به گزارش ایرنا، ساخت مجموعه تفریحی ورزشی و گردشگری کامان و زرشک در دهه 80 کلید خورد اما اکنون پس از گذشت سالها با وجود سرمایه گذاری قابل توجه هنوز به مرحله تکمیل و بهره برداری نهایی نرسیده و بسیاری از تجهیزات و زیرساخت های ایجاد شده در آن همچنان بدون استفاده لازم باقی مانده اند.
تله سی یژ این مجموعه در سال 92 راه اندازی و افتتاح شد اما به دلیل برخی مشکلات از جمله نبود گواهی تاییدیه استاندارد بهره برداری از آن دچار وقفه و مشکل شد.
از دیگر زیرساخت های رفاهی ایجاد شده در این منطقه نیز در قالب مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری کامان پیست اسکی است که آن هم به دلیل عدم راه اندازی، فعلا مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
با وجود سرمایه گذاری قابل توجه در این مجموعه توسط سهامداران شامل شهرداری های قزوین، محمدیه و سازمان همیاری شهرداری های قزوین به دلیل عدم بهره برداری کامل از آن، هنوز از قابلیت های این مکان برای جذب گردشگر و همچنین درآمدزایی برای مجموعه مدیریت شهری قزوین بهره گیری نشده است.
این موضوع در حالی است که یکی از راه های مقابله با جنگ اقتصادی دشمن تکیه بر ظرفیت های داخلی است و رونق گردشگری در این راه می تواند بسیار موثر عمل کند.
به نظر می رسد با توجه به سرمایه گذاری قابل توجه در این مجموعه و با توجه به ضرورت رونق گردشگری قزوین و پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی باید در بهره برداری مناسب از این مجتمع بزرگ تفریحی و ورزشی شاهد یک تصمیم جدی و جدید بود.
این اقدام می تواند رونق گردشگری و ایجاد فرصت های شغلی جدید در منطقه را با خود بدنبال داشته باشد.

** بهره برداری مطلوب از مجموعه کامان در گرو واگذاری به بخش خصوصی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: در خصوص مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری یا مجتمع ورزش های زمستانه کامان و زرشک سه سهامدار شامل شهرداری های قزوین و محمدیه و سازمان همیاری شهرداری های استان وجود دارند که اولی 60 درصد و سایر هرکدام 20 درصد سهام دار هستند.
علی فرخزاد با بیان اینکه سرمایه گذاری زیاد و قابل توجهی در این مکان صورت گرفته و زیرساخت های متعددی در آن ایجاد شده است، اظهار داشت: با این وجود بهره برداری مناسبی از این مجموعه صورت نمی گیرد و خیلی از واحدهای کوچک حتی یک سفره خانه و رستوران محلی در مسیر جاده الموت شاید از این مجموعه درآمدزایی بیشتری دارد.
این مسئول با بیان اینکه به نظر می رسد بخشی از مشکلات این مجموعه جهت بهره برداری مطلوب، مدیریتی است، اظهار داشت: باید جهت درآمدزا کردن مجموعه تفریحی کامان و زرشک توسط سهامداران برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به مشکلات این مجموعه، گفت: تله سی یژ این مجموعه هنوز گواهی مربوطه استاندارد را اخذ نکرده و به همین دلیل در بهره برداری دچار مشکل است که این ایراد باید هرچه زودتر حل شود.
فرخزاد افزود: حادثه برای دو تن از شهروندان در حین استفاده از تله سیژ این مجموعه نیز موجب شد تا مشکلات و حواشی برای بهره برداری از این مجموعه فراهم شود که باید با تعامل مدیران استانی شاهد رفع نواقص و دریافت هرچه زودتر استاندارد برای آن باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین افزود: از سوی دیگر سازمان بازرسی اعلام کرده تا رفع نشدن موانع قانونی و اخذ مجوزهای لازم، سهام داران حق پرداخت منابع مالی به موسسه رفاهی تفریحی کاسپین که از طرف آنها پیگیر امور اجرایی این مجموعه است را ندارد.
وی با بیان اینکه باید از زیرساخت های حوزه گردشگری برای جذب گردشگر بهتر استفاده کنیم،اظهار داشت: به نظر می رسد بهترین راهکار برای بهره برداری مطلوب و تکمیل طرح مجتمع تفریحی و گردشگری کامان و زرشک از جمله مجموعه ورزش های زمستانه و پیست اسکی این مکان واگذاری به بخش خصوصی باشد.
فرخزاد یادآور شد: تا سال 95 با صرف اعتبارات عمرانی استان به اجرای زیرساخت های این مجموعه از جمله در حوزه راه و آسفالت کمک شد و سایر زیرساخت ها و تاسیسات نیز توسط سهام داران بویژه شهرداری قزوین در این مجموعه فراهم شد.
این مسئول گفت: قزوین از ظرفیت های بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است و علاوه بر آثار متعدد تاریخی و طبیعی، زیرساخت های تفریحی و رفاهی فراوانی نیز طی سال های اخیر در استان ایجاد شده که باید زمینه بهره برداری مناسب از آنها فراهم شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه تکمیل این مجموعه می تواند رونق هرچه بیشتر گردشگری استان را بدنبال داشته باشد، افزود: امیدواریم با برنامه ریزی بهتر شاهد بهره برداری حداکثری از ظرفیت های این مجموعه تفریحی و ورزشی برای جذب گردشگر در قزوین باشیم.

