گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

صفریان، شاگرد آیت‌الله موسوی بجنوردی: ایشان برای کشف حکم شرعی برخی مسائل به صورت میدانی بازدید می‌کردند/ایشان بسیاری از انسان‌های بی‌گناه را نجات داد/عده‌ای به صورت ناحق اموالی را از دیگران گرفته بودند، آیت‌الله بجنوردی حکم دادند تا اموال مردم را برگرداند

صفریان، مرحوم آیت الله موسوی بجنوردی به جماران گفت: ما کم و بیش خدمت حاج آقا می‌رسیدیم، از جمله روحیاتی که ایشان داشتند این بود که عالمی بسیار شریف، متواضع، بزرگوار و به روزی بودند. یعنی مسائل فقهی و علمی را در ظرف زمان خود، به خوبی بررسی و تحقیق می‌کردند. گاهی اوقات آنگونه که از خود ایشان شنیدم برای کشف حکم شرعی برخی مسائل به صورت میدانی بازدیدهایی انجام می‌دادند. در یکی از جلساتی که خدمت ایشان بودم، درباره پدیدۀ «رحم اجاره‌ای» سوالی کردم و گفتم که برخی از علما این کار را برای زنِ شوهردار حرام می‌دانند. حاج آقا فرمودند که از من درباره این مسئله سؤال شد و برای تحقیق درباره آن به مرکز مربوطه رفتم.

پایگاه خبری جماران: یک شاگرد مرحوم آیت الله موسوی بجنوردی گفت: ایشان بسیاری از انسان‌های بی‌گناه را نجات داد. ایشان در یکی از صحبت‌ها گفت که عده‌ای به صورت ناحق اموالی را از دیگران گرفته بودند که بنده حکم دادم تا اموال مردم را برگردانند. آیت‌الله بجنوردی بسیار ساده‌زیست بود و به دور از تجملات و دنیاپرستی زندگی می‌‌کرد. شخصیتی بود که ساده‌زیستی را در زندگی و رفتار ایشان می‌دیدیم و از این همه سادگی و صمیمیت لذت می‌بردیم.


مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین احسان صفریان در پی می آید:

رحلت حضرت آیت‌الله بجنوردی را به حضرتعالی تسلیت می‌گویم. با توجه به انسی که سالیان دیرین با ایشان داشتید، اگر از نوع نگاه آن مرحوم به فقه و جامعه نکته یا خاطره‌ای دارید، لطفا بفرمایید.

این ضایعه اسفناک را به جهان اسلام به خصوص شیعیان، خانواده ایشان به ویژه حضرت آیت‌الله آقای حاج حسن آقا خمینی تسلیت عرض می‌کنم. این ضایعه، بیشترین سختی را برای حاج حسن آقا دارد چون آیت‌الله بجنوردی بسیار با ایشان مأنوس بودند.

ما کم و بیش خدمت حاج آقا می‌رسیدیم، از جمله روحیاتی که ایشان داشتند این بود که عالمی بسیار شریف، متواضع، بزرگوار و به روزی بودند. یعنی مسائل فقهی و علمی را در ظرف زمان خود، به خوبی بررسی و تحقیق می‌کردند. گاهی اوقات آنگونه که از خود ایشان شنیدم برای کشف حکم شرعی برخی مسائل به صورت میدانی بازدیدهایی انجام می‌دادند. در یکی از جلساتی که خدمت ایشان بودم، درباره پدیدۀ «رحم اجاره‌ای» سوالی کردم و گفتم که برخی از علما این کار را برای زنِ شوهردار حرام می‌دانند. حاج آقا فرمودند که از من درباره این مسئله سؤال شد و برای تحقیق درباره آن به مرکز مربوطه رفتم.

رحم اجاره‌ای برای زوجینی که بچه‌دار نمی‌شوند، کار نوین، جدید و بسیار خوبی است، چون رحم مادر ضعیف است و توانایی نگه‌داری نوزاد را ندارد. وقتی که علم این اندازه پیشرفت کرده است که می‌تواند این مشکل را حل کند و خانواده‌هایی که نمی‌توانند بچه‌دار شوند به این شیوه دارای فرزند شوند، کار خوب و مهمی است، چون برخی در جامعه ما به این مشکل مبتلا می‌شوند اما بسیاری از مردم حکم فقهی آن را نمی‌دانند. من به حاج آقا گفتم که برخی از علما اجاره دادن رحمِ زن شوهردار را برای نگه‌داری نوزاد فرد دیگری حرام  و غیر شرعی می‌دانند.

حاج آقا فرمودند که بنده برای اینکه دقیق موضوع را متوجه شوم به مرکز مربوطه رفتم. از خصلت‌های فقهای بزرگ این است که برای اینکه بتوانند موضوعی را بفهمند، با متخصصین به دقت  صحبت می‌کنند و از نزدیک کار آن‌ها را می‌بیینند. لذا برای اینکه یک فقیه بتواند به خوبی حکم شرعی مسئله‌ای را صادر کند، لازم است که موضوع را بفهمد.

