مخاطبان گرانقدر می توانند از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir و در شبکه های اجتماعی فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و توئیتر jamarannews@ نظر خود را در خصوص مهمترین اولویت های وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با سایرین به اشتراک بگذارند.

به گزارش باشگاه مخاطبان جماران، همه ما ایرانی ها از اینکه ایران جزو کشورهای مطرح جهان از نظر داشتن آثار تاریخی و فرهنگی بسیار و توصیه شده به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در دنیا است، به خود می بالیم. بر طبق آماری که توسط سازمان جهانی یونسکو ارائه شده، ایران جزو 10 کشور دارای بیشترین آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است.  در همین حال، با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، «علی اصغر مونسان» به عنوان وزیر این وزارتخانه تازه تاسیس معرفی شد. وزارتخانه ای که ضمن حفظ میراث فرهنگی و گردشگری باید ترویج دهنده آن نیز هم باشد. همچنین رئیس جمهور از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواسته است تا با گسترش صنعت گردشگری، تنوع صنایع دستی و بهبود شرایط صنعتگران ملی، به گونه ای تلاش کند که این وزارتخانه بتواند نقش بسزایی در زمینه اشتغال و تولید ایفا نماید.

از همین رو، مهمترین اولویت های وزیر و وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را چه می دانید؟

مخاطبان گرانقدر می توانند از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir و در شبکه های اجتماعی فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و توئیتر jamarannews@ دیدگاه های خود را با سایرین به اشتراک بگذارند.

گزیده ای از  نظرات مخاطبان که تا این لحظه به جماران ارسال شده است:

- یکی از کاربران در پاسخ به این سوال جماران که مهمترین اولویت های وزیر و وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را چه می دانید؟، نوشته است:  «معرفی و تبلیغات داخلی و خارجی جاذبه های گردشگری شهرهای کوچک ایران که از پتاسیل بالایی برای جذب گردشگر برخوردار می باشند.»

- مخاطب دیگری با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت ها، خواهان توسعه مکان های مذهبی، سیاحتی و تفریحی شده است.

- یکی از کاربران با اشاره به تحریم های اقتصادی نوشته است: «سلام و عرض ادب، در این شرایط اقتصادی فقط و فقط افزایش گردشگر می تواند جلوی تحریم های ظالمانه اقتصادی را بگیرد و باعث رشد اقتصادی شود.»

- کاربر دیگری با اشاره به اهمیت حفظ آثار تاریخی نوشته است:«حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی برای گسترش گردشگری و توسعه توریسم بسیار مهم و حیاتی است.»

- یکی از مخاطبان هم احترام به همه الگوهای فرهنگی، ادیان و مذاهب را جزو شرایط توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانسته است.

- همچنین یکی از کاربران با اشاره به اولویت های وزیر جدید نوشته است: «تقویت بودجه گردشگری عمومی و صنایع دستی و  همچنین نظارت بیشتر بر میراث فرهنگی می تواند از اولویت های وزیر جدید باشد.»

- یکی از کاربران با اشاره به حضور گردشگران زیارتی در ایران به ویژه در ایام محرم در شهرهای مشهد، قم، شیراز، تهران، یزد و ... خواهان تسهیل جذب حداکثری گردشگران خارجی در ایران با الویت گردشگری زیارتی شده است.

- همچنین چند از تن مخاطبان با ارسال پیام های جداگانه ای خواهان بازپس گیری برخی از میراث فرهنگی کشورمان که در دیگر کشورها وجود دارد، شدند و از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستند با همکاری دستگاه دیپلماسی این میراث کهن را به کشور بازگرداند.

- مخاطب دیگری به جوانان تازه نفسی که در حوزه بوم گردی فعالیت می کنند اشاره کرده و نوشته است: «لطفا وزیر و وزارت جدید از این جوانان که بدون هیچگونه توقعی در حال خدمات رسانی به گردشگران داخلی و خارجی هستند حمایت ویژه نماید.»

 

- تشویق و حمایت از تشکل های مردم نهاد جهت فعالیت در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و صیانت از حوزه های تمدنی و ابنیه تاریخی و میراثی و جذابیت های منحصر به فرد گردشگری در ایران از دیگر خواسته های مورد تاگید مخاطبان جماران است.

- تعدادی از مخاطبان هم رسیدگی و توجه فوری به صنایع دستی که میراث فرهنگی و تاریخی ایران و ایرانیان محسوب می شود ولی به علت بی توجهی در حال از بین رفتن هستند را وظیفه اورژانسی سکاندار وزارت جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانسته اند.

- این هم یک پیام دیگر:

«آقای وزیر به داد صنایع دستی برسید!

اکثر اساتید صنایع دستی به علت کهولت ، متاسفانه یا از دنیا رفته اند و یا در سالهای آخر عمرشان در فقر به سر می برند و فرزندان و بازماندگانشان به دلیل عدم وجود اقتصاد مناسب در این حوزه به سراغ کارهای دیگر رفته اند. 

دیگر چند بافنده عبا در نائین وجود دارد؟ یا سازنده گیوه در جاهای دیگر و...»

 

- یکی از مخاطبان معتقد است فعالیت در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از عهده یک دستگاه، سازمان و حتی یک قوه خارج است و تبدیل سازمان به وزارتخانه دردی را دوا نمی کند مگر آن که وزیر حالا با دستی بالاتر به سراغ سایر دستگاه ها در دولت و دیگر قوا برود و پیگیر همکاری و هماهنگی آنها باشد. وی می گوید این کار را باید از خود دستگاهها و وزارت خانه های دولتی شروع کرد. مثلا نهادینه کردن صیانت از ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی و علاقمندی به گردشگری و صنایع دستی داخلی چه جایگاهی در کتب درسی و وزارت آموزش و پرورش دارد که حدود 15 میلیون ایرانی را اعم از دانش آموز، معلم و کادر اداری را تحت پوشش دارد؟

- مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!!

این پیام یکی دیگر از هم وطنان است. وی در توضیح پیامش آورده است: در موزه آرمیتاژ یک قطعه بافته شده، به عنوان قدیمی ترین بافته دست بشر که قدمت آن به بیش از هفت هزار سال پیش می رسد به نمایش گذاشته شده است. محل کشف این قدیمی ترین بافته دست بشر به گفته کارشناسان موزه آرمیتاژ در سن پترزبورگ روسیه «فلات ایران» است. یعنی نیاکان ما در هزاران سال پیش چنین هنرمندانه می زیسته اند اما حالا وضعیت صنعت نساجی و بافندگان فرش و هزاران دار قالی و دست اندرکار این حوزه چگونه است؟ کافیست دولت پایش را از دخالتهای بی مورد کنار بکشد، مجلس قوانین دست و پاگیر تصویب نکند و قوه قهریه با مردمی که در جای جای کشور به حفاظت از میراث فرهنگی و جذابیتهای گردشگری برخواسته اند و  با دست اندازی افراد و نهادهای حاکمیتی مقابله می کنند، برخورد نکند! آن وقت خواهید دید که خیلی از مشکلات کمتر خواهد شد.

 

 


* مهمترین اولویت های آموزش و پرورش از نگاه مخاطبان جماران را اینجا بخوانید

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.