گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران:

کارگردان فیلم «قدس ایران»: چهره اندرونی بیت امام برای مردم ناشناخته است

کارگردان فیلم «بانو قدس ایران» درباره اهمیت ساخت این فیلم گفت: این فیلم کمک می کند، مردم و نسل سوم انقلاب با چهره ناشناخته اندرونی امام آشنا شوند.

مصطفی رزاق کریمی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در حاشیه اکران  فیلم «بانو قدس ایران» فیلم گفت:  من از نمایش این فیلم خوشحالم، نه به این جهت که من کارگردان آن هستم بلکه اهمیت این فیلم برای من از آن جهت است که موضوع فیلم  پرتره است که پیش از این نیز درباره علامه جعفری و مرتضی ممیز ساخته شده است.

کارگردان این فیلم ادامه داد: این فیلم دارای ویژگی هایی است که  در آینده می تواند به عنوان کارنامه سی ساله فیلم سازی من در زمینه پرتره مورد توجه قرار گیرد و اهمیت این فیلم نیز در این نیست که من کارگردان آن هستم بلکه در این است که مردم ایران و به طور خاص نسل سوم انقلاب با بخشی از تاریخ این کشور آشنا شوند، چرا که مردم امام را می شناسند اما نهانخانه ایشان را که همسرشان  باشد، نه.

وی با اشاره به نقل قول یکی از سفرای کشور مبنی بر اینکه این فیلم درباره بتول خانم است، گفت: اکثریت جامعه از ایشان با عنوان بتول خانم یاد می کنند و این نشان دهنده چهره ناشناخته زندگی خصوصی حضرت امام (س) برای مردم  است.

رزاق کریمی درباره فرایند ساخت فیلم گفت: بیت امام و به طور خاص حاج حسن آقا در فرایند تحقیق بسیار همراهی کردند و این برای  من جای بسی خوشحالی دارد که به عنوان نخستین افرادی از سینمای ایران به اندرونی بیت امام راه یافتم.

وی ضمن ابراز امیدواری از نمایش این فیلم گفت: امیدوارم این موضوع برای مردم و به طور خاص نسل سوم انقلاب جذاب باشد.

کارگردان این فیلم، در پاسخ به این پرسش که جرقه این فیلم چه زمانی در ذهن شما زده شد، گفت: زمانی که  متوجه شدم امام و همسرشان از دو طبقه و فرهنگ متفاوت هستند و به دنبال آن بودم که دریابم نقطه اتصال این دو کجا بوده است؟! و من به جایی رسیدم که این  دو عاشق و معشوق بودند؛ تا جایی که اگر نوه ها یا فرزندان  پیش از دیدن امام به دیدن همسرشان نمی رفتند از آن ها می رنجید و این را تذکر می داد. اما رابطه عاشقانه و احساسی آنها  به مرحله دیگری رسیده بود که امام  می توانست در کنار آن به تکالیف اجتماعی اش بپردازد.

وی تصریح کرد: به نظر من خانم از یک جایی به بعد با روح امام عجین شده بود است. ایشان بعد از فوت حاج آقا مصطفی به شدت بی تابی می کردند اما در زمان فوت مرحوم حاج احمدآقا خطاب به آقای هاشمی که گریه می کردند، می گویند خدا امانتی به ما داد و امانتی از ما گرفت که این بیانگر شخصیت ایشان تحت تاثیر امام است، یعنی روحیه ای که حضرت امام در زمان شهادت آقا مصطفی داشتند را ایشان در زمان فوت  مرحوم احمدآقا پیدا کرده بودند. ارائه این  شخصیت برای من دشوار بود و امیدوارم توانسه باشم آن را به خوبی نمایش داده باشم.

رزاق کریمی در پایان، درباره  مدت زمان ساخت فیلم گفت: مراحل پژوهش فیلم از دی ماه 94 آغاز شد و تا یک سال طول کشید، 5 ماه نیز درگیر تهیه و نگارش سناریوی فیلم با همراهی حاج حسن آقا بودیم و مجوعا پروسه ساخت فیلم حدود سه سال زمان برد. 

فیلم «بانو قدس ایران» نامزد دریافت «بهترین فیلم مستند بلند»(بخش تهیه کنندگی و کارگردانی) در یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و «بهترین فیلم مستند بلند» (بخش کارگردانی) در جایزه شهید آوینی شد.

این فیلم که زندگی بانو خدیجه ثقفی همسر گرامی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را روایت می کند به تهیه کنندگی موسسه فرهنگی، هنری عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و کارگردانی مصطفی رزاق کریمی ساخته شده است.

این فیلم همچنین نامزد دریافت «بهترین نویسنده گفتار متن»، «بهترین موسیقی» و «بهترین تدوین» در جشنواره بین المللی سینما حقیقت شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.