اختلافات چهره‌های سینما و تلویزیون که رسانه‌ای شدند

قهر مهدی فخیم‌زاده در جریان پخش برنامه زنده «سینمادو» و عذرخواهی او از مردم بهانه‌ای شد برای مرور اتفاق‌های مشابه در سینما و تلویزیون که در طول این سال‌ها رسانه‌ای شدند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، قهر مهدی فخیم‌زاده در جریان پخش برنامه زنده «سینمادو» را باید جدیدترین نسخه از قهرهایی دانست که در سینما و تلویزیون ایران چندان بی‌سابقه نیست. فخیم‌زاده که پنج‌شنبه شب به عنوان میهمان در «سینمادو» حاضر شده بود بعد از ارتباط تلفنی با لاله اسکندری و معطلی در استودیو عطای حضور در این برنامه را به لقایش بخشید. او بدون اشاره به دلیلی خاص تنها به یک جمله بسنده کرد: «چنین چیزی در برنامه نبوده است.» به همین بهانه در ادامه مروری داشتیم بر قهرهای معروف در سینما و تلویزیون که در طول این چندسال در جریان برنامه‌های تلویزیونی، مراسم‌ها و یا در حاشیه آن‌ها رخ داده و یا در مورد آن صحبت شده است.
 
 
قهر به دلیل حضور میهمانان هماهنگ‌نشده
 
شبیه‌ترین نمونه به قهر مهدی فخیم‌زاده در یک برنامه تلویزیونی به دوم اسفند سال 92 برمی‌گردد. برنامه مناظره سیما قرار بود با موضوع «سینمای ایران و دغدغه‌های مردمی» برگزار شود. اما این مناظره که از شبکه یک پخش می‌شد از همان آغاز با قهر دو چهره میهمانش مواجه شد. علیرضا رئیسیان و سیدجمال ساداتیان دو کارگردانی که قرار بود در کنار چند چهره دیگر در مناظره باشند دقایقی قبل از آغاز آن اعلام کردند به دلیل ترکیب مهمانان در این نشست حضور پیدا نمی‌کنند. با شروع این برنامه، همین دلیل از سوی «مرتضی حیدری» مجری این مناظره هم اعلام شد تا در نهایت برنامه با حضور محمدصادق کوشکی، سیداحمد میرعلایی و پرویز شیخ‌طادی روی آنتن برود. فردای آن روز، هم رئیسیان و هم ساداتیان، از دلایل ترک این برنامه گفتند. رئیسیان از تماسی گفت که چند روز قبل‌تر گرفته شده و از او برای شرکت در برنامه دعوت شده است: «من اسامی حاضران در این مناظره را پرسیدم، اما وقتی پیش از شروع برنامه به استودیو رفتم، متوجه شدم اسامی کسانی که حضور دارند با آنچه به من اعلام شده بود، متفاوت است. حتی یکی از افراد نه کارشناس سینما بود و نه تخصص لازم را داشت و نه اصلا قرار بود که حضور داشته باشد.» او در صحبت‌هایش جزییات بیشتری هم درباره چهره‌هایی که قرار بود در این مناظره حاضر شوند ارائه کرد: «به من گفته بودند به جز خودم، آقایان ساداتیان، شیخ‌طادی، جواد طوسی و خانم درخشنده در این مناظره حضور دارند. پس از رسیدن به محل مناظره، درباره یکی از افراد حاضر پرسیدم که چطور چنین فردی حضور دارد؟ به من گفتند که از بالا دستور دادند 
او باشد. من هم پاسخ دادم چون به قراری که گذاشته بودیم پایبند نبودید، با وجود احترامی که برای مردم قائلم، به نظرم این میزانسن بودار است و ترجیح می‌دهم در آن حضور نداشته باشم.» ساداتیان، دیگر مهمان حاضرنشده در مناظره هم در گفت‌وگوی جداگانه‌ای به نحوه دعوتی مشابه اشاره کرد: «چهار پنج روز قبل برای این مناظره از من دعوت کردند که من هم علاقه‌مند به شرکت در آن بودم، چون چنین بحث‌هایی را که سلایق مختلف فکری بنشینند و مساله‌ای را کالبدشکافی تکنیکی کنند دوست دارم؛ به همین دلیل از همان ابتدا دنبال این بودم که طرف‌های دیگری را که قرار است در مناظره باشند بشناسم تا بحث خود را بر آن اساس آماده کنم. اما با وجود اینکه دو روز پیگیری می‌کردم، به طرق مختلف اطلاعات ناقصی را به من دادند و وقتی به محل برنامه رسیدم، به نظرم رسید با این شرایط بیشتر ممکن است یک بحث فرسایشی داشته باشیم و فایده‌ای هم نداشته باشد و باعث اتلاف وقت شود.»
 