** فقدان مدیریت واحد، مشکل مجموعه تفریحی و ورزشی کامان و زرشک
شهردار قزوین نیز در خصوص مشکلات مربوط به بهره برداری این مجموعه با معاون عمرانی استاندار هم نظر است و آنرا ناشی از مسایل مدیریتی می داند، اما او معتقد است نداشتن مدیریت واحد این معضل را بوجود آورده است.
علی صفری در گفت و گو با ایرنا گفت: فقدان مدیریت واحد از مشکلات اصلی مجموعه تفریحی و ورزشی کامان و زرشک به شمار می رود.
وی افزود: مدیریت این مجموعه در حال حاضر به نوعی در اختیار استانداری است و با توجه به اینکه مدیریتی واحد در این خصوص وجود ندارد، نمی توانیم در خصوص بهره برداری مطلوب و شایسته از آن آنطور که باید برنامه ریزی و عمل کنیم.
شهردار قزوین گفت: سرمایه گذاران برای حضور در این مجموعه استقبال چندانی ندارند و دلیل آن نیز این است که مدیریت واحدی در آن حضور ندارد.
وی با بیان اینکه شهرداری قزوین 60 درصد سهام این مجموعه را در اختیار دارد، اظهار داشت: باید برای بهبود وضع مدیریتی این مجموعه شاهد اصلاحاتی در اساسنامه مربوط به آن باشیم.
صفری افزود: منطقی به نظر می رسد که مدیریت این مجموعه باید برمبنای سهم باشد و تا زمانی که اینگونه نباشد مشکلات مربوطه حل نمی شود.
شهردار قزوین گفت: مشکل مالی خاصی برای تکمیل و راه اندازی کامل مجموعه تفریحی رفاهی و ورزشی کامان و زرشک وجود ندارد و به نظر می رسد اگر مدیریت این مجموعه واحد و بر مبنای سهم شود بتوان در راستای بهره برداری بهتر از زیرساخت های ایجاد شده در مکان استفاده کرد.

**راه اندازی پیست کامان قزوین را به پایگاه اسکی ایران تبدیل می کند
رییس هیات اسکی استان قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: با راه اندازی پیست کامان، قزوین به یکی از پایگاه های اصلی اسکی در ایران تبدیل خواهد شد.
غلامرضا بهشتیان افزود: این مجموعه می تواند پای دوستداران ورزش های زمستانی را از استان های همجوار و حتی دیگر کشورها به قزوین باز کند.
رییس هیات اسکی قزوین با بیان اینکه پیست این مجموعه سال قبل به شکل آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت،اظهار داشت: این پیست پس از راه اندازی مجوزهای لازم را برای بین المللی شدن خواهد گرفت.
بهشتیان به مشخصات فنی این پیست اشاره کرد و گفت: این پیست که در آن قابلیت برگزاری تمرینات و مسابقات مختلف رشته های مارپیچ بزرگ و کوچک را دارد دارای 2 هزار و 200 متر طول و یک خط تله سی یژ به طول یک هزار و 500 متر است.
وی با بیان اینکه نواقص و ایراداتی به این پیست وارد بود که به بهره برداران برای رفع آنها اعلام شد، اظهار داشت: بی صبرانه منتظر بهره برداری این مجموعه هستیم.
این مسئول ورزشی با بیان اینکه هیات اسکی آمادگی لازم را در زمینه کمک به بهره برداری مناسب این پیست دارد، اظهار داشت: بزودی همایش روسای هیات های اسکی استان های کشور در قزوین برگزار می شود و آنها طی حضور در این شهر از پیست کامان نیز بازدید می کنند که این موضوع موجب شناخت آنان از این مجموعه و معرفی به ورزشکاران خود می شود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.