علی فرخزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حادثه با شکایت ساکنان منازل خسارت دیده توسط مرجع قضایی در حال رسیدگی و بررسی قرار دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه ممکن است در بروز این حادثه یک دستگاه و یا چند دستگاه مثلا آبفای شهری، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان هرکدام با درصدهای مختلف مقصر باشند، اضافه کرد: این احتمال نیز وجود دارد که دستگاهی مقصر نبوده و اهمال از سوی مالکان منازل اطراف صورت گرفته باشد که همه این موارد منوط به بررسی فنی کارشناسان است.
فرخزاد اظهار داشت: در سالهای قبل مواردی از نشت و شکستگی لوله چاه فاضلاب منازل مسکونی را داشته ایم که عدم بازرسی به موقع و تشدید آن باعث شکستگی لوله های بزرگتر و ایجاد فرونشست زمین و خسارت به منازل همجوار و کوچه و خیابان شده است.
وی در خصوص گلایه شهروندان در مورد وضعیت ناایمن منازل مسکونی آنها در پی ایجاد این حادثه، گفت: تمهیدات لازم از سوی ستاد مدیریت بحران برای اسکان موقت ساکنان در خطر اندیشیده شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین افزود: تا زمانی که وضعیت ایمنی منازل همجوار با این حادثه در حالت عادی قرار بگیرد، ساکنان می توانند در سالن اسکان موقت ستاد مدیریت بحران حضور داشته باشند.
فرخزاد در خصوص اینکه برخی ساکنان کوچه محمدیه رفت و آمد خودروهای سنگین را عامل بروز این حادثه می دانند نیز گفت: واقعیت این است که در زیر بافت قدیمی و تاریخی قزوین خاک های دستی وجود دارد و بالطبع لوله های واقع در این نقاط نیز فرسوده و قدیمی هستند و تردد ماشین آلات سنگین می تواند در این شرایط به آنها آسیب بزند.
وی اظهار داشت: اینکه جلوی عبور و تردد خودروهای سنگین در این محلات را بگیریم مغایر با حقوق شهروندی است و انجام این کار اعتراض بخش دیگری از شهروندان را در پی خواهد داشت اما با پلیس راهور هماهنگی می شود تا مانع عبور و مرور خودروهای سنگین با بارغیرمجاز در این مناطق شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین به تصمیم شورای فنی استان در خصوص جلوگیری از تکرار این گونه حوادث اشاره کرد و گفت: در این شورا مقرر شد نظام مهندسی تمهیدات لازم را برای احداث ساختمان های جدید در این نقاط از طریق طراحی 2 چاهک در هر ساختمان پیش بینی کند تا اگر خاک های دستی و سست وجود داشت به چاه هدایت شده و تخلیه شود و همچنین عملیات تثبیت خاک و استحکام فونداسیون نیز با جدیت انجام شود.
وی اظهار داشت: مالکان نیز در این مناطق ملزم هستند سالانه چاه های فاضلاب را بازدید کرده و در صورت وجود مشکل و نشتی به اصلاح آن بپردازند و جهت جلوگیری از نشر آن به کوچه و معابر موضوع را به دستگاه های مربوطه اطلاع دهند.
این مسئول گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری قزوین نیز موظف شده تا اصلاح شبکه خط انتقال خود در بافت های فرسوده و تاریخی شهر را در دستور کار قرار داده و جنس لوله های قدیمی را به پلی اتلین تغییر دهد.
شکستگی لوله آب از لوله های اصلی انتقال آب شهر در کوچه محمدیه از محلات قدیمی قزوین بر اثر فرونشست زمین سوم مهر ماه جاری اتفاق افتاد.
این حادثه موجب اسکان اضطراری ساکنان خانه های مجاور شد.
گفته می شود بر اثر این حادثه حداقل به سه منزل مسکونی خساراتی وارد شده است و به دلیل نشت آب به آنها و آسیب به پی ساختمان ها قابل سکونت نیستند و در معرض خطر قرار دارند.
ساکنان این خانه ها ضمن اینکه خواستار بهبود شرایط اسکان موقت خود هستند، می خواهند تا هرچه زودتر مقصر این حادثه معرفی شده و خسارت های وارد شده جبران شده و بتوانند در منازل خود یا خانه های جایگیزین به طور دائم اسکان پیدا کنند.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.