به گزارش ایرنا خودروهای سنگین، تریلی ها، کامیون ها و... که از مسیر رزن به تاکستان در حال حرکت هستند در این گردنه در ابتدای ورودی شهر آوج دچار ترمزبریدگی شده و برای خود و خودروهای در حال حرکت حادثه آفرینی می کنند.
تکرار چنین حادثه هایی باعث شده است تا ساماندهی ورودی یا گردنه آوج به یکی از درخواست های اصلی مردم شهرستان آوج تبدیل شود که همواره با قول مساعد مسئولان طی 10 سال اخیر مواجه شده است.

***2 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی ورودی آوج تخصیص یافته است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین با تاکید بر ضرورت تسریع در اصلاح میدان ورودی شهر آوج، گفت: طی چند سال اخیر شاهد حوادث و سوانح متعددی در گردنه آوج بوده ایم و باید با برنامه زمانبندی شده و فشرده تر برای کاهش حوادث در این گردنه اقدام کنیم.
علی فرخزد اضافه کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سه طرح را برای ساماندهی ورودی شهر آوج ارایه کرده است که باید شورای ترافیک فنی و شورای ترافیک شهرستان آوج حداکثر طی یک هفته آنها را مورد بررسی قرار دهند.
معاون استاندار ادامه داد:هم اکنون 2 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات جرایم خزانه برای ساماندهی ورودی آوج تخصیص یافته است و 20 میلیارد ریال اعتبار نیز به زودی از اعتبارات ملی در این خصوص تخصیص خواهد یافت.
وی گفت: برای احداث میدان دوم در محدوده شهر آوج نیز باید شهرداری این شهر برنامه ریزی لازم را انجام دهد و در شورای ترافیک شهرستان همزمان با ساماندهی ورودی شهر آن را مورد بررسی قرار دهد.
فرخزاد اضافه کرد: باید هرچه سریعتر برای شروع عملیات اجرایی ورودی شهر آوج اقدام کرد تا مردم شروع عملیات را شاهد بوده و جو روانی منفی حاکم در این خصوص در سطح شهرستان از میان برود.
فرخزاد گفت: از نیروی انتظامی نیز درخواست می شود نظارت بیشتری بر این ورودی داشته باشد تا حداقل از نظر روانی در سطح شهرستان تاثیر گذار باشد و میزان تصادفات این گردنه کاهش یابد.
وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع حوادث وظیفه همه دستگاه های اجرایی است چون هنگام بروز سوانح مجموعه سازمان های مرتبط مورد سوال قرار می گیرند.
فرخزاد افزود: در حادثه دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات که زمان زیادی از آن نگذشته است مجموعه دستگاه ها مورد سوال قرار گرفتند و ضرورت ورود جدی تر همه دستگاه ها برای پیشگیری از وقوع سوانح و حوادث روشن تر شد.
فرخزاد گفت: در هنگام بروز سوانح در نهایت باید مجموعه دولت پاسخگو باشند و بهتر است در ابتدا با جدیت بیشتری برای ساماندهی طرح های نیمه کاره و پیشگیری از وقوع تصادفات در سطح استان اقدام کرد.

*** طرح های ساماندهی ورودی آوج در کمیته فنی بررسی می شوند
مدیر کل دفتر فنی استانداری قزوین نیز در این خصوص گفت: کمیته فنی استانداری سه طرح ساماندهی ورودی شهر آوج را بررسی می کند تا به بهترین گزینه با بیشترین کارایی برای اجرا دست یابد.
پیمان پیرمرادی افزود: با توجه به نشست پیشین شورای ترافیک استان در آوج اشکالات ورودی این شهر مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد از محل اعتبارات ماده 23 جرایم برای اصلاح و رفع آنها اقدام شود.
پیرمرادی افزود:در همان جلسه مقرر شد 15 میلیارد ریال از اعتباری که از محل ماده 23 جرایم تامین می شود به کارهای مقدماتی و اصلاحات اولیه در گردنه آوج اختصاص یابد.
وی گفت: در جلسه شورای ترافیک شهرستان آوج برای شروع طرح یک ماه کاری پیشنهاد داده شده بود اما هم اکنون به دلیل شرایط جوی نامناسب در شهرستان آوج نمی توان طرح را پیش برد.
این مسئول اضافه کرد: بسیاری از ماشین های سنگین به دلیل ترمزبریدگی در گردنه آوج دچار حادثه می شوند و باید با اقدامات کوتاه مدت جلوی صدمات بیشتر را در این گردنه گرفت.
مدیر کل دفتر فنی افزود: می توان با استقرار دایمی پلیس در ورودی شهر و جداسازی دو خط رفت و برگشت در گردنه آوج از بروز تخلف و انحراف به چپ ماشین های های سنگین جلوگیری کرد.
این مسئول گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کار نقشه برداری و مطالعات اولیه اصلاح میدان ورودی شهر آوج را آغاز کرده و سه طرح را در این زمینه ارایه کرده است.
وی افزود: در هریک از این سه طرح خروجی اضطراری، میدان و ... دیده شده اند که با هزینه ها و مدت زمان مختلف قابلیت اجرا شدن دارند.
پیرمرادی گفت: کمیته فنی زیر مجموعه دفتر فنی استانداری قزوین این سه طرح را ظرف یک هفته مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند به طرح کامل تر و جامع تر در این زمینه دست یابد.