پس حاج آقا برای اینکه این موضوع را بفهمد، به مرکز مربوطه رفت. من وقتی به آیت‌الله بجنوردی گفتم که برخی علما قائل به حرمت رحم اجاره‌ای هستند گفت که «این‌ها اساساً موضوع را نفهمیده‌اند و حکم صادر می‌کنند. اساساً این کار از نظر من شرعی است.» دلیل ایشان این بود که «لقاح یعنی ترکیب اسپرم و تخمک، در ابتدا خارج از رحم صورت می‌گیرد و موجودی به وجود می‌آید که شائبه اینکه اسپرم غیر، وارد رحم زنی شده از بین می‌رود. این دیگر اسپرم نیست و موجود جدیدی است لذا اشکال ندارد که این موجود جدید، در رحم یک زن شوهردار قرار داده شود، چون اسپرم نیست.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احسان صفریان

 

فقهایی که رحم اجاره‌ای را حرام می‌دانند، می‌گویند که اسپرم مرد نامحرم در رحم زن نامحرم رفته است؛ در حالی که اسپرم و منی نیست، بلکه یک موجود دیگری است که استحاله‌ شده و عنوان اسپرم مرد بر آن صدق نمی‌کند که اگر در رحم زن شوهردار برود حرمت داشته باشد.

حضور مرحوم آیت‌الله بجنوردی در مرکز مربوطه کار بسیار مهمی بود، چون موضوع رحم اجاره‌ای، مسئله متبلابه‌ بود، بسیاری از خانواده‌ها درگیر آن بودند و نمی‌دانستند که این کار از لحاظ شرعی حرام است یا نه؟ اما حاج آقا با مجاهدت و کوششی که انجام دادند و با متخصصین صحبت کردند حکم فقهی آن را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که این کار حرمت شرعی ندارد. دلیل ایشان این بود که عمل لقاح، خارج از رحم صورت می‌گیرد و موجودی که قرار است نوزاد شود، داخل رحم می‌رود. لذا رحم به عنوان بستری برای رشد و تغذیه است و زن اگر شوهر داشته باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند، البته شوهر باید اجازه این کار را بدهد و در این صورت این کار از لحاظ شرعی اشکالی ندارد. حتی این کار می‌تواند درآمدی برای رحمِ میزبان باشد و مشکل افرادی که بچه‌دار نمی‌شوند حل ‌شود.

بنابراین، این‌که حاج آقا برای حل مسائل روز و پاسخ دادن به حکم شرعی مبتلابه، دنبال متخصصین امر می‌رفتند، از خصلت‌های بزرگ ایشان بود.

لطفا درباره خصوصیات اخلاقی و رفتاری مرحوم آیت‌الله بجنوردی بفرمایید.

همانطور که ابتدای عرائضم گفتم خصلت مرحوم آیت‌الله بجنوردی این بود که انسان بسیار متواضع و اهل تهجد بود. من همراه ایشان چند شبی در مسافرت‌ها حضور داشتم، می‌دیدم که ایشان هم اهل ذکر بودند و هم این‌که بسیار به اهل‌بیت پیامبر(ص) توجه خاصی داشتند.

مرحوم آیت‌الله بجنوردی عالم بزرگ و تحصیل‌کرده نجف و قم نزد علمای بزرگ بود. ایشان با روحیه‌ی شاگردپروری که داشت، اندوخته‌های علمی خود را در دانشگاه ترویج کرد. کتاب قواعد فقهیه‌ ایشان دسته‌بندی خوبی شده و برای دانشجویان دانشگاه‌ها و حتی طلاب بسیار کاربردی و مفید است. خداوند روح ایشان را با اجداد مطهرشان محشور بفرمایند و مورد رحمت خدا واقع شوند.

آن مرحوم با همه افراد بسیار مهربانانه برخورد می‌کرد و شوخ‌طبعی خاصی داشت. مرحوم آیت‌الله بجنوردی آن قدر خون‌گرم بودند که افراد مختلف و همراهان، به ایشان علاقه‌مند می‌شدند و آن مرحوم قدرت جذب بالایی داشتند. برخی به دلیل اینکه مسائل و رفتارهایی از روحانیت دیده بودند، از این صف زده شده بودند اما وقتی به آیت‌الله بجنوردی می‌رسیدند جذب روحانیت می‌شدند. ایشان به افراد مختلف احترام قائل بود و با خون‌گرمی که داشت، سریع با همه‌ دوست می‌شد و آن‌ها را جذب می‌کرد. این خصلت را در آن سطح، در کمتر روحانی می‌توانیم ببینیم.

ایشان با این‌که در اوائل انقلاب به عنوان نماینده امام در شورای عالی قضائی بود اما زندگی ساده و محقرانه‌ای داشت.

ایشان در آن جایگاهی که بود، بسیاری از افراد بی‌گناه را نجات داد.

بله، بسیاری از انسان‌های بی‌گناه را نجات داد. ایشان در یکی از صحبت‌ها گفت که عده‌ای به صورت ناحق اموالی را از دیگران گرفته بودند که بنده حکم دادم تا اموال مردم را برگردانند.

آیت‌الله بجنوردی بسیار ساده‌زیست بود و به دور از تجملات و دنیاپرستی زندگی می‌‌کرد. شخصیتی بود که ساده‌زیستی را در زندگی و رفتار ایشان می‌دیدیم و از این همه سادگی و صمیمیت لذت می‌بردیم.

به عنوان حسن ختام اگر در پایان نکته‌ای دارید بفرمایید.

آن مرحوم به آیت‌الله هاشمی بسیار ارادت داشت. زمانی که آشیخ محمد هاشمیان زنده بود، ایشان به رفسنجان می‌رفتند. آیت‌الله بجنوردی به ما توصیه می‌کردند که همیشه دنباله‌‌رو بزرگان باشیم و اعتمادی که امام و بیت ایشان به آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله هاشمیان داشتند را همیشه گوشزد می‌کردند و می‌فرمودند که مرحوم امام به این دو بزرگوار بسیار اعتماد داشتند.

در پایان، فقدان این عالم بزرگ را به همه شیعیان تسلیت عرض می‌کنیم. ان‌شاءالله روح ایشان با ائمه(ع) مشحور شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.