نگاهی گذرا به طرح جلد جدیدترین ماهنامه‌های دوست خردسالان، کودکان و نوجوانان حکایت از حال و هوای عاشورایی این روزها دارد.

شماره 543 ماهنامه دوست خردسالان که طرحی از لاله‌های گریان، جلد آن را تزئین کرده‌است، در قالب داستان‌هایی همچون «من و پدربزرگ» و «مهمانی» چند ویژگی پسندیده را همچون سلام کردن به بزرگترها، خجالتی نبودن و کمک‌کردن در مهمانی مد نظر قرار داده‌است.

یکی از ویژگی‌های شماره جدید دوست خردسالان، معرفی شهر ورزنه در نزدیکی اصفهان به زبانی ساده است. در مطلبی با عنوان «شهر سفید» نوشته شده‌است:« همه زن‌ها و دخترهای این شهر چادرِ سفید سر می‌کنند. یکی از دلیل‌های این کار، گرم بودن هوای شهر است. وقتی لباس‌های روشن بپوشی، گرمای کمتری را احساس می‌کنی.»

ماهنامه دوست کودکان هم در شماره 594 خود یک گفت‌وگوی خیالی با ابوعلی سینا را به قلم فاطمه بختیاری منتشر کرده‌است. در این گفت‌وگو ابوعلی سینا در پاسخ به این پرسش که «شما اگر دوباره بچه شوید، دوست دارید چه کار کنید؟» می‌گوید:« یک کتابخانه بزرگ داشته‌باشم و به بچه‌ها بگویم: این جا پر از کتاب است. شما می‌توانید هر کتابی را که دوست دارید، بخوانید. آن وقت بچه‌ها هم مثل من کتاب را دوست خواهند داشت.»

یکی از بخش‌های جالب ماهنامه اختصاص‌دادن صفحه‌ای ویژه برای نامه‌های کودکان به امام خمینی(س) است. در این صفحه، کودکان از شهرهای مختلف کشور با زبان کودکانه خود، امام را توصیف و به دیگر هم‌سن و سالان خود معرفی می‌کنند.

مسئولان ماهنامه دوست کودکان، علاوه بر غنی‌کردن بخش‌های جدی که بیشتر برای کودکان جنبه آموزشی دارند، از سرگرم کردن آنها غافل نشده‌اند. علاوه بر جدول‌های مناسبتی و قرآنی، بازی‌های ماجراجویانه یا به قولی «نشستنی» هم با ماهنامه دوست کودکان قابل انجام دادن‌ است. وسایل مورد نیاز آن هم یک تاس و چند تا مهره است که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود.

استفاده مفید از فناوری‌های روز در شماره پیشین ماهنامه دوست نوجوانان هم در نظر گرفته شده‌بود. در شما 255 با یک صفحه ورق زدن، عکس نوجوانی را می‌بینید که نظر خود درباره بازی‌های رایانه‌ای اکشن را بیان کرده و با دادن ایمیل خود، دوستان خود را به بحث درباره فواید و مضرات این بازی‌ها فراخوانده‌است.

طرح روی جلد این ماهنامه که نمایه هائی از حادثه کربلا مثل خیمه‌های سیاه، پرچم سرخ و اسب‌های زخمی را در اطراف صورت نوجوانی گریان جا داده‌است، در یادآوری ماه محرم تنها نیست و مطلب خواندنی «همه جا غرق در عزاست» به آیین‌ها و مناسک ماه محرم در کشورهای مختلفی همچون مصر، تایلند، مالزی، ترکیه و برخی کشورهای عربی پرداخته است.

در این شماره از این ماهنامه دوست، جدی بودن برخی مشکلات دوران نوجوانی از جمله بحران هویت و خجالتی و کم‌رویی مد نظر نویسندگان قرار گرفته‌است. یکی از مطالبی که با عنوان «سؤال‌هایت را جدی بگیر» و به قلم «سیده زهرا جوادی» کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت منتشر شده‌است، به یکی از بحران‌های دوران نوجوانی یعنی شک در عقاید دینی و عرف‌های جامعه پرداخته‌است.

نکته مهمی که در این مطلب مدنظر قرار گرفته، دعوت نوجوانان به طرح پرسش‌هایشان بدون ترس است، حتی نویسنده از آنها خواسته است، نظرات خود را بنویسند و آنها را تبدیل به نظریه کنند.

ماهنامه‌های دوست خردسالان، کودکان و نوجوانان را می‌توانید در ابتدای هر ماه از دکه‌های روزنامه‌فروشی در سراسر کشور بخواهید. قیمت ماهنامه دوست خردسالان 1500 تومان، ماهنامه دوست کودکان 2000 تومان و ماهنامه دوست نوجوانان 3000 تومان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.