دفاتر مراجع عظام تقلید مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال 1401 را اعلام کردند.

به گزارش جماران؛ با نزدیک شدن به عید سعید فطر، دفاتر مراجع عظام تقلید مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال 1401 را اعلام کردند.

 

نظر امام خمینی(س) بر اساس  رساله عملیه ایشان است.

 

امام خمینی (س)

کفاره روزه

مساله 1660ـ‌‌ کسی که کفارۀ روزۀ رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد‌‎ ‎‌کند یا به دستوری که در مسالۀ بعد گفته می شود دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را‌ سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند‌‎ ‎‌اینها بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، هر چند مد که می تواند به فقرا طعام‌‎ ‎‌بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگرچه مثلاً یک مرتبه بگوید‌‎ ‎‌استغفرالله ‌‌و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را‌‎ ‎‌بدهد.‌

‌‌مساله 1661ـ‌‌ کسی که می خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ رمضان را بگیرد، باید سی و‌‎ ‎‌یک روز آن را پی در پی بگیرد و اگر بقیۀ آن پی در پی نباشد اشکال ندارد.‌

‌‌مساله 1662ـ‌‌ کسی که می خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ رمضان را بگیرد، نباید‌‎ ‎‌موقعی شروع کند که در بین سی و یک روز، روزی باشد که مانند عید قربان، روزۀ آن‌‎ ‎‌حرام است.‌

زکات فطره

‌‌مساله 1991ـ‌‌ کسی که موقع غروبِ شب عید فطر بالغ و عاقل و هشیار است و‌‎ ‎‌فقیر و بندۀ کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر‌‎ ‎‌نفری یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت‌‎ ‎‌و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است.‌

‌‌مساله 1992ـ‌‌ کسی که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و کسبی هم ندارد‌‎ ‎‌که بتواند مخارج سال خود و عیالاتش را بگذراند فقیر است و دادن زکات فطره بر او‌‎ ‎‌واجب نیست.‌

‌‌مساله 1993ـ‌‌ انسان باید فطرۀ کسانی را که در غروب شب عید فطر نان خور او‌‎ ‎‌حساب می شوند بدهد؛ کوچک باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج‌‎ ‎‌آنان بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.‌

‌‌مساله 1994ـ‌‌ اگر کسی را که نان خور او است و در شهر دیگر است وکیل کند که‌‎ ‎‌از مال او فطرۀ خود را بدهد، چنانچه اطمینان داشته باشد که فطره را می دهد، لازم‌‎ ‎‌نیست خودش فطرۀ او را بدهد.‌

‎‌مساله 1995ـ‌‌ فطرۀ مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت‌‎ ‎‌صاحبخانه وارد شده و نان خور او حساب می شود بر او واجب است.‌

‌‌مساله 1996ـ‌‌ فطرۀ مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر بدون رضایت‌‎ ‎‌صاحبخانه وارد می شود و مدتی نزد او می ماند واجب است، و همچنین است فطرۀ‌‎ ‎‌کسی که انسان را مجبور کرده اند که خرجی او را بدهد.‌

‌‌مساله 1997ـ‌‌ فطرۀ مهمانی که بعد از غروب شب عید فطر وارد می شود، بر‌‎ ‎‌صاحبخانه واجب نیست، اگرچه پیش از غروب او را دعوت کرده باشد و در خانۀ او‌‎ ‎‌هم افطار کند.‌

 

آیت الله العظمی سید علی خامنه ای

 مکلف باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد، کافى است. 

ضمنا زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان» اعلام شده است.

 

آیت الله العظمی سیستانی

 

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی (۲۲۵) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، شصت (۶۰) هزار تومان تعیین شده است.

 

آیت الله العظمی وحید خراسانی

 

باسمه‌تعالی

پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مدظله العالى) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٣ به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام هاى متعارف در محل – است که مکلّف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر معظم له زکات فطره -به حساب گندم- را براى هر نفر به مبلغ ٤٠/٠٠٠ تومان قبول می‌کند.

مؤمنین در صورت داشتن سوال، می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر حدود سه کیلو گندم ، جو ، برنج ، خرما، کشمش و مانند آن ها؛ یا قیمت آن هاست که در هر مکانی ، قیمت خاص خود را دارد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد (گندم) روزی 8000 تومان و کفاره عمد روزی 480.000 تومان تعیین شده است.

 

آیت الله العظمی صانعی

با توجه به فتوای آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) و سایر مراجع عظام تقلید مبنی بر کفایت و مجزی و مبری الذمه بودن پرداخت تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج (که امروزه جزء قوت غالب مردم است) پرداخت قیمت هر کدام به قیمت بازار نیز کفایت می‌کند.

در بخش دیگر اطلاعیه آمده است: بنابراین با توجه به استعلام قیمت گندم و برنج توسط دفتر آیت الله العظمی صانعی(ره) میزان مبلغ کفاره و فطریه در سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل است:

فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت گندم، مبلغ ۴۰ هزار تومان و بر مبنای قوت برنج (ایرانی) ۲۴۰ هزار تومان و برنج (خارجی) ۹۰ هزار تومان به ازاء هر نفر می باشد.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بر اساس نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، #مبلغ چهل هزار تومان (۴۰۰.۰۰۰ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان (۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال) اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان (۸۰.۰۰۰ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان (۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال) است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای این مرجع تقلید شیعیان اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

 

آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی  

پیرو سؤالات مکرّر و متعدد مقلّدان محترم مرجع عالیقدر آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی قدس سره که بر تقلید از ایشان باقی مانده‌اند، فتوای مرجع فقید پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه، بشرح ذیل است:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

 

آیت‌الله العظمی مظاهری

۱) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقیر نیستند، برای خودشان و اشخاص تحت تکفّل، به‌‌ازای هر نفر، تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول یکى از اینها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.

این مبلغ برای گندم در اغلب مناطق کشور حدود چهل هزار تومان توسط کارشناسان مربوطه برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را براساس قیمت محلّ زندگی خود بپردازند.

۲) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد.

۳) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.

۴) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر کارگران، کارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذاى روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهدۀ خودشان می‌باشد.

۵) کسى که نماز عید فطر مى‌ خواند، مستحب است زکات فطره را پیش از نماز عید بدهد و اگر نماز عید نمى ‌خواند، مى‌ تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخیر اندازد.

 

آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی

«بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین ومؤمنات، میزان زکات فطره ازسوی دفتر مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به شرح ذیل اعلام شد:

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می نماید که مؤمنین درپرداخت یکی از آن مخیر می باشند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
25 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.