به گزارش ایرنا، در کمتر از یک روز مانده به شب یلدا، بازار قزوین بویژه در بخش خوراکی ها شامل میوه و خشکبار با ازدحام خریداران روبروست اگرچه به نظر می رسد گرانی های امسال موجب شده تا از جمعیت خریداران کمی کاسته شود با این حال این دلیل کافی برای عدم خرید مربوط به این مناسبت نیست و شهروندان با هر سطح از درآمدی سعی دارند تا با خرید اقلام مورد نظر ولو کم 'شب چله' را گرامی بدارند.
با وجود تمهیداتی که از سوی ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در کنار تامین کالاهای اساسی گرفته شده و تیم های نظارتی تعزیرات حکومتی و بازرسان سازمان صنعت،معدن و تجارت در نقاط مختلف بازار حضور دارند، برخی شهروندان معتقدند قیمت ها بالا و گران است.

**گلایه شهروندان قزوینی از گرانی
یک شهروند قزوینی که برای خرید انار و هندوانه سری به بازار قزوین زده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میوه در بازار به وفور یافت می شود اما قیمت ها همچنان گران هستند.
این شهروند که معلم است،افزود: قدرت خرید بیشتر مردم با توجه به افزایش قیمت ها و رشد تورم پایین آمده است و در چنین شرایطی آنان مجبور هستند تا با احتیاط بیشتری به خرید بپردازند و بیشتر توجه خود را صرف مایحتاج ضروری کنند.
وی افزود: برخی اجناس با وجود انکه در داخل تولید و عرضه می شوند، افزایش قیمت دارند و در چنین شرایطی باید شاهد ورود جدی دستگاه های نظارتی باشیم.
یک زن خانه دار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال خرید محدودتری را برای شب یلدا انجام دادیم و به میوه هایی چون انار و هندوانه بسنده کردیم و قید خرید آجیل را به دلیل قیمت بالای آن زدیم.
وی اضافه کرد: نرخ برخی کالاها امسال با افزایش قیمت دلار چندین برابر بالا رفت و حال که قیمت دلار پایین آمده است، مردم انتظار دارند تا قیمت اجناس نیز پایین بیاید.

**بازار قزوین مملو از میوه/ گرانی موز و کاهش قیمت سیب
رئیس اتحادیه میوه فروشان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در آستانه شب یلدا قیمت میوه های پرمصرف در این ایام مانند هندوانه و انار تغییر خاصی نداشته است اما شاهد افزایش قیمت موز بوده ایم.
حبیب الله صادقپور اظهار داشت: موز اکنون در بازار قزوین کیلویی 13 هزار تومان عرضه می شود که البته پیش بینی می کنیم بعد از شب یلدا قیمت این میوه کاهش پیدا کند.
وی اضافه کرد: بازار میوه قزوین در آستانه شب یلدا با هیچ کمبودی روبرو نیست و همه میوه ها به میزان بیش از تقاضا وجود دارند.
صادقی پور گفت: در حال حاضر هرکیلوگرم سیب در بازار میوه قزوین بین 5 تا 11 هزار تومان، پرتقال بین 2 تا سه هزار و 500 هزار تومان، نارنگی بین 5 تا 6 هزار تومان و انار نیز بین5 تا 7هزار تومان فروخته می شود.
رئیس اتحادیه میوه فروشان قزوین افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو هندوانه نیز در بازار قزوین بین 2 تا سه هزار و 500 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.

** کم رونقی بازار میوه شب یلدا نسبت به سالهای قبل
صادق پور همچنین گفت: حضور مشتریان در بازار شب یلدا نسبت به سال های قبل کم تر شده و رونقی که سال های قبل در این ایام در صنف میوه فروشان شاهد بودیم را مشاهده نمی کنیم.
رئیس اتحادیه میوه فروشان قزوین افزود: بدون شک گرانی ها در کم شدن استقبال از خرید میوه تاثیر گذاشته است.
وی اظهار داشت: البته به جز موز، قیمت سایر میوه ها در روزهای گذشته و در آستانه یلدا با تغییر خاصی مواجه نبوده و بالا نرفته است با این وجود به نظر می رسد تورم و گرانی موجب شده مردم نسبت به گذشته کمتر خرید کنند.

