به گزارش ایرنا، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته که هفته گذشته در تهران در برگزار شد، جاذبه های تاریخی و طبیعی قزوین را از دریچه ای نو و زاویه ای جدید به علاقه مندان به سفر و سیاحت معرفی کرد.
در این نمایشگاه علاوه بر معرفی آثار تاریخی و طبیعی، صنایع دستی و زیرساخت های گردشگری قزوین به شکل مرسوم و سنتی با المان ها و نمادها، ورک شاپ ها و کاتالوگ ها و نقشه ها، با تهیه کدهای کیو آر و اپیلکشین ها و برنامه های جانبی زمینه معرفی این جاذبه ها از طریق الکترونیک و فضای مجازی نیز فراهم بود.
اهمیت این نمایشگاه و معرفی جاذبه های گردشگری قزوین در آن را باید به نزدیکی تهران به عنوان مرکز کشور به قزوین دانست و در واقع به جرات می توان گفت قزوین نزدیک ترین مقصد گردشگری برای شهروندان پایتخت به شمار می رود که البته هنوز آنطور که باید و شاید این موضوع محقق نشده است.
شهروندان تهرانی با هزینه ای بسیار کمتر نسبت به دیگر شهرها و با صرف کمتر از 2 ساعت زمان می توانند خود را به قزوین رسانده و از جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی این شهر دیدن کرده و لذت ببرند.

**ضرورت معرفی جاذبه های گردشگری
استاندار قزوین پس از بازدید از غرفه استان در نمایشگاه گردشگری تهران گفت: معرفی جاذبه های توریستی استان ضروری است چرا که هنوز بسیاری از دوستداران سفر و سیاحت قزوین را یک مقصد گردشگری نمی دانند.
عبدالمحمد زاهدی با بیان اینکه ناگزیر به توسعه صنعت گردشگری هستیم و در این حوزه ظرفیت های بالقوه زیادی داریم،افزود: وجود صدها اثر تاریخی و طبیعی در کنار نزدیکی به پایتخت، می تواند فرصت بسیاری خوبی برای رونق گردشگری استان باشد که باید با حضور پررونق در فضاهای نمایشگاهی اینچنینی از آن استفاده کنیم.
استاندار قزوین با اظهار خوشحالی نسبت به معرفی جاذبه های گردشگری این استان با شیوه های نو از جمله در فضای مجازی، گفت: گردشگران تهرانی می توانند با صرف هزینه ای کم به قزوین سفر کرده و از دیدن جاذبه های طبیعی و تاریخی مختلف همچون عمارت ها و کاخ ها، امامزاده ها و کلیساها و آب انبارها و مساجد باشکوه لذت ببرند.
وی اظهار داشت: افزایش حضور گردشگر در قزوین تمایل بیشتر سرمایه گذاران بخش گردشگری را نیز به استان معطوف می کند و این مهم به توسعه زیرساخت های این بخش و در نهایت توسعه اشتغال و اقتصاد قزوین منجر خواهد شد.

