پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درهمایش منشور روحانیت با عنوان "روحانیت، نگرش ها و نگارش ها"بیان شد

دانشگاه ها در زمینه ترویج اندیشه های حضرت امام(س) از حوزه های علمیه پیشی گرفته اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وخبری جماران، حجه الاسلام و المسلمین موسوی مسوول نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم در این همایش با اشاره به تلاش های این دفتر گفت: می توان گفت در زمینه ترویج اندیشه های حضرت امام متاسفانه و یا خوشبختانه دانشگاه ها از حوزه های علمیه پیشی گرفته اند. در برخی از دانشگاه ها رشته هایی پیرامون اندیشه های حضرت امام تاسیس شده است، وصیت نامه حضرت امام جز مواد درسی قرار گرفته است اما در حوزه های علمیه به هیچ وجه این چنین نیست.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در همایش منشور روحانیت نگرش ها و نگارش ها گفت: در خواست کرده ایم که برخی از آثار و اندیشه های امام در مقاطع مختلف جز مواد درسی قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وخبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین موسوی مسوول نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم در این همایش که صبح روز دوشنبه درمحل این نمایندگی درقم برگزار شد، گفت: اگرچه حوزه های علمیه در باب اینگونه جلسات مخصوصاً در ارتباط با موضوع مهم منشور روحانیت حضرت امام(س) باید از همه پیش قدم تر باشند اما کمتر اینگونه است؛ حوزه های علمیه می بایست در باب این موضوع جلسه و سمینار داشته باشند و در رابطه با تک تک مواد این منشور بحث کنند چرا که این منشور همانند یک نقشه راه برای روحانیت است؛ اما متاسفانه اینگونه نیست و حوزه های علمیه کمتر به مبانی و اندیشه ها و افکار حضرت امام (س) توجه نشان می دهند و این نقص بسیار بزرگی است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی ادامه داد: حضرت امام در حوزه های بسیار مظلوم است الان که نسل شاگردان حضرت امام حاضر هستند اینگونه است چنانچه یک نسل نیز بگذرد متاسفانه کاملاً غافل خواهیم شد؛ لذا کاملا ضرورت دارد هر کسی به سهم خودش نسبت به اینکه در ارتباط با بیانات و اندیشه های امام وظیفه و دین خود را ادا کند تا در دوره ها و نسل های بعدی روحانیون و طلاب جوان که دوران امام را درک نکرده اند از این چشمه زلال و افکار بلند بهره مند شوند.

موسوی با اشاره به تلاش های نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم برای ترویج اندیشه های حضرت امام(س) در حوزه های علمیه گفت: می توان گفت در این زمینه متاسفانه و یا خوشبختانه دانشگاه ها از حوزه های علمیه پیشی گرفته اند. در برخی از دانشگاه ها رشته هایی پیرامون اندیشه های حضرت امام تاسیس شده است، وصیت نامه حضرت امام جز مواد درسی قرار گرفته است اما در حوزه های علمیه به هیچ وجه این چنین نیست.

وی با اشاره به دیدار اعضای این دفتر با علما و بزرگان حوزه ادامه داد: در خواست کرده ایم که برخی از آثار و اندیشه های امام در مقاطع مختلف جز مواد درسی قرار بگیرد و علی رغم اینکه در جلسه می پذیرند و تائید می کنند و حتی برخی احساسی می شوند و بعضاً تاسف می خورند که چرا اینگونه نیست اما قدم عملی ندیده ایم که دراین جهت برداشته شود؛ اما عکس آن را دیده ایم. مراکزی در قم وجود دارند که خودشان را مدافع افکار امام می دانند و حتی بحث های عبور از امام (س) را مطرح کنند.

وی با اشاره به دو وظیفه و ماموریت اصلی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) دفتر قم در حوزه پژوهش و آموزش افزود: در بخش پژوهش علاوه بر بازسازی، تصحیح و ویرایش کتب و تقریرات درسی حضرت امام (س) که اولویت اولمان است آثاری که پیرامون حضرت امام(س) و آثار ایشان چه درس ها و تقریرات و چه تالیفات مستقل خدماتی انجام می دهیم. در طول سال بیش از پنجاه عنوان کتاب تدوین و منتشر می کنیم. مجموعه آثار فقهی حضرت امام در حدود شصت جلد آماده است و به تدریج در حال چاپ است و تا سال آینده مجموعه آثار فقهی حضرت امام در قالب این شصت جلد به صورت منسجم و منقح در اختیار پژوهشگران خواهد بود. اقدام دیگر تدوین دانشنامه حضرت امام خمینی است که حدود هزار مدخل را شامل می شود وامیدواریم ظرف دو سال آینده منتشر شود.

موسوی در ادامه با اشاره به فعالیت های این دفتر در حوزه آموزش افزود: در حوزه آموزش نیز در دو مقطع دوره های آموزشی داشته ایم که دوره کوتاه مدت شش ماهه و دوره بلند مدت دو ساله است و در پی آن هستیم تا به عنوان یک مرکز تخصصی از حوزه علمیه قم برای خواهران و برادران مجوز دریافت کنیم و به طلاب عزیزی که مشتاقانه بدون دریافت مدرک در این دوره ها شرکت می کنند مدرک کارشناسی ارشد اعطا کنیم. کتابخانه تخصصی و پژوهشی موسسه نیز که آرشیو بسیار ارزشمندی است در اختیار همگان است تا بتوانند در حوزه تحقیق و پژوهش از آن استفاده کنند.

موسوی در پایان آمادگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)را برای انتشار تالیفات و پژوهش ها و پایان نامه های مرتبط با حضرت امام و اندیشه های ایشان اعلام نمود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.