پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نشست خبری سومین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی؛

آلبوم برگزیده موسیقی ایرانی معرفی می شود/ انتخاب سه خواننده برتر

فریدون شهبازیان، حسام‌الدین سراج و پیروز ارجمند در نشست خبری سومین جشنواره ایرج بسطامی ضمن انتقاد از وضعیت موجود موسیقی ایران به تشریح جزئیات این جشنواره پرداختند.

به گزارش جماران، نشست خبری سومین دوره جشنواره ایرج بسطامی با حضور فریدون شهبازیان (رئیس شورای سیاستگذاری)، حسام‌الدین سراج (دبیر هنری)، پیروز ارجمند (دبیر جشنواره) و فاطمه بسطامی (مدیر موسسه ایرج بسطامی) ظهر امروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فاطمه بسطامی در ابتدای این نشست خبری گفت: ایرج بسطامی از 5 سالگی به دلیل میراث خانوادگی‌مان آواز خواندن را شروع کرد و بعدها در سال 1358 توسط آقای سالارزاده به استاد شجریان معرفی شد و مورد قبول ایشان قرار گرفت. ایرج سال‌ها نزد استاد شجریان کلاس‌هایش را ادامه داد و بعدها فعالیت‌های هنری‌اش را گسترش داد. ما در بنیاد بسطامی بزرگداشت‌هایی را برای ایرج برگزار کردیم منتهی از چند سال قبل تصمیم گرفتیم کار گسترده‌تر و اساسی‌تری را انجام بدهیم. از این رو بود که در سال 1389 اولین دوره جشنواره ایرج بسطامی را برگزار کردیم.

وی در ادامه افزود: دوره دوم این جشنواره نیز با وقفه‌ای با همکاری فریدون شهبازیان، حسام‌الدین سراج و پیروز ارجمند برگزار شد. امسال نیز با کمک و همکاری این عزیزان دوره سوم این جشنواره برگزار خواهیم کرد. البته ما در بنیاد بسطامی کارهای مهمتری نیز انجام داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به آزادی خواننده جوانی اشاره کرد که در اثر یک بی‌احتیاطی در زندان بود و امروز این خواننده دارد؛ فعالیت می‌کند.

پیروز ارجمند (دبیر جشنواره) در بخش دیگر این نشست گفت: دوستی ما با مرحوم ایرج بسطامی به 31 سال قبل بازمی‌گردد درست به زمانی که در حال مرور آثاری از ادیب و سیدعلی اصغر کردستانی بودیم یک فایل صوتی 64 دقیقه‌ای از ایشان شنیدیم و از آن روز دوستی دیرینه ما شکل گرفت. همین دوستی دیرینه نیز باعث شد تا خانم بسطامی به من لطف داشته باشند و در این جشنواره همکاری داشته باشم.

وی در ادامه افزود: سومین دوره جشنواره ایرج بسطامی در دو بخش "آلبوم برتر" و "خوانندگان آواز ایرانی" برگزار خواهد شد. شیوه برگزاری نیز به این صورت الست که آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره توسط هیئت انتخاب مورد بررسی قرار می‌گیرد و برگزیدگان این بخش به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند. در مرحله دوم نیز منتخبین آثاری را در استودیو ضبط خواهند کرد و درنهایت برگزیدگان این بخش نیز به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند و در آنجا به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر جشنواره ایرج بسطامی همچنین عنوان کرد: ما یک بخش انتخاب مردمی هم داریم که آثار این خوانندگان در کانال تلگرامی و سایت جشنواره قرار می‌گیرد و براساس آرای مردمی نفرات برگزیده را انتخاب می‌کنیم. اختتامیه جشنواره نیز در دی ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد. ما همچنین قصد داریم از استاد حسن ناهید نوازنده برجسته نی به پاس 50 سال فعالیت هنری در مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل و قدردانی کنیم.

پیروز ارجمند گفت: این جشنواره دارای اساسنامه شده است و شواری سیاست‌گذاری نیز برای تعیین شده که شامل فریدون شهبازیان، حسام‌الدین سراج، خانم فاطمه بسطامی (خواهر ایرج بسطامی) و خود من می‌شود. البته از استاد کامبیز روشن‌روان نیز برای حضور در این شورای دعوت کرده‌ایم که امیدوارم ایشان هم به ما بپیوندند. ما در بخش داوری آواز ایرانی نیز سعی کرده‌ایم از اساتید سبک‌های مختلف بهره بگیریم که توضیحات این بخش را آقای سراج ارائه می‌کنند.

