به گزارش ایرنا، مریم بیدخام روز یکشنبه در بازدید از مرکز توانبخشی ناشنوایان قزوین که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان انجام شد،افزود: هفته جهانی ناشنوایان فرصت و بهانه خوبی برای فرهنگ سازی نحوه ارتباط با این گروه از معلولان جامعه و آشنایی هرچه بیشتر مردم با مشکلات آنهاست که با توجه به زبان خاص اشاره در بین آنها و عدم درک صحبت های سایرین باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ناشنوایان به خطر این معلولیت جزو آسیب پذیریت قشرها هستند،اضافه کرد: از هر هزار کودک متولد شده در دنیا چهار نفر ناشنوا هستند که ضروری است به منظور درمان و کنترل این موضوع، والدین نوزادان غربالگری حین تولد تا سه ماهگی را جدی بگیرند تا زمان طلایی برای درمان ناشنوای و کم شنوایی نگذرد.
بیدخام، وجود یک میلیون ناشنوا در کل کشو را آماری قابل توجه دانست و افزود:هم اکنون یک سازمان مردم نهاد در قزوین در حوزه ناشنوایان فعالیت می کند و ضروری است مسئولان به منظور فرهنگسازی و حمایت از ناشنوایان استان در جهت پشتیبانی و تقویت این سمن تلاش کنند.

**بیش از پنج هزار ناشنوا تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
مدیرکل بهزیستی قزوین نیز در این بازدید با اشاره به شناسایی بیش از پنج هزار ناشنوا در استان گفت: در بین این افراد 25 ناشنوای کودک زیر 2 سال، 132نفر زیر 6سال و 529 ناشنوا نیز در سنین اشتغال، یعنی بین 18 تا 45 سال قرار دارند.
علیرضا وارثی با بیان اینکه 973تن از ناشنوایان استان از بهزیستی مستمری دریافت می کنند،افزود: حمایت مالی برای عمل کاشت حلزون و تهیه سمعک نیز از دیگر خدمات این سازمان به ناشنوایان است.
وی اضافه کرد: عمل کاشت حلزون که در برخی استان ها از جمله تهران انجام می شود هزینه ای حدود 100 میلیون ریال دارد که بهزیستی 30 میلیون ریال از آن را تقبل می کند.
وارثی افزود: سال گذشته 14 ناشنوا در قزوین برای این عمل معرفی شدند و برای 104 نفر نیز تعمیرات حلزون گوش انجام شد.
هشتم مهرماه مصادف با سی سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان نام گذاری شده است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.