**نمایشگاه گردشگری، گامی برای تبدیل قزوین به یکی از مقاصد اصلی توریستی
علیرضا خزائلی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: استان قزوین حضور درخشانی در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران داشت و باید اذعان کرد چنین نمایشگاه هایی گامی برای تبدیل قزوین به یکی از مقاصد مهم و اصلی توریستی کشور هستند.
وی با بیان اینکه امسال تصمیم گرفته شد تا استان قزوین در قالب یک غرفه واحد در نمایشگاه گردشگری حضور پیدا کند، اظهار داشت: غرفه قزوین با یک طراحی زیبا و نصب نمادها و المان بناهای تاریخی استان همچون عمارت های چهلستون و بلدیه، سرای سعدالسلطنه، باغستان سنتی و دریاچه اوان در قسمت A38 نمایشگاه پذیرای بازدیدکنندگان بود.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه غرفه استان در این نمایشگاه که با مشارکت این اداره کل و شهرداری قزوین برپا شده دارای 200 متر مساحت است، افزود: طی ایام برگزاری نمایشگاه هنرمندان مختلفی از استان با حضور در غرفه به اجرای برنامه پرداختند که از جمله آنها باید به گروه های موسیقی سنتی اشاره کرد.
خزائلی همچنین گفت: جمعی از هنرمندان صنایع دستی از جمله گلیم بافی، معرق کاری و آینه کاری نیز در غرفه قزوین به صورت زنده و در قالب کارگاهی (ورک شاپ) به تولید صنایع دستی پرداختند که برای بازدیدکنندگان قابل توجه بود.
وی با بیان اینکه اجرای خوشنویسی زنده و پخت نان سنتی از دیگر برنامه های غرفه قزوین در این نمایشگاه است،اظهار داشت: در فضای بیرونی غرفه استان نیز نمایندگان مجتمع های خدماتی و رفاهی و اماکن اقامتی قزوین به ارایه توانمندی های خود برای بازدیدکنندگان پرداختند.
این مسئول با اشاره به تعبیه یک تلویزیون بزرگ در غرفه قزوین در نمایشگاه گردشگری تهران، گفت: این تلویزیون به صورت مستمر به معرفی بناهای تاریخی و آثار طبیعی و دیگر جاذبه های گردشگری استان می پرداخت.
خزائلی اظهار داشت: در یک غرفه دیگر نیز که به بخش صندوق احیای آثار تاریخی اختصاص دارد، پروژه سعدالسلطنه و هتل مرمر قزوین حضور دارند.
وی با بیان اینکه محوریت این نمایشگاه 'گردشگری الکترونیک' است، اظهار داشت: این حوزه هنوز آنچنان که باید در سطح کشور و استان رونق پیدا نکرده و باید تلاش کنیم تا آنرا به طور کامل پیاده و محقق کنیم.

**نمایشگاه گردشگری، فرصتی بدیل برای رشد توریسم قزوین
خزائلی از این نمایشگاه به عنوان فرصتی برای معرفی جاذبه های گردشگری قزوین نام برد و گفت: بخش مهمی از فعالیت های ما باید برای معرفی و تبلیغ مناسب توانمندی های گردشگری استان صرف شود تا بتوانیم به هدف خود که همانا تبدیل قزوین به مقصد مهم گردشگری کشور است، دست یابیم.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از نوروز به عنوان فرصتی بی بدیل برای صنعت گردشگری استان یاد کرد و گفت: با توجه به نزدیکی تهران به قزوین، حضور صاحبان صنعت گردشگری از استان در این نمایشگاه می تواند نظر شهروندان پایتخت را برای سفر به قزوین پرجاذبه جلب کند.
خزائلی اظهار داشت: برنامه های فرهنگی متنوعی را برای جذب گردشگران در نوروز به قزوین پیش بینی کرده ایم که بزودی نهایی و معرفی خواهند شد.

** اجرای تور مجازی جاذبه های گردشگری قزوین
آرش رشوند آوه، مدیر نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: شهرداری قزوین علاوه بر مشارکت در برپایی غرفه استانی با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک غرفه نیز با هدف معرفی سرای سعدالسلطنه با مشارکت صندوق احیا بناهای تاریخی داشت.
وی با بیان اینکه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین از سال 94 در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران حضور می یابد،اظهار داشت: در این نمایشگاه ضمن معرفی جاذبه های قزوین بویژه سرای سعدالسطلنه که از طرح های شاخص احیا شده تاریخی کشور است، اطلاعات مورد نیاز بازدیدکنندگان در خصوص ابنیه های تاریخی شهر را در اختیار آنان قرار می دهیم.
مدیر نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین گفت: استقبال شهروندان از نمایشگاه گردشگری امسال نسبت به سال های گذشته بویژه در روز پایانی بسیار خوب و قابل توجه بود که این مهم تاثیر خوبی برروی معرفی جاذبه گردشگری مناطق مختلف کشور از جمله قزوین داشت.
وی از اجرای تور مجازی 360 درجه سعدالسطلنه قزوین در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خبر داد و گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با سایت گوگل همچنین تصویر 360 درجه ای 20 ابنیه تاریخی و جاذبه گردشگری شهر قزوین نیز برای بهره برداری گردشگران تهیه شده است.

