یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

ایتهاالحُرَة

روشن است که حُرّه بودن حضرت زهرا نه از این جهت، بلکه و حتی فراسوی مرز جنسیّت، زنانگی و مردانگی و به معنای انسان آزادِ صاحب اختیار و تصمیم گیرنده و برخوردار از آزادی الهی و به عنوان الگویی «انسانی» است.

پایگاه خبری جماران: یکی از القاب مهم و کمتر شنیده شده حضرت فاطمه سلام الله علیها " الحُرَّه " به معنای آزاده یعنی یک زن آزاد است.

عرب زن کنیز را "اَمَة" و زن آزاد را "حُرَة" می‌گوید.

روشن است که حُرّه بودن حضرت زهرا نه از این جهت، بلکه و حتی فراسوی مرز جنسیّت، زنانگی و مردانگی و به معنای انسان آزادِ صاحب اختیار و تصمیم گیرنده و برخوردار از آزادی الهی و به عنوان اسطوره و الگویی «انسانی» است.

چنین انسانی کنیز، برده و فرمانبر نیست. فرمانده و اسطوره است!

اسطوره‌ها بسته به ویژگی‌هایی که دارند بیشتر در همان برهه زمانی و متناسب با دوره‌ای که در آن زیسته‌اند شناخته می‌شوند.

اما روش و منش فاطمه اسطوره نه فقط برای زمانه خویش که برای همه دوران ها و برای همیشه تاریخ و تا قیامت اسطوره و اسطوره ساز شد.

گذر از تباهی، فساد و درماندگی به سوی بالندگی و بهبودی و سر‌افرازی، مستلزم بازخوانی مداوم و پیوسته اسطوره‌ها است.

اسطوره های پس از او نیز هر‌کدام نمادی از تغییر، آزادگی و انسانیت بودند که بر کاکل تاریخ مبارزات رهایی بخش جهان حضوری جاودانه یافتند.

چنین انسانی از قید شهوات و هوس‌ها و مظاهر فریبنده دنیا که آدمی را از مدار انسانیت خارج می‌کنند آزاد است و هرگز اسیر دنیا و اسیر هوس‌ها و شهوات نفسانی نمی‌گردد.

انسانی که الگویی چون "فاطمه" دارد نه فقط در ظاهر "عبد" و "اَمه" و کنیز و برده نیست، که در واقع هم آزاد است و آزاده!

نه از کسی جاهلانه و کورکورانه و بر اساس هوس تبعیت می‌کند و نه تابع شهوات و امیال نفسانی و نه اسیر مال و مقام دنیایی می‌شود.

مردان و زنان آزاد و آزاده تاریخ، هرگز به دام "زر و زور و تزویرِ" زورمدارانِ هزار چهره‌ی هزار رنگ نیافتادند و تابع آنها نشدند و به پیروی از آن بانوی بزرگ که استوار و سترگ ولایت و بیعت اجباری را نپذیرفت و در استمرار پیوندِ میان نبوت و امامت شجاعانه ایستاد، در مقابل زورمداران ایستادند.

همانگونه که آن حضرت بیعت و پذیرش چنان بیعتی را جز تباهی و نگون بختی نمی‌دانست

فرزندان او نیز با همین نگاه: مرگ را سعادت و تن‌ دادن به زندگی با ستمگران را مایه تباهی و نگون بختی می دانستند.

بر این اساس یک زن مسلمان یک زن آزاده است، خردمند است، مدیر و مدبر و با هوش است، پاک و مطهر است، رها از تعلقات است. 

زن آزاده به دلیل فهم بلند و نگاه نافذ و حضور و وجودی قدرتمند که دارد همچون مقتدایش فاطمه مربی آزادگی می‌شود و نسل آزاده ای را به بار می‌آورد که در برابر حماقت‌ها و جهالت‌ها، دین فروشی‌ها، مردم فروشی‌ها و بی‌عدالتی‌ها قد علم کرده و مبارزه می‌کند و خون می‌دهد.

جالب توجه اینکه هم امیرالمؤمنین علیه السلام، حضرت فاطمه را "ایتهاالحُرَة" (ای زن آزاده) لقب داده‌اند و هم آن بانوی بزرگ خود را "حُرّة" خوانده‌ و به همسرشان عرض کرده‌اند:" البیت بیتک و الحرة زوجتک"...  ( خانه خانه شما است و حرة( فاطمه) همسر شما است).

این خطاب از یک‌سو عظمت و منزلت آن حضرت را در نزد امام علی علیه السلام حکایت می‌کند و از سوی دیگر سعی دارد  جامعه بشری را در شناخت و الگوگیری از این شخصیت بزرگ و از این مقام و منزلت آگاه سازد!

آری برترین موجود خلقت حُرّة بود؛ زیرا فقط "بنده خدا" بود. مصداق بارز کلام بلند مولایمان علی علیه السلام بود که:

" لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَقَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرّاً...

(بنده کسی نباش چرا‌ که خداوند تو را آزاد آفریده است).

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.