حسام‌الدین سراج (دبیر هنری جشنواره) نیز گفت: آواز و موسیقی یکی از ارکان فرهنگی اساسی جامعه ما محسوب می‌شود و که به هیچ عنوان نمی‌شود آن را نادیده گرفت ما در این جشنواره به رکن مهم فرهنگی جامعه‌مان می‌پردازیم. در دوره‌های گذشته این جشنواره هدف اصلی معرفی چند استعداد خوب خوانندگی بود که البته این اتفاق نیز افتاد. در این دوره نیز ما ضمن پرداختن به این هدف قصد داریم آثار برتر موسیقی را نیز معرفی کنیم تا به عنوان اگو در اختیار فعالان موسیقی و به ویژه نسل جوان قرار بگیرد. متاسفانه در این سال‌ها شاهد یک اختشاش موسیقایی در کشورمان هستیم و این موضوع بر کسی پوشیده نیست و به نظر می‌رسد هیچ فضای تنفسی برای نفس کشیدن موسیقی جدی وجود ندارد.

این خواننده در ادامه افزود: خوانندگان جوان می‌بایست یک آواز و یک تصنیف مرتبط با همان آواز را در مدت زمان 14 دقیقه ضبط کرده و برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. در هیئت انتخاب نیز این آثار به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همانطور که می‌دانید آواز ایرانی از دو بخش ذاتی و اکتسابی تشکیل شده است. بخش ذاتی آن به جنس صدا و قدرت آن مربوط می‌شود که در هیئت انتخاب حتی به این مولفه‌ها نیز امتیاز داده خواهد شد تا بهترین به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

وی همچنین عنوان کرد: ما برای داوری بخش آواز ایرانی سعی کرده‌ایم از اساتید سبک‌های مختلف استفاده کنیم تا احیانا در حق هیچ یک از خوانندگان اجحافی اتفاق نیفتد. از این از هنگامه اخوان، معصومه مهرعلی، صدیف تعریف، علی جهاندار و علی‌اصغر شاه‌زیدی دعوت کرده‌ایم تا در این بخش طبق یک لیست مشخص به امتیازدهی و داوری بپردازند.

فریدون شهبازیان در بخش دیگری از این نشست گفت: ما به واسطه تجربیاتی که در دوره‌های قبلی این جشنواره و جشنواره‌های دیگر به دست آورده‌ایم تلاش کردیم تا اصلاحاتی انجام بدهیم. این جشنواره ایرج بسطامی جمع سلایق مختلف است. البته موسیقی هنر والایی محسوب می‌شود و صد در صد تخصصی است. از این رو ما در این جشنواره از افراد متخصص که مورد قبول جامعه هنری هستند استفاده کرده‌ایم.

رئیس شورای سیاستگذاری سومین جشنواره ایرج بسطامی در ادامه افزود: در بخش آلبوم‌های موسیقی آثاری که طی دو سال گذشته ضبط و منتشر شده‌اند توسط صاحبان آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شوند و ما داروان جشنواره آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ما در بخش آلبوم‌های موسیقی بخش‌های مختلفی چون خواننده، آهنگساز، صدابردار، گرافیست، تنظیم‌کننده، تکنواز و اجراکننده جواب آواز، تهیه‌کننده و ناشر و شاعر و ترانه‌سرا نفرات برگزیده را انتخاب خواهیم کرد.

وی همچنین عنوان کرد: در بخش آواز نیز من با اطمینان می‌گویم که در انتهای این جشنواره 3 خواننده بسیار خوب به جامعه موسیقی معرفی خواهند شد.

پیروز ارجمند در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در دورانی که هنوز برخی‌ها درباره حرام بودن یا نبودن موسیقی بحث دارند بسیاری از جوانان کشورمان مشغول فراگیری موسیقی هستند و این جشنواره می‌تواند ضمن شناسایی استعدادهای جوان، به معرفی الگوهایی نیز برای آنها بپردازد. متاسفانه همانطور که در جامعه می‌بینید حتی بسیاری از هنرمندان جوان و شناخته شده کشورمان به سمت ژانگولر بازی رفته‌اند و بسیاری از این ژانگولربازی‌ها دارند الگو می‌گیرند که اصلا اتفاق خوبی نیست.

سراج نیز ادامه داد: متاسفانه صداوسیما نیز در این زمینه کم‌کاری کرده است و ما آنقدر این روزها موسیقی پاپ از تلویزیون می‌شنویم که آدم ممکن است تصور کند قصد جدی برای نابودی موسیقی ملی کشورمان وجود دارد.

شهبازیان نیز عنوان کرد: یک نکته را نیز من باید در مورد آواز بگویم. آواز ایرانی خواندن ردیف نیست و این اشتباه بزرگی‌است که دارد اتفاق می‌افتد. ردیف دستمایه خواننده و نوازنده و آهنگساز است اما بسیاری از خوانندگان این دستمایه را به جای اصل کار اشتباه گرفته‌اند. از زمان ورود رادیو به ایران وقتی شما به خوانندگان موفق نگاه می‌کنید می‌بینید خوانندگانی موفق بوده‌اند که جمله‌پردازی می‌دانستند. از این رو اگر خواننده‌ای جمله‌پردازی بداند قطعا می‌تواند خواننده خوبی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.