** طراحی کدهای کیوآر ( QR) بناهای گردشگری قزوین
رشوند آوه در ادامه از طراحی کدهای کیوآر و جانمایی آن در نقشه های گردشگری قزوین خبر داد و گفت: در نمایشگاه گردشگری تهران نیز از این کدها برای اسکن فیلم ها و تصاویر ابنیه های تاریخی قزوین از جمله سعدالسلطنه استفاده شد.
وی اظهار داشت: بازدیدکنندگان نمایشگاه با اسکن کدهای کیو آر بر روی نقشه گردشگری قزوین توسط گوشی های هوشمند خود اطلاعات کاملی از بناها و جاذبه های گردشگری شهر قزوین از جمله فیلم ها و تصاویر آنها را دریافت کردند.
این مسئول همچنین گفت: کدهای یاد شده علاوه بر نقشه های گردشگری بر روی کارت پستال ها و شاسی های عکس در نمایشگاه نیز قابل دسترسی بود و در حال حاضر 20 بنای و جاذبه گردشگری شهر قزوین از این طریق قابلیت معرفی دارد.
وی با بیان اینکه آثار تاریخی قزوین نسبت به دیگر شهرها برای هموطنان کم تر شناخته شده است و این را از نظرات بازدیدکنندگان از نمایشگاه و یا برخی گردشگران که به این شهر سفر می کنند می توان پی برد، اظهار داشت: این مساله نیاز به معرفی جاذبه های گردشگری شهر و استان را دوچندان می کند و با توجه به شرایط امروزی جامعه بهترین محیط برای تبلیغات و معرفی این جاذبه ها، فضای مجازی است.
رشوند آوه با بیان اینکه باید شهر قزوین را مانند شهرهایی چون اصفهان، یزد و شیراز به مقصد گردشگران تبدیل کنیم، اظهار داشت: طی سال های اخیر به همت شهرداری و سرمایه گذاران بخش خصوصی زیرساخت های گردشگری خوبی در استان ایجاد شده و اکنون بستر مناسب برای تبدیل شدن قزوین به یکی از مقاصد اصلی گردشگران کشور فراهم است.

** تلاش شهرداری برای معرفی جاذبه های گردشگری قزوین
رئیس سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری قزوین نیز گفت: شهرداری قزوین به منظور معرفی جاذبه های گردشگری شهر به هموطنان تلاش های گسترده ای از خود نشان داده است.
محمدعلی درافشانی افزود: مشارکت در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته آن در تهران یکی از برنامه های شهرداری قزوین به منظور معرفی جاذبه های این شهر به هموطنان بود که با استقبال پرشور تهرانی ها همراه بود.
این مسئول گفت: المان های بزرگی از برخی بناهای تاریخی و طبیعی شهر و استان قزوین را در این نمایشگاه تهیه کردیم تا مورد توجه بازدیدکنندگان قرار بگیرد.
درافشانی اظهار داشت: برنامه های خوبی توسط شهرداری قزوین برای معرفی و تبلیغ بناهای تاریخی و طبیعی این شهر و همچنین استان پیش بینی و تدارک دیده شده است تا بتوانیم گردشگران تهرانی را در نوروز به قزوین دعوت کنیم.
وی اظهار داشت: همچون سال گذشته در ایام نوروز 98 نیز برنامه های متنوعی را برای شهروندان و گردشگران در نظر گرفته ایم که بدون شک در رونق گردشگری قزوین موثر واقع شد.
تعداد بناهای تاریخی و طبیعی و اثرهای ناملموس ثبت شده قزوین در فهرست آثار ملی به بیش از یک هزار و 350مورد می رسد.
این آثار در بخش بناهای تاریخی شامل مساجد و مدارس تاریخی، امامزاده ها، عمارت ها، کلیساها، مقبره ها، آب انبارها، پل ها و کاروانسراها و آثار طبیعی شامل درختان کهنسال، باغات سنتی، دریاچه، غارها و صخره ها و آثار ناملموس شامل هنرها و پیشه های قدیمی می شوند.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.