پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مراسم مجازی بزرگداشت شهدای مقاومت در قلب اروپا؛

قطعا انتقام خون حاج قاسم سلیمانی گرفته خواهد شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی در مراسم مجازی بزرگداشت شهدای مقاومت تأکید کردند که قطعا انتقام خون شهدای مقاومت گرفته خواهد شد.

مراسم مجازی بزرگداشت شهدای مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش برگزار شد و نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی، سفیر ایران در اتریش و سردار علی فضلی از جمله سخنرانان این مراسم بودند.

به گزارش جماران، عباس باقرپور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش، در ابتدای این مراسم گفت: بدرقه باشکوه حاج قاسم نشان داد که سردار دلها چه برکاتی از خودش بر جای گذاشته است. برکت اول خون ایشان، آغازی بود بر پایان و خروج اشغالگری آمریکا از منطقه با مصوبه ای که پارلمان عراق تصویب کرد. 

وی در خصوص کمک سردار سلیمانی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی و تأمین امنیت ملی اظهار داشت: نگرش راهبردی ایشان به صلح و ثبات منطقه ای و افق دید وسیع شان و کمکی که به دستگاه سیاست خارجی، به ویژه در عرصه منطقه ای از عراق تا سوریه و جاهای دیگر کردند، برای اعتلای منافع ملی ایران بود.

 

باقرپور: سردار سلیمانی یک شخصیت جهانی و شهادت ایشان یک اقدام کور بود 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش تصریح کرد: زمانی که بحران سوریه مشتعل شد و به جاهای سختی رسید، ایشان در حوزه مستشاری به دعوت دولت سوریه در سوریه و پس از آن کمک مستشاری به دعوت دولت عراق در عراق برای سرکوب داعش و مبارزه با تروریسم تلاش های زیادی کردند. از این جهت، جامعه جهانی مدیون تلاش های ایشان است. به علاوه، بعد از اینکه به دلیل فضای پسابرجام شرایط برای کنشگری بین المللی ایران فراهم شد و از ایران دعوت شد که در گفت و گوهای بین المللی صلح سوریه شرکت کند، شخص سردار سلیمانی از ابتدا تأکید داشت که وزیر خارجه و وزارت خارجه در این فرآیند بین المللی نقش آفرینی کند‌. این امر کمک باعث شد که ایران نقش آفرینی مؤثری در عرصه بین المللی در چهارچوب گفت و گوهای صلح سوریه داشته باشد.

وی ادامه داد: بنده از نزدیک شاهد بودم که سردار سلیمانی چقدر به دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه سیاست خارجی برای پیشبرد منافع ملی و برقراری صلح و ثبات در عرصه منطقه ای کمک کرد.

باقرپور تأکید کرد: سردار سلیمانی یک شخصیت جهانی و شهادت ایشان یک اقدام کور بود که توسط کسانی که تروریست را در منطقه ما پروراندند و تأمین مالی کردند، صورت گرفت. به همین دلیل، به غیر از حامیان تروریست و داعش و کسانی که کمک مالی به جریان های افراط گرایی و تروریست در منطقه کردند، سایرین و همگان متأثر شدند. 

مجموعه دستگاه سیاست خارجی بعد از شهادت ایشان تلاش کرد نام سردار سلیمانی را در همه حوزه های بین المللی و سیاست خارجی به عنوان قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم برجسته کند و من فکر می کنم یکی از برکات خون سردار سلیمانی، برجسته شدن پرچمداری جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم بود.

سفیر ایران در اتریش، افزود، به پیشنهاد وزارت امور خارجه، با وجود مشکلاتی که بر سر راه مباحث حقوقی بین المللی بود، دستگاه قضایی برای پیگرد قضایی عاملین این اقدام تروریستی فعال شد. در این مسیر، وزارت امور خارجه مبتکر طرح پیگرد قضایی عاملین، مباشرین و آمرین بود و الحمدلله در حوزه معاضدت قضایی با سایر کشورها و فرآیند قضایی به جاهای خوبی رسیده ایم. اطمینان دارم از طرق مناسب، انتقام خون سردار دلها گرفته خواهد شد؛ تا تسکینی بر آلام دل متأثرین از شهادت ایشان باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش ادامه داد: البته سکوت برخی از مدعیان مبارزه با ترویسم و برخی از کشورهایی که با استانداردهای دوگانه در این مسیر رفتار کرده و با بی عملی خود، موجب شدند شهید فخری زاده در کمتر از یک سال پس از شهادت سردار سلیمانی به شهادت برسد را فراموش نخواهیم کرد. همگان بدانند که ما نه خواهیم بخشید و نه فراموش خواهیم کرد. 

غریب آبادی: حاج قاسم پرچمدار و قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم است

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی، نیز در این مراسم با بیان اینکه حاج قاسم بالاترین عیار انقلاب اسلامی بود، گفت: اخلاص و تقوای حاج قاسم بی نظیر بود. ولایت پذیری سردار حاج قاسم بی نظیر بود و بسیار مردمدار بود و همه ما ملاحظه کرده ایم که وقتی شهرهای کشورمان دچار بلایای طبیعی بودند، ایشان در داخل کشور هم کنار مردم بود و به کمک رسانی می پرداخت.

وی تأکید کرد: حاج قاسم سلیمانی یک استراتژیست نظامی و سیاسی بسیار سطح بالا بود و در کنار آن درک بسیار صحیحی از تمامی تحولات منطقه ای و بین المللی داشت. این درک صحیح، در کنار دانش بالای استراتژیک کمک می کرد که بهترین و مؤثرترین راهبردها را در منطقه و فرامنطقه طراحی کند؛ که با موفقیت همراه می شد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی افزود: شهید حاج قاسم بسیار شجاع و بی باک بود. در صحنه های مبارزه با تروریسم همه ما دیده ایم که در کنار رزمندگان مبارزه با تروریسم قرار داشت و این گونه نبود که در اتاق عملیات بنشیند و مبارزه علیه تروریسم را هدایت و سازمان دهی کنید. در صحنه مبارزه شخصا در کنار تمامی افراد حضور داشت. با این ویژگی ها، شهادت پاداش خدمات حاج قاسم بود. حاج قاسم محبوب دل ها شد؛ به نظر من این نعمت بزرگی است. تشییع میلیونی پیکر ایشان در ایران و عراق همان کاشتن تخم محبت شهید حاج قاسم در دل ها است که مصداق آیه قرآن است.

وی یادآور شد: شهید حاج قاسم خدمات بسیار گسترده ای را نه تنها برای جمهوری اسلامی، بلکه برای منطقه و جامعه بین الملی داشت. دفاع از حریم اهل بیت(ع) و فرزندان اهل بیت(ع) کار بسیار مهمی بود که شهید حاج قاسم به خوبی از عهده آن بر آمد. محور مقاومت در منطقه ما بسیار کلیدی است؛ به ویژه در راهبردهای سیاسی، نظامی و استراتژیک، جایگاهی که امروز محور مقاومت دارد مدیون تلاش های شهید حاج قاسم است.

غریب آبادی ادامه داد: مبارزه با گروه های تکفیری که در واقع نام اسلام و مسلمانان را لکه دار کرده بودند، خدمت بزرگی به اسلام و جامعه اسلام بود. الآن خیلی ها مدعی مبارزه با تروریسم هستند؛ هم برخی از کشورهای منطقه ما، هم کشورهای غربی و هم آمریکا. اما برخی از آنها خودشان موجب پیدایش تروریسم هستند و برخی از آنها هم در مبارزه با تروریسم صادق نیستند و از تروریست ها حمایت می کنند. ریشه کنی داعش در عراق و سوریه کار شهید حاج قاسم بود. کشورهایی که مدعی بودند و برای مبارزه با تروریسم ائتلاف راه انداخته بودند، در واقع داشتند از ترویست ها حمایت می کردند.

وی با تأکید بر اینکه حاج قاسم پرچمدار و قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم است، افزود: ارتقاء جایگاه راهبردی ایران در منطقه و جهان یکی دیگر از خدمات بسیار بزرگ شهید حاج قاسم است که نباید آن را فراموش کنیم. اگر ما امروزه از این جایگاه مهم استراتژیک در معادلات منطقه و فرامنطقه برخوردار هستیم، مدیون زحمات و تلاش های شهید حاج قاسم سلیمانی است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی گفت: هرچند شهادت ایشان به دلیل عدم بهره مندی از وجودشان برای ما خسارت محسوب می شود، اما خون این شهید و شهیدان دیگر طبیعتا بسیار با برکت است. امروز دشمنان ایران اسلامی از خون شهید سلیمانی بسیار نگران هستند و مطمئن هستیم که دامن آنها را خواهد گرفت. این ترور طبیعتا یک جنایت علیه بشریت بود. البته توسط بسیاری از کشورها و برخی از سازمان های بین المللی هم محکوم شد. متأسفانه ما شاهد استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم هم هستیم اما این نادیده انگاشتن نقش ایران در مبارزه با تروریسم هم هیچ گاه سبب نشد که ما از تلاش های خودمان در مبارزه با تروریسم در منطقه و فرامنطقه بکاهیم.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری، تأکید کرد: انتقام می گیریم؛ البته انتقام بزرگتر، خروج نیروهای بیگانه و آمریکا از غرب آسیا است. اقدامات خوبی هم در عراق و هم در ایران آغاز شده و ان شاء الله مطمئن هستیم که این خروج نیروهای بیگانه هم تحقق پیدا خواهد کرد. ما در راستای سربلندی ایران عزیز و ارتقاء جایگاه کشور عزیزمان در عرصه های مختلف علمی، فناوری، سیاسی، دفاعی، نظامی، امنیتی و راهبردی شهدای بسیاری را تقدیم کرده ایم.

