به گزارش ایرنا، مهدی زندیه روز سه شنبه در نشست خبری که در آستانه هفته پژوهش برگزار شد،افزود: شعار این هفته با عنوان پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی انتخاب شده است.
وی با ارایه گزارشی از کارگروه آموزش و پژوهش و فناوری استان، اضافه کرد: این کارگروه متشکل از افرادی چون اصحاب صنعت و دانشگاه و به ریاست استاندار و دبیری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) فعالیت می کند.
زندیه ادامه داد: کارگروه آموزش و پژوهش و فناوری استان طرح ها و دستاوردهای قابل توجهی ارایه کرده که طرح رینو در خصوص جمع آوری پسماند در محصولات الکترونیک از حامد مازندرانی زاده از گروه مهندسی آب دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) را می توان یکی از مهم ترین دستاوردهای آن معرفی کرد که نه تنها در استان بلکه در کشور نیز موفق عمل کرده است.
وی اظهار داشت: به منظور انتخاب طرح های پژوهشی استانی 20 محور در این کارگروه مشخص و به همه نهادها و دانشگاه ها اعلام شده است.
زندیه خاطرنشان کرد: در نهایت 68 پروپوزال از مراکز و دانشگاه های مختلف استان دریافت شد و پس از داوری و ارزیابی در کمیته ها به علت نبود بودجه لازم تنها هفت طرح به عنوان اولویت های استان مورد پذیرش قرار گرفت.
وی اظهار داشت: این طرح ها مبتنی بر نیازها و وضیعت قزوین در حوزه های مختلفی چون محیط زیست، آب و کشاورزی و حتی وضعیت استان در شرایط پسا تحریم هستند.

***مبلغ قراردادهای پژوهشی دانشگاه به 11 میلیارد ریال رسید
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در ادامه به برخی از پیشرفت های پژوهشی دانشگاه در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: مبلغ قرارداد های پژوهشی دانشگاه از یک میلیارد و 700 میلیون ریال در سال 92 به 11 میلیارد و 300میلیون ریال در سال 96 افزایش یافته است.
زندیه با اشاره به سایر موفقیت ها در این زمینه پرداخت و افزود: سرانه مقاله دانشگاه نیز در سال 92 به میزان 1.39 بوده اما در پایان سال 96این رقم به 2.02 رسیده است.
وی، افزایش تعداد مقالات علمی پژوهشی از 346 به 619 مورد و همچنین تعداد کتاب های چاپ شده از 21 به 54 را نیز از دیگر موفقیت های پژوهشی این دانشگاه برشمرد.
زندیه همچنین گفت: بررسی اطلاعات استخراج شده از پایگاه شاخص های اساسی علم ISI-ESI نشان می دهد تعداد 53 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در بین موثرترین های دنیا قرار گرفته اند که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در بین دانشگاه های جامع در جمع موثرترین های دنیا قرار گرفته است.
به گفته وی براساس آخرین فهرست مقالات یک درصد برتر کشور که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISI منتشر کرده است، مقالات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از رشد قابل توجهی در سال های اخیر برخوردار بوده است.
این مسئول یادآور شد: این دانشگاه همچنین بر اساس شاخص ها از نظر میزان استناد نسبت به کل مقالات ( موثرترین تولیدات علمی)، در دوره سه ساله 2015 تا2017 در بین دانشگاه های جامع کشور رتبه دوم را کسب کرد.
وی همچنین گفت: تیم علمی اختراعات و ابتکارات دانش بین المللی که با حمایت مرکز رشد و کارآفرینی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه، با پنج اختراع در زمینه مهندسی برق در لیگ اختراعات مسابقات کشوری رباتیک شرکت کرده بود با کسب مدال نقره لیگ اختراعات و 2 مدال برنز به صورت مشترک برای دو اختراع، موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ اختراعات شد.

**دستگاه های استانی از ظرفیت تحقیقاتی دانشگاه های قزوین استفاده نمی کنند
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: این دانشگاه با استفاده از تمام ظرفیت های لازم و ارتباط موثر با صنعت و جامعه تلاش خود را معطوف به کاربردی کردن بیش از پیش پژوهش ها کرده و حمایت های لازم مادی و معنوی از پژوهشگران و محققان دانشگاهی را در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه با وجود استعداد و ظرفیت های بالای علمی و پژوهشی دانشگاه ها، این قابلیت ها در استان نادیده گرفته می شوند، افزود: باید این رویه تغییر پیدا کند.
مدیر پژوهش دانشگاه بین الملی امام خمینی(ره) نیز در این نشست گفت: در شورای سیاست گذاری بزرگداشت هفته پژوهش، کمیته علمی چهار نشست را با حضور معاونان پژوهشی تمام دانشگاه های استان و نمایندگان دستگاه های صنعتی برای انتخاب پژوهشگران برتر برگزار کرده است.
فرزاد ابراهیمی افزود: در این کمیته از هرکدام از دانشگاه های بین المللی امام خمینی(ره)، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، سایر دانشگاه های آزاد، پیام نور و واحدهای تابعه آن و سایر دانشگاه ها یک عضو هیات علمی و یک دانشجوی برتر پژوهشگر انتخاب و تجلیل خواهند شد.
وی اضافه کرد: همچنین از حوزه علمیه یک استاد و یک طلبه برتر، از آموزش و پرورش یک معلم و یک دانش آموز، مراکز تحقیقات صنعتی استان یک نفر، از مراکز تحقیقات کشاورزی یک نفر، دستگاه های اجرایی یک نفر و پارک علم و فناوری استان یک نفر به عنوان پژوهشگر و فناور برتر انتخاب خواهند شد.
ابراهیمی ادامه داد: از میان دستگاه های اجرایی نیز یک دستگاه به عنوان دستگاه پژوهشی برتر انتخاب و معرفی خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین از میان مراکز تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی نیز واحد برتر با همکاری اتاق بازرگانی انتخاب خواهد شد.
ابراهیمی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری استان نیز گفت: این نمایشگاه در سال جاری از 24 تا 30 آذرماه به میزبانی دانشگاه پیام نور استان قزوین با بیش از 50 غرفه برگزار خواهد شد.
وی افزود: همچنین در نمایشگاه سراسری نیز که سوم تا ششم دی ماه در تهران برگزار می شود دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز غرفه خواهد داشت.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.