نماینده قزوین، آبیک و البرز گفت: روند اجرایی احداث تصفیه خانه انتقال آب‌شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین مناسب بوده اما درباره خط انتقال جای نگرانی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، در جلسه نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین سیده حمیده زرآبادی ضمن تقدیر از مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین برای توجه در موضوع بکارگیری نیروهای جوان و بخصوص حضور بانوان در پست‌های کلیدی عنوان داشت: اجرای دقیق قوانین وضع شده در حوزه بانوان و حضور بانوان و جوانان در پست‌های کلیدی از جمله نقاط قوت مجموعه آب منطقه‌ای قزوین بشمار می‌آید.  

زرآبادی با اشاره به چالش‌های بخش آب استان افزود: روند اجرایی احداث تصفیه خانه انتقال آب شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین مناسب بوده اما درباره خط انتقال جای نگرانی وجود دارد که با اتمام مراحل اجرایی تصفیه‌خانه نتوان آب شرب را در اختیار مردم استان قرار داد و لذا لازم است مجموعه مدیریت شرکت آب منطقه‌ای قزوین با جدیت بیشتر این موضوع را پیگیری کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس از تخصیص ۲۵ میلیون متر مکعب آب از رودخانه شاهرود و انتقال آب از ارتفاعات ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ به‌عنوان دیگر مطالبات مجمع نمایندگان استان از شرکت آب منطقه‌ای قزوین نام برد و ابراز امیدورای کرد: با مدیریت توانمند شرکت و همکاری نمایندگان استان در مجلس  هرچه سریع‌تر این موضوعات پیگیری و نتیجه مطلوب حاصل شود.

زرآبادی با اشاره به نقش به‌روزرسانی الگوهای سنتی آب در ساماندهی این مایه‌حیاتی و خروج از بحران کم‌آبی در استان اظهار کرد: متاسفانه استفاده از روش‌های سنتی آبیاری توسط کشاورزان و نیز عدم اجرای صحیح و درست آبیاری قطره‌ای در چند سال اخیر باعث افزایش مساحت زیر کشت شده که باید آموزش‌های لازم برای پیشگیری از این فرهنگ‌های نادرست توسط شرکت آب منطقه‌ای قزوین و سازمان جهادکشاورزی صورت‌گیرد.

در ادامه حمیدپویا مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت:  آب پایه و اساس توسعه کشور بوده به گونه‌ای که اگر آب وجود داشته باشد، می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و مطلوب برای توسعه حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات گام برداشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به پیشرفت قابل توجه در انتقال آب سد طالقان به استان قزوین اظهار داشت: طرح آب‌رسانی ۶۰ میلیون متر مکعبی از سد طالقان به استان قزوین یکی از بزرگترین طرح‌های استان است که با اجرای این طرح ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان از آب شرب با کیفیت و استاندارد برخوردار خواهند شد و این شرکت درباره جذب سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای این پروژه در حال پیگیری است.

وی ضمن بیان اقدامات صورت گرفته توسط همکاران این شرکت در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی عنوان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته از مهرماه سال ۹۳ تاکنون شاهد کاهش افت سطح آب زیرزمینی در استان از ۱۶۸ سانتی متر به ۹۰ سانتی‌متر بوده‌ایم که این موضوع خود نشان دهنده تاثیر اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی است.

پویا عنوان کرد: از ابتدای سال آبی ۹۳ تاکنون ۲۹۶۸ حلقه چاه در استان یا مسدود شده و یا از اضافه برداشت آن جلوگیری بعمل آمده که این موضوع سبب حفظ و حراست ۳۸۸ میلیون متر مکعب آب در سفره های زیر زمینی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: ۹۰ درصد از آب استحصالی از منابع زیر زمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که می‌توان با تغییر الگوی کشت از سنتی به صنعتی و کشت محصولات گلخانه‌ای این میزان  مصرف را تا حد زیادی کاهش داد.

پویا در پایان افزود: انتقال آب از الموت رود و ارتفاعات ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ جهت تامین آب شرب و صنعت مطرح بوده است که باید به عنوان یک دغدغه جدی و مهم مورد پیگیری بیشتر قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.