غریب آبادی ادامه داد: یکی از این حوزه ها، دانش و فناوری هسته ای است که ما بر اثر اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و برخی متحدانش، چندین شهید تقدیم کرده ایم. نمونه  اخیر آن هم ترور شهید فخری زاده بود. من به روح پاک و بزرگ این شهیدان سلام و درود می فرستم و دعا می کنم خداوند متعال همچنان به ایران اسلامی عنایات خودش را داشته باشد و ما همواره در تمامی مسیرها پیشرفت کنیم. دشمنان ما از پیشرفت ایران نگران هستند و ان شاء الله این پیشرفت ها در حوزه های مختلف ادامه خواهد داشت.

تأکید سردار فضلی بر اخلاص حاج قاسم سلیمانی

سردار علی فضلی نیز در این مراسم گفت: از جمله ویژگی های شهید حاج قاسم سلیمانی اخلاص در عمل، معامله با خدا، اطاعت محض از امامین انقلاب اسلامی است. اینها با اعتقاد راسخ در میدان عمل اطاعت امر می کنند؛ نه در شعار یا در موضوع خاصی. از صفر تا 100 حیات و مماتشان تا شهادت در طول 38 سال آشنایی، غیر از اخلاص چیزی از این شهید بزرگوار ندیدم و شاید سرمنشأ همه پیروزی ها و موفقیت ها و نهایتا توفیق شهادت در راه خدا اخلاص در عمل به قرآن و احکام الهی است.

جانشین معاونت هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی ویژگی های فراوانی دارد اما اگر بخواهیم به یکی از آنها برجسته تر از بقیه ورود پیدا کنیم، همین اخلاص است؛ دیگر شهدا هم همین گونه بودند. امروز اقتدای به اینها بدون اخلاص ممکن نمی شود. اقتدای بدون صفای باطنی که اینها در معامله با خدا داشتند ممکن نمی شود. اگر می خواهیم به این شهید و شهیدان دیگر به هر میزانی که توفیق پیدا می کنیم نزدیک شویم، ما هم باید گوشه ای از اقدامات اینها را در زندگی خودمان الگو کنیم و عامل به آن باشیم.

وی یادآور شد: این شهیدان عزیز هم دشمن را مأیوس و هم دوستان را امیدوار کردند. آرزوی این شهید بزرگوار این بود که به دست بدترین از دشمنان خدا، یعنی آمریکایی ها و صهیونیست ها، به شهادت برسد. مستکبرین چه حاصلی از این شهادت بردند؟! غیر از این شد که جبهه مقاومت تقویت شد؟! غیر از این شد که همه مردمی که حتی آشنایی قبلی هم با این شهید نداشتند آمدند و عرض ارادت عمیق و قلبی خودشان را با این شهید به عرصه ظهور گذاشتند و آن تشییع با شکوه و بی نظیر در عراق، خوزستان، خراسان، تهران، قم و نهایتا در تهران برگزار شد؟!

سردار فضلی تأکید کرد: دوستان شهید سلیمانی به میدان آمدند و یک بار دیگر خصوصیات انقلای اسلامی و حضور گسترده مردم را به رخ جهانیان کشیدند که به عزت و اقتدار انقلاب اسلامی ما کمک کرد. مقام معظم رهبری در نماز این شهید چه زیبا تجلیل کردند و چقدر متأثر شدند. یقین داشته باشیم که اگر آن اخلاص را در میدان عمل از خودمان ظهور و بروز بدهیم ممکن است که معاشرت و حشر نشر با این شهیدان را روزی ما کند و از صف شهدا جا نمانیم.

وی یادآور شد: شهدا در میدان معامله با خدا عامل بودند و همه چیزشان را به میدان آوردند و در محک معامله با خدا قرار دادند و خدا را شاکریم از اینکه با اینکه همرزم و همسنگر بوده ایم و خدا کند که فردای قیامت شرمنده این شهید و شهدای دیگر نشویم.

افشین علاء: باید جایزه صلح نوبل را به سردار سلیمانی می دادند

افشین علاء نیز در این مراسم سردار سلیمانی را اسطوره شهامت، اقتدار و امنیت ملت بزرگ ایران عنوان کرد و گفت: شهید سلیمانی با منظومه ای از حالات، تفکرات، رفتارها و تأثیری که در ایران، منطقه و جهان از خودش بر جای گذاشت، محدوده شخصیت و اثرگذاری ایشان انصافا از یک فرمانده نظامی بسیار فراتر رفت.

