش تابلوهای راهنمای مسیر در بافت های جدید شهری عنوان داشت: یکی از موضوعاتی که همواره در شورای ترافیک استان و کمیته تابلوها و ترافیک شهری تذکر داده می شود، بحث افزایش تابلو در مناطق جدید شهر مانند مینودر و کوثر است که باید رضایتمندی مسافر و شهروند در این خصوص لحاظ شود.
این مسئول با بیان اینکه شهر قزوین از مقاصد گردشگری کشور است،عنوان داشت: هرساله در جلسات شورای ترافیک استان با نزدیک شدن به ایام پایانی سال مقدمات تمیز کردن تابلوهای شهری در دستور کار قرار می گیرد و امسال نیز اهتمام جدی خواهیم داشت تا هرگونه نواقص تابلوهای راهنمای مسیر در سطح شهر برطرف شود.
9925* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.