*** راهکارهای کوتاه مدت برای ساماندهی ورودی آوج اتخاذ شود
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده استان قزوین نیز در این خصوص گفت: اگر حادثه یا سانحه ای در گردنه آوج پیش آید در نهایت باید مجموعه دستگاه های دولتی پاسخ گوی افکار عمومی باشند پس بهتر است از همان ابتدا برای پیشگیری از بروز تخلفات و حوادث فوتی و جرحی اقدام کرد.
افشین پیرنون اضافه کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین علیرغم وضعیت نامناسب جوی این گردنه و بارش شدید برف عملیات نقشه برداری و مطالعات اولیه ساماندهی ورودی آوج را انجام داده و سه طرح اولیه را در این زمینه آماده کرده است.
وی گفت: راهداری استان به سرعت بعد از تهیه طرح اولیه برای تامین اعتبار از محل ماده 23 جرایم اقدام کرد اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه ابلاغ و تخصیصی در این زمینه صورت نگرفته است.
پیرنون اضافه کرد: هم اکنون مشاور دارای صلاحیت برای این طرح انتخاب شده است و در صورت تخصیص اعتبار به سرعت برای انتخاب پیمانکار و اجرای طرح اقدام خواهیم کرد.
وی گفت: اگرچه می توان طرح هایی مختلفی مانند احداث کمربندی یا تعریض مسیر را در این گردنه در بلند مدت اجرا کرد اما برای رفع جو منفی حاکم بر شهرستان باید طرح های کوتاه مدت مانند جداسازی مسیرهای رفت و برگشت، استقرار گشت های پلیس، اصلاحات اولیه، کارگذاری بلوک مفصلی و ... را اجرا کرد.

***یک طرح جامع و کامل برای ساماندهی گردنه آوج اجرا شود
فرماندار شهرستان آوج نیز در این خصوص گفت: امروزه خطرات و حوادث گردنه آوج بر کسی پوشیده نیست و باید از تلاش شبانه روزی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای تهیه طرح های ساماندهی این ورودی در شرایط جوی نامناسب قدردانی کرد.
علی اکبر سلیمانی افزود: اگرچه اجرای یک طرح جامع و کامل برای ساماندهی این گردنه به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد اما در نهایت موجب رفع دایمی خطرات از ورودی شهرستان آوج خواهد شد.
وی با اشاره به موضوع استقرار پلیس در این مکان، گفت: با توجه به شرایط جوی نامناسب امکان ایجاد ساختمان جدید در این محل برای پلیس وجود ندارد ولی می توان با قرار دادن اتاقک های موقت پلیس جلوی افزایش تخلفات را گرفت.
فرماندار با بیان اینکه مردم منتظر یک اقدام عملی در این زمینه هستند، افزود: قبول داریم که کارهای بسیاری برای ساماندهی ورودی آوج بر روی کاغذ صورت گرفته است ولی باید با ورود سریعتر به فاز عملیاتی دل مردم را در این زمینه گرم تر ساخت.
سلیمانی با تاکید برآغاز سریعتر عملیات اجرایی این گردنه، گفت: می توان با اقدامات کوتاه مدت از قبیل جداسازی خطوط رفت و برگشت و کارگذاری بلوک مفصلی میزان خطرات و حوادث آن را کاهش داده و جو منفی شهرستان آوج را نیز در این زمینه شکست.

*** فشار زیادی برای ساماندهی ورودی آوج بر شورا وارد می شود
رییس شورای شهر آوج نیز در این خصوص گفت: قول معاون امور عمرانی استاندار قزوین برای ساماندهی این گردنه در شورای ترافیک شهرستان آوج موجی از خوشحالی و قوت قلب را در میان اهالی شهرستان ایجاد کرد و باید از زحمات مدیران دستگاه ها برای نقشه برداری و تهیه طرح اولیه این گردنه قدردانی کرد.
اسدالله ابوالحسنی افزود: هم اکنون فشار زیادی بر شورا و شهرداری آوج برای ساماندهی سریعتر این ورودی وارد می شود و مردم پیوسته تقاضاهای خود را در فضای مجازی و جلسات علنی شورا مطرح می کنند.

*** ساماندهی ورودی آوج خارج از وظایف شهرداری است
شهردار آوج نیز در این خصوص گفت: شهرداری آوج نمی تواند برای ساماندهی این ورودی اقدام کند چون رسیدگی به جاده های ترانزیتی و راه های خارج از شهر بیرون از وظایف شهرداری است.
رامین کریمی افزود: شهرداری آوج با محدودیت اعتبارات و کمبود درآمد مواجه بوده و همین موضوع دست مدیران شهری را در ساماندهی چنین طرح هایی بسته است.
وی گفت: با همه این اوصاف شهرداری برای ساماندهی میدان اول شهر همزمان با میدان ورودی آوج آماده است تا مشکلات هر دو میدان ورودی در طرح دیده شده و برای رفع آنها اقدام شود.
شهردار آوج اضافه کرد: می توان برای کاهش حوادث و سوانح جاده ای این مسیر از راهکارهای کوتاه مدت مانند نصب علایم هشدار، تفکیک خطوط رفت و برگشت و... استفاده کرد تا هرچه سریعتر طرح اولیه تصویب شده و به مرحله اجرا برسد.
شهرستان آوج با مرکزیت شهری به همین نام در 120 کیلومتری جنوب قزوین قرار داد.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.