مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: از سال 77 تاکنون، 52 ناشر در استان قزوین فعالیت دارند که تاکنون 11 میلیون و 500 عدد کتاب تولید شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، اکبر اسکندری‌نژاد در آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی، ناشری در استان قزوین نداشتیم و از سال 77 تاکنون 52 ناشر در استان قزوین فعالیت دارند که تاکنون 11 میلیون و 500 عدد کتاب تولید شده است.

وی افزود: طی ارزیابی اسل 96-95 قزوین جزء رتبه 11 کشور در زمینه کتاب است که چهار هزار و 303 عنوان کتاب تولید شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: در نمایشگاه کتاب امروز 62 هزار عنوان کتاب به نمایش گذاشته شده که 290 ناشر از سراسر کشور، 14 ناشر داخلی و 10 موسسه و نهاد فرهنگی دارای غرفه هستند.

اسکندری‌نژاد اضافه کرد: تلاش بر این بوده که در نمایشگاه کتاب شرکت نمایشگاه‌های فرهنگی و ناشران پرفروغ حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح جشنواره پایتخت کتاب از ابتدای فعالیت دولت یازدهم و تشکیل دبیرخانه آن در استان‌ها خاطرنشان کرد: طرح‌های خلاقانه و تشویقی و جذب ایجاد مطالعه در این دبیرخانه به منصه اجرا درمی‌آید و کارنامه آن به اداره کل کتابخوانی ارسال می‌شود.

این مسؤول تصریح کرد: در استان قزوین طرح جشنواره پایتخت آغاز شده و متعاقب آن هر شهری در کشور به عنوان پایتخت کشور را به خود اختصاص می‌دهد که در سال 94 اهواز، سال 95 نیشابور، سال 96 بوشهر و سال 97 کاشان به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شده‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: ازسوی یک هزار شهری که به دبیرخانه جشنواره پایتخت کتاب آثار ارسال شده، استان قزوین جزء 20 شهر برتر معرفی شده است.

اسکندری‌نژاد ادامه داد: به زودی طرح‌های خلاقانه ارائه شده از استان قزوین به دبیرخانه جشنواره پایتخت ارسال می‌شود.

قزوین پایگاه مذهبی و فرهنگی بوده است

حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین هم در این مراسم گفت: آغاز به کار بهار نمایشگاه کتاب در استان قزوین برای علاقمندان به کتاب مانند حال و هوای بهار خاص نشاط‌آور و زمان رویش و تحول طبیعت است که بهار کتاب، تحول معنوی کتاب محسوب می شود.

وی افزود: پایتخت و مرکزیت حوزه‌های علمیه به نقل از آیت‌الله جوادی املی و حسن‌زاده آملی در زمان صفویه قزوین بوده که پیشینه فاخر و ارزشمندی است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: قزوین در قدیم به عنوان پایگاه فرهنگی و مذهبی مطرح بوده و به این پایگاه معروف بوده است.

عابدینی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه کهن قزوین و مسجد جامع قزوین که تاریخ بیش از 1000 ساله پایگاه دینی بودنش، سند زنده گویای سابقه قزوین است.

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که غذای فست فودی داریم، بسته‌های فرهنگی فست فودی هم وجود دارد که جای بسته‌های فاخر معنوی می‌نشینند و به ما لطمه می‌زنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.