به گزارش ایرنا دکتر ناهید یزدی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در سال 94 تعداد هزار و 675 مورد ثبت جدید انواع سرطان در قزوین داشتیم که در مقایسه با سال 85 با تعداد799 مورد ثبت ؛ افزایشی حدود 2 برابری داشته است.
وی اضافه کرد: گرچه بخشی از این افزایش، ناشی از بالا رفتن دقت تشخیص بیماری بوده اما دلیل اصلی در سبک زندگی نادرست است که باید اصلاح شود.
یزدی ادامه داد: مصرف زیاد نمک، قند و چربی و مصرف کم سبزی و میوه پنج عامل خطر هستند که در شیوع بیماری های غیرواگیر نقش دارند.
وی گفت: در حال حاضر 19 درصد سرطان های دستگاه گوارش به دلیل کم خوردن سبزی و میوه بوده و 80 درصد مردم جهان میوه و سبزی کم می خورند.
یزدی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز بیماری های غیرواگیر ترویج فرهنگ تغذیه سالم است به گونه ای که با رعایت کردن اصول تغذیه 80 درصد موارد دیابت، 50 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 30 تا 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.
وی گفت: در استان قزوین آمار چاقی و اضافه وزن در گروه سنی 30 تا 60 سال، 62 درصد یعنی شامل 40 درصد اضافه وزن و 22 درصد چاقی است.
یزدی همچنین از ابتلای هشت و نیم درصد جمعیت میانسال به دیابت و 24 درصد به فشار خون بالا خبر داد و افزود: مصرف قند و شکر روزانه 66 گرم است در حالی که بر اساس سبد مطلوب غذایی مصرف روزانه قند و شکر حداکثر 40 گرم توصیه شده است.
این مسئول یاد آور شد: تحقیقات نشان داده است مصرف یک قوطی نوشابه در روز منجر به حدود هفت کیلوگرم اضافه وزن در سال می شود.
یزدی، سرطان پانکراس، بیماری های کلیوی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی به ویژه در زنان، نقرس، اختلال حواس و آلزایمر را از دیگر عوارض مصرف زیاد مواد قندی و شیرین عنوان کرد.
وی ادامه داد: همچنین افزایش مصرف روغن و چربی به ویژه چربی های اشباع از طریق مصرف بی رویه فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده نیز موجب افزایش شیوع بیماری های غیرواگیری چون قلبی و عروقی، برخی سرطان ها از جمله سرطان پستان، پروستات و دیابت شده است.
یزدی در خصوص میزان مصرف لبنیات گفت: لبنیات به عنوان یکی از گروه های مهم هرم غذایی شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ، بستنی و کشک است که از نظر ارزش غذایی یکسان هستند و می توانند جایگزین یکدیگر شوند.
وی یادآور شد: مصرف سه واحد لبنیات در روز می تواند در ایجاد توده استخوانی کمک کند و موجب بهبود سلامت استخوان در سراسر دوره عمر شود.
یزدی با بیان اینکه برای جذب کلسیم ویتامین دی لازم است گفت: ویتامین دی به مقدار کم در ماهی به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و تن وجود دارد و همچنین در محصولات غذایی غنی شده با ویتامین دی مانند شیر غنی شده یا روغن غنی شده با این ویتامین می توان بخش زیادی از نیاز روزانه به آن را تامین کرد.
معاون مرکز بهداشت قزوین افزود: با وجود اهمیت بسیار بالای مصرف لبنیات در پیشگیری از سرطان کولورکتال( روده بزرگ) و تخمدان، حفظ فشار خون طبیعی و انقباض عضلانی، مصرف روزانه آن در بین مردم کشور ما بسیار پایین است.
وی افزود: سرانه مصرف لبنیات در کشور ما 66 کیلوگرم است در حالی که در کشورهای اروپایی سالانه حدود 350 کیلوگرم از انواع این محصولات استفاده می شود.
6012/7388
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.