شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبه‌ی علمی ایشان مشخص نشده است.

پایگاه خبری جماران؛  مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی می گوید: «شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبه‌ی علمی ایشان مشخص نشده است.

به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و ذکاوت، فرد ممتاز و بی‌نظیری بود، نمی‌خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده‌ایم.

خود من ۲۶ سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می‌کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می‌کنم می‌بینم که فاصله‌ی زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است. 

یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی‌کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می‌پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری‌های امام نبود و فقط در جنبه‌ی علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفاده‌ی زیادی می‌توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت. 

مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه‌هایی که درس ایشان را ندیده‌اند و کتاب‌های ایشان را درست مطالعه نکرده‌اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبه‌ی جوان نصیحت می‌کنم که از کتاب‌های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی‌شود.»

 

 کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه‌های علمی، ج ۱۰، ص ۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.