به گزارش ایرنا، به مناسبت هفته گرامیداشت دفاع مقدس روز سه شنبه میزگردی با عنوان بررسی نقش رزمندگان استان قزوین در امنیت و پایداری غرب و شمال غرب کشور در دوران جنگ تحمیلی برگزار شد.
در این میزگرد که با حضور جمعی از رزمندگان و مسئولان دوران جنگ تحمیلی توسط بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس قزوین برگزار شد، حاضران به تشریح نقش نیروهای اعزامی استان قزوین در تامین امنیت و پایداری مناطق غربی کشور در این دوره پرداختند.

*اصلی ترین خواسته دشمن خودمختاری کردستان بود
مسئول واحد مخابرات سپاه پاسداران در مهاباد در زمان دفاع مقدس در این میزگرد گفت: سپاه از ابتدای انقلاب سابقه حضور در کردستان و تجربه طولانی جنگ با اشرار و تجزیه‌ طلبان کومله، دموکرات و فداییان خلق را در آن مناطق داشت و طی سال‌های طولانی برای مقابله و سرکوب اشرار مزدور و تجزیه طلب از مساعدت همه جانبه کردهای غیورمسلمان و وطن‌ دوست برخوردار بود.
عبدالله آذربایجانی افزود: استکبار جهانی با سقوط رژیم شاهنشاهی در ساعات اولیه پیروزی انقلاب اسلامی سعی کرد به روش های مختلف به مبارزه بپردازد که اولین روش ایجاد نا امنی و درگیری در مناطق مختلف کشور بود.
وی اظهار داشت: در این دوران گروهک های مروج خشونت به منطقه کردستان حمله کرده که اصلی ترین خواسته آنها اعلام خود مختاری کردستان بود.
آذربایجانی در ادامه یادآور شد: در این دوران با اعزام نیروهای رزمنده به ویژه از استان قزوین به این منطقه شهدای زیادی در راه تامین امنیت میهن اسلامی تقدیم انقلاب شد.
این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: شهیدان شالی، عابدینی ، قنبری ، الهیاری ، حاج حسینی ، کلهر و حاج سید جوادی از شهدای قزوینی شاخص این عملیات ها بودند.
وی تصریح کرد: در این برهه از زمان رزمندگان با ایمان نقاط مختلف کشور توانستند نیروهای ضد انقلاب را در جنگ های چریکی به زانو درآورند و امنیت را به کردستان بازگردانند.

**تقدیم 538 شهید از قزوین در عملیات غرب کشور
مسئول پروژه های پژوهش دفاع مقدس استان قزوین نیز به حضور رزمندگان استان در منطقه عملیاتی غرب و شمال غرب کشور اشاره کرد و گفت: رزمندگان قزوینی در برقراری امنیت در منطقه کردستان نقش ارزشمندی داشتند به گونه ای که در این راه 538 شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.
رضا اسدالهی افزود: در این راستا بر اساس فرمان امام راحل و فرمانده کل سپاه و ارتش رزمندگان استان قزوین برای حمایت از مردم آذربایجان غربی ، کردستان و کرمانشاه برای پاکسازی منطقه از ضد انقلاب ها در قالب 52 گروه برای مقابله با بحران های دشمن و برقراری امنیت وارد منطقه شدند.
به گفته وی در این ماموریت ها سه هزار و 721نفر از رزمندگان به 20 شهر استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی اعزام و درماموریت های برون مرزی فعالیت داشتند.

*مهم ترین رسالت نیروهای اعزامی مرزبانی و تامین امنیت مردم بود
فرماندار وقت و مسئول روابط عمومی سپاه مهاباد در زمان دفاع مقدس نیز در این میزگرد گفت: مهم ترین رسالت و ماموریت نیروهای اعزامی سپاه به منطقه مهاباد در آن دوران، مرزبانی، تامین امنیت مردم و خدمات رسانی به مردم این منطقه بود.
مرتضی روزبه افزود: نیروهای اعزامی در این مقطع در کنار مرزبانی، رسالت مبارزه با عناصر ضد انقلاب را برعهده داشتند و در این بین نیروهای استان قزوین برای پشتیبانی از مرزهای مهاباد از بین نیروهای کشور انتخاب شده بودند.
وی اظهار داشت: با وجود جنگ در این منطقه تمامی ساکنین شهری و روستایی مشغول زندگی روزمره خود بودند و این آرامش به دلیل این بود که نظام خود را موظف می دانست خدمات رسانی به شکل عادلانه به آن منطقه جریان داشته باشد و در این بین نیروهای ضد انقلاب به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام بودند.
روزبه همچنین گفت: مهم ترین وظیفه جمهوری اسلامی در منطقه حفظ و حراست از مرز ، مبارزه با ضد انقلاب و خدمات رسانی به مردم منطقه بود که نظام ما در این راه شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم کرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه با وجود خدمات و رشادت هایی که رزمندگان در این دوره از زمان در منطقه کردستان داشتند ولی مظلومیت و فداکاری های آنها تاکنون خوب تبیین و تشریح نشده و این در حالی است که باید از بازمانده های این عملیات مطالب را گرفته و ثبت و ضبط شود تا به عنوان یک سند افتخار در اختیار آیندگان قرار گیرد.
فرماندار وقت و مسئول روابط عمومی سپاه مهاباد در زمان دفاع مقدس ادامه داد: نویسندگان و فیلم نامه نویسان ما باید صحنه های این دوران را برای مردم در قالب هنر بازگو کنند.

**دشمن با همه توان خود مقابل رزمندگان ما قرار گرفت
مسئول عملیات تیپ 110 شهید بروجردی نیز در ادامه افزود: داشتن ذهنیت زبون و ترسو بودن دشمن باید از اذهان عمومی پاک شود چرا که این فکر به هدر دادن زحمات نیروها و رزمندگان زحمت کش است.
محمود شاعری افزود: نیروهای دشمن در این عملیات ها هیچ گاه زبون نبودند بلکه با تمام توان و نیرو و امکانات می جنگیدند ولی در مقابل نیروهای ما با حداقل امکانات، آموزش و سازماندهی می جنگیدند و خوشبختانه بهترین عملکرد را داشتند.
شاعری اضافه کرد: در این عملیات ها امکانات نظامی ما در مقابل دشمن برابر نبود ولی نیروهای ما سعی داشتند از داشته ها و تجربیات خود حداکثر استفاده را علیه دشمن داشته باشند و این رمز موفقیت آنها بود.
به گفته وی نیروهای ما در این عملیات با اعتقاد و عزم راسخ توانستند در این میدان پیروز و سربلند شوند و نباید فراموش کرد امنیت داشتن کردستان در عصر حاضر را مدیون خون این شهیدان هستیم.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.