** بازار آجیل در قزوین، پررونق
جواد خشکباری، عضو هیات مدیره اتحادیه خشکبار و بنکداران قزوین و مسئول رسته آجیل فروشان به خبرنگار ایرنا گفت: استقبال مردم از خرید آجیل شب یلدا نسبت به سال های گذشته کم نشده و پررونق است اگرچه در مجموع سال خرید خشکبار به شکل محسوس و حتی به میزان 70 درصد کاهش یافته است.
وی در خصوص قیمت آجیل بازار شب یلدا در قزوین گفت: آجیل بسته به محتویات داخل آن از 30 هزار تا 300 هزار تومان در بازار موجود است اما آن چیزی که تحت عنوان آجیل شب یلدا مرسوم بوده و مردم خرید می کنند اکنون در 2 نوع هرکیلو 55 و 130 هزار تومان عرضه می شود.
خشکباری افزود: به دلیل افزایش قیمت دلار و همچنین کاهش برخی محصولات به دلیل سرمازدگی قیمت انواع خشکبار امسال بین 50 تا 400درصد افزایش پیدا کرده است که بیشترین میزان افزایش مربوط به پسته و کم ترین آن نیز مربوط به تخمه جات بوده است.
البته در کنار این صحبت ها باید این نکته را نیز یادآور شد که رشد قیمت خشکبار موجب شده تا برخی شهروندان به خرید محصولات ارزان قیمت تر مانند بادام زمینی و تخمه روی بیاورند و قید خرید پسته و آجیل را بزنند.


** توزیع گوشت قرمز و مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: از چند روز مانده به شب یلدا تمهیدات ویژه ای در جهت کنترل بازار و پیشگیری از افزایش قیمت ها توسط ستاد تنظیم بازار استان اتخاذ شده است.
شهرام رحمانی اظهار داشت: توزیع 30 تن مرغ در مرحله جدید در کنار عرضه گوشت با نرخ مصوب دولتی از اقدامات این ستاد بوده است.
وی اظهار داشت: گوشت قرمز و مرغ در کنار اقلامی چون روغن، شکر، برنج ، قند و تخم مرغ به میزان کافی در سردخانه های استان قزوین انبار و ذخیره سازی شده و به هیچ عنوان با کمبود این 2 محصول پرمصرف از کالاهای اساسی روبرو نخواهیم شد.
رحمانی اظهار داشت: کار نظارت بر بازار میوه شب یلدا نیز برعهده سازمان صمت گذاشته شده با این حال بازار قزوین با کمبود هیچ میوه ای روبرو نیست.

** تشدید نظارت ها بر بازار و لزوم کاهش قیمت اجناس
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از هفته جاری و به مناسبت در پیش بودن یلدا نظارت ها بر بازار و اصناف قزوین افزایش یافته است.
منوچهر حبیبی اظهار داشت: اکثریت بازاریان و اصناف قزوین افراد متعهد و منصفی هستند اما عده کمی در این میان با هدف کسب سود بیشتر قوانین حاکم بر بازار را زیر پاگذاشته و با اقداماتی چون گران فروشی و کم فروشی فضا را مختل می کنند که با این عده با قاطعیت برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه با کاهش قیمت دلار انتظار می رود به تدریج از قیمت اجناس کاسته شود، اظهار داشت: در خصوص کالاهای اساسی هیچ کمبودی در سطح استان وجود ندارد و انبارها و سردخانه ها مملو از این محصولات هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی موارد را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی و یا بازرسان مستقر در بازار گزارش دهند.

**راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات شب یلدا در قزوین
مدیرکل تعزیرات حکومتی قزوین نیز از راه اندازی تیم های نظارت و بازرسی این اداره کل با همکاری مشترک سازمان سمت خبر داد و گفت: در همین راستا شعبه ویژه بررسی به پرونده تخلفات شب یلدا در قزوین تشکیل شده است.
محمود احمدی افزود: این طرح در راستای حمایت از حقوق مصرف ‌کنندگان با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط بر بازار شب یلدا آغاز می‌شود.
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان قزوین گفت: با حضور ماموران تعزیرات و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی در بازار به تخلفاتی صنفی در محل وقوع تخلف رسیدگی می شود و در همین رابطه طی 48 ساعت گذشته به 12 مورد تخلف گران فروشی رسیدگی شده است.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.