کشف 48 گور باستانی در کاوش های باستانشناسی املش

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان لیارسنگ‌بن گفت: طی سه فصل کاوش باستان‌شناختی در مجموعه باستانی لیارسنگ‌بن املش در نزدیکی روستای شیرچاک از توابع بخش رانکوه این شهرستان 48 گور مورد شناسایی قرار گرفت که به‌لحاظ تاریخی به ادوار اشکانی و ساسانی تعلق دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس ، ولی جهانی اظهار کرد: به دلیل اهمیت ژئواستراتژیک و همچنین فقدان اطلاعات تاریخی و باستان‌شناختی کافی از وضعیت این ناحیه و نیز نقش این منطقه در معادلات سیاسی ایران در ادوار اشکانی و ساسانی، در این فصل کاوش‌های باستان‌شناسی، با همکاری مرکز مطالعات ژنتیک نور، پژوهش‌های ژنتیک باستان‌شناسی صورت گرفت.
به گفته این باستان‌شناس در این راستا مطالعات آزمایشگاهی بر روی دی. ان.ای میتوکندریایی (MTDNA) و کروموزوم Y انجام شد.
جهانی هدف از انجام پژوهش‌های ژنتیک باستان‌شناسی را پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی از قبیل تعیین سن و جنسیت اشخاص، شناخت بیماری‌های رایج، تعیین منشأ جمعیتی و تخمین میزان و نحوه ارتباطات و مراودات جوامع ساکن در این ناحیه با مناطق همجوار اعلام کرد.
شهرستان املش با مساحت تقریبی 460 کیلومترمربع در75کیلومتری شرق مرکزگیلان واقع شده و به لحاظ اکتشافات باستان شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.
تمدن املش یک حوزهٔ فرهنگی و باستان‌شناسی است که محدوده‌های دیلمان، رانکوه، اشکورعلیا، اشکورشوییل و بخشی از نواحی غرب مازندران را دربر می‌گرفت. 
مجموعه بزرگی از مصنوعات باستان‌شناسی به دست آمده از کاوشهای غیرقانونی در دره‌های نزدیک املش در کوه‌های البرز نام املش را بر خود دارند. تاریخ آنها به هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره پارتی ساسانی دانسته می‌شود گرچه اشیای موسوم به املش عموماً تاریخی حدود 8 یا 9 قرن قبل از میلاد دارند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید