آیت الله هاشم هاشم‌زاده‌ی هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت : منشور روحانیت تعیین و اعلان استراتژی آینده‌ انقلاب و نظام اسلامی بود که برای روحانیتی که رهبری این انقلاب را بیش از دیگران بر دوش دارد، تبیین و اعلام شد.
وی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،اظهار داشت: برای امام الهام شده بود و احساس می‌کرد در اواخر عمر، ثمره‌ عمرش را که انقلاب بود، باید بیمه و استراتژی آن را بیان کند، به همین دلیل در اواخر عمرشان ، منشورهای بسیار مهمی از جمله منشور روحانیت را صادر کردند که این یک نوع آمادگی بود. وی افزود: امام در منشورروحانیت 20 محور را بیان اما در میان این 20 محور بر دو مساله بیشتر تاکید کرده که از مسائل خاص روحانیت به حساب می‌آیند؛ یکی اجتهاد پویا که با شرایط زمان و مکان منطبق است و دیگری قشر مقدس‌مآب و متحجران که مانع از پویاشدن اجتهاد می‌شوند.منشور باید تبیین و بر روی آن کار می‌شد تا کاربردی ‌شود ولی هیچ کاری بر این منشور صورت نگرفته است، در این منشور 20 استراتژی اساسی آمده است که بخشی از آن خاص روحانیت و بخش دیگر عام است و برای همه‌ ملت و مسلمان‌ها صادر شده است.
وی تاکید کرد:امروز نیاز به عملی کردن توصیه‌های امام (س) در این منشور بیش از هر زمان دیگری است.
وی با یادآوری شرایط کشور در زمان صدور منشور روحانیت از جانب امام (س) گفت: در آن زمان اختلاف‌های روبنایی در میان روحانیون بود. جناح‌بندی‌هایی ایجاد شده بود و در قم بین طلاب و جامعه مدرسین گاهی مسائلی به وجود می‌آمد که حتی امام (س) طی نامه‌ای خطاب به آنها عنوان کرد تندروی نکنید؛ زیرا تندروی عاقب خوبی ندارد. ایشان در آن مقطع روحانیون را به اعتدال دعوت کرد و آنها را از هرگونه تندروی در مسائل داخلی و خارجی برحذر می‌داشت.
وی اضافه کرد: امروز نیز شاهد آن هستیم یکی از مسائلی که در کشور وجود دارد و هر روز مشکلات را تشدید می‌کند، از ناحیه‌ همین تندروی‌هاست؛ زیرا این تندروی‌ها باعث شده و می‌شود کشتی نظام اسلامی هیچ‌گاه در آرامش نباشد. گاهی به نام ارزش‌ها و گاهی به نام انقلاب، شاهد تندروی‌هایی هستیم که همه خلاف نظر امام (س) است.
وی تصریح کرد: محبوبیت، عظمت و نفوذ روحانیت در دل‌ها و کشور بیش از این بود ولی در مقام عمل روحانیت آن‌چنان این منشور را کاربردی نکرده‌ است.
هاشم‌زاده‌ هریسی با استراتژی انقلاب و نظام‌خواندن این منشور ادامه داد: وقتی به استراتژی نظام و انقلاب عمل نشود، عواقب آن مخدوش‌کننده است و اگر بر اساس آن استراتژی عمل شود، دوام این نظام تضمین می شود.
این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: عواملی که می‌توانند در برابر اجتهاد پویا و روحانیت آگاه به زمان قرار گیرند و به نام دین جلو دین را بگیرند، مقدس‌مآب‌ها هستند، چون این‌ها با لباس دین جلو می‌آیند و می‌توانند حریم‌ها را بشکنند؛ امام(س) هم نسبت به این موضوع حساسیت زیادی داشت و از هر فرصتی برای معرفی این افراد به روحانیت، حوزه و مردم استفاده می‌کرد.
وی افزود: قبل از انقلاب اجتهاد ما در حوزه‌ها اجتهاد تئوری بود، ولی اکنون اجتهاد تئوری نیست بلکه در عرصه‌ی عمل و اجراست، در حقیقت اجتهاد باید کاربردی باشد.
وی تاکید کرد: مساله‌ی مقدس‌مآبی و تحجرگرایی در هر گروه و فردی می‌تواند باشد و باید نسبت به این موضوع توجه کرد اما امام گفته‌اند منظور من از برخورد با مقدس‌مآب‌ها چماق برداشتن و بر سر آن‌ها زدن و ایجاد تنش نیست، بلکه باید این جریان‌ها را شناخت تا از آنها ضربه نخورد
هریسی با بیان این‌که این تندروی‌ها و اختلاف نظرهایی که در پی آن به وجود می‌آمد، باعث شد که در سال‌ پایانی عمر امام (س) ایشان منشور روحانیت را صادر کند، گفت: امروز هم این اختلافات کمابیش وجود دارد و به نسبت گذشته اصلا کمتر نشده؛‌ زیرا طی این سال‌ها به جای این‌که با استفاده از منشور روحانیت، فاصله‌ها را نزدیک کنیم، آنها را عمیق‌تر کرده‌ایم. امروز این اختلافات به رده‌های بالای روحانیت نیز رسیده و برخوردهایی که در زمان انتخابات از جانب برخی روحانیون علیه روحانیون دیگر شکل گرفت، دلیلی بر وجود این امر است.
وی همچنین عوامل اختلافی را که در بین روحانیت وجود داشت و به صدور منشور روحانیت از جانب امام خمینی (س) منجر شد، مختلف خواند و گفت: یکی از این مسائل به ورود افراد متحجر به این قشر مربوط می‌شود؛ اما موارد دیگری هم وجود دارد که باید در بحث کاهش اختلافات موجود بین روحانیون مدنظر قرار گیرد؛ زیرا پرداختن به یک مورد نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.