این شاعر کشورمان تأکید کرد: شهید سلیمانی همه مرزهای واقعیت و رویدادهای نابرازنده ای که امروز جهان بشریت به آن دچار است را در نوردید و به یک اسطوره تبدیل شد. اسطوره ای که ریشه در تخیل ندارد و زاییده تفکرات شاعرانه و حماسی یک ملت برای به تصویر کشیدن یک نماد جاودان نیست؛

اسطوره ای که به واقع در بین ما و مثل ساده ترین مردم زندگی کرد، هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشت و دلاوری کرد و بعد از سال های دفاع مقدس هم اگرچه نظامی باقی ماند اما مشربی را در پیش گرفت که مورد احترام و علاقه همه مردم بود و مثل نخ تسبیح یا شیرازه کتاب ملتی را دور هم جمع کرد و همه، بدون استثناء برای او احترام قائل بودند.

وی تأکید کرد: این امر آمیزه ای از عرفان و مجاهدت است. چون ایشان در بندگی خدا، بی ادعا بودن، خدمتگزاری به خلق و پرهیز از ورود به منازعات بی هدف و بیهوده خودش را به نهایت اخلاص رسانده بود، خداوند چنین عزتی به او داد. ایشان نه اهل مصاحبه بود، نه برای خودش جایگاهی قائل می شد و نه می خواست تبلیغی برای خودش انجام دهد. اما قواعد الهی چنین است که اگر کسی از این موهبت های به ظاهر جذاب صرف نظر کند، خداوند این عزت را به او خواهد داد.

علاء افزود: باید جایزه صلح نوبل را به سردار سلیمانی می دادند؛ نه اینکه غافلگیرانه و ناجوانمردانه به او شلیک کنند. فکر می کنم یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی ما در جهان ابلاغ این پیام باشد که ما مطالبه گر هستیم و توقع داریم نهادهای بین المللی که مدعی صلح و آرامش هستند به چنین چهره عرفانی، اخلاقمدار و محبوب ملت ها که عمر خودش را وقف آسایش مرم کرد و توانست گروه خونریزی مثل داعش را ریشه کن کند و امنیت را برای کودکان، زنان، کهنسالان و اقوام مذهبی فراهم کند، برازنده ترین نامزد برای جایزه صلح نوبل بود. البته این جایزه ها اعتبارش را از دست داده و شهیدان ما اعتبار خود را از مکتب پر افتخار انقلاب اسلامی گرفته اند و خواهند گرفت.

رئیس مرکز اسلامی امام علی: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک مجاهد جامع الشرایط است

حجت الاسلام و المسلمین محمود منتظری، رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) در وین، نیز در این مراسم گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک مجاهد جامع الشرایط است که از همه جهات خداوند به او توفیقات بزرگی داده است. حماسه، عرفان، بصیرت، شجاعت و بسیاری از صفات متعدد را خداوند متعال بر اثر مجاهده در این شخصیت بزرگ جمع کرده است. نام و یاد سردار حاج قاسم سلیمانی یادآور مجموعه ای از فضلیت ها است که انصافا به سختی همه این فضیلت ها در جایی جمع می شوند.

وی تصریح کرد: چنین نیست که حاج قاسم سلیمانی فقط به جهت نظامی و دفاعی به درجات رفیعی نائل شده باشد؛ بلکه دارای تخصص دفاعی و نظامی است و از طرفی هم دارای یک بصیرت بلند سیاسی بین المللی و از طرف دیگر دارای توفیقات ارزشمند و بلندی در سلوک عرفانی و مجاهده با نفس و همچنین دارای وسعت بسیار زیادی از مهربانی و لطافت و شفقت بر خلق بود. این جامع الشرایط بودن امری است که به سادگی در افراد جمع نمی شود.

مهرداد آگاهی رایزن فرهنگی نیز که اجرای برنامه را بر عهده داشت در ابتدا ضمن ابراز خوشنودی بدلیل گرد هم آمدن دوستداران شهید حاج قاسم سلیمانی در اولین سالگرد هر چند بصورت مجازی و اینکه توفیق شد تا برنامه ای را داشته باشیم .

آگاهی گفت : امشب فیلم کوتاهی از کرمان داریم که روز گذشته در کرمان تهیه کرده ایم را نمایش می دهیم که کمتر دیده شده است . این فیلم علاوه بر مزار سردار سلیمانی قسمتهایی از منزل سابق ایشان در کرمان که به بیت الزهرا تبدیل شده است را نشان می دهد در این قسمت شهیدی گمنام دفن شده است و هم اکنون دو تابوت شهیدان سلیمانی و پورجعفری نیز در آن نگهداری می شود  دو تابوتی که تشییع بین المللی داشتند و امیدواریم با رفع کرونا در جهان همه علاقمندان خصوصا در این جلسه به زیارت مزار ایشان و بیت الزهرا سلام الله علیها برویم.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.