قهر با تلویزیون در شب یلدا
 
برنامه‌های مناسبتی آخرین شب پاییزِ سال گذشته در تلویزیون کم حاشیه نداشت. محمدرضا گلزار ستاره سینما نتوانست جلوی دوربین شبکه پنج و برنامه «ناردونه» بنشیند. بعدتر خبر رسید احسان کرمی که قرار بود به عنوان مجری در این برنامه حاضر باشد بیخیال همه چیز شده و فردای آن روز هم معلوم شد محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی در یکی دیگر از برنامه‌های مناسبتی رسانه ملی در شب یلدا اجازه صحبت پیدا نکرده است.
 
حضور محمدرضا گلزار در ویژه‌ برنامه شب یلدای شبکه 5 می‌توانست تماشاگران زیادی را برای این برنامه دست‌وپا کند. با این وجود، چند ساعتی قبل از شروع برنامه خبر رسید آقای سوپراستار نمی‌آید. دلیل این ماجرا آن‌طور که بعدا از سوی تهیه‌کننده توضیح داده شد شایعه‌ای بود که درباره دستمزد گلزار برای شرکت در این برنامه عنوان می‌شد؛ 100 میلیون تومان. همین باعث شد تا احسان کرمی هم که به عنوان مجری این برنامه معرفی شده بود با انتشار ویدیویی در اینستاگرام از انصرافش برای اجرای برنامه خبر بدهد: «با توجه به دروغ‌پراکنی‌ها و حواشی به وجود آمده در خصوص دستمزد 100 میلیونی آقای محمدرضا گلزار برای حضور در برنامه من در شب یلدا و تلاش یکی از مجریان برای حضور نداشتن ایشان که موفق هم بود از اجرای برنامه ویژه شب یلدا عذرخواهی می‌کنم.» دیگر برنامه مناسبتی این شب که با اجرای علی ضیاء از شبکه یک پخش می‌شد هم درگیر حاشیه‌ای مشابه شد. مهران مدیری قرار بود در این برنامه حضور داشته باشد، اما حضور او تنها به یک تماس تلفنی ختم شد. خیلی‌ها این عدم حضور مدیری را پای همان حرف‌هایی گذاشتند که چند روز قبل‌تر در برنامه «دورهمی» گفته بود.
 
اما بیشترین حاشیه‌های این شب مربوط به برنامه «حرف تو برف» با اجرای فرزاد حسنی از شبکه سوم بود. بنیامین بهادری یکی از میهمانان حسنی بود. بعد از حضور بنیامین در برنامه، این مجری تنها به گفت‌و‌گویی کوتاه با او بسنده کرد. این خواننده در بخشی از صحبت‌هایش گفت که اجازه اسم بردن از فیلم در حال اکرانش را ندارد. همین صحبت‌ها موجب شد تا روز بعد جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده «سلام بمبئی»، در گفت‌وگویی اعلام کند: «بنیامین به خاطر این مسائل می‌خواست قهر کند و مقابل دوربین حاضر نشود.» اما برای محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی ایران که دیگر میهمان این برنامه پرحاشیه بود اتفاقات به شکل عکس افتاد. به معتمدی در برنامه «حرف تو برف» تنها اجازه یک اجرای سه دقیقه‌ای داده شد و در عوض بخش گفت‌وگو با او حذف شد. فردای آن روز محمد معتمدی در نامه‌ای خطاب به عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما از این نوشت که دیگر جلوی دوربین رسانه ملی حاضر نمی‌شود: «از آثارم می‌توانید در جای درست استفاده کنید ولی از حضور در جلوی دوربین‌های فاقد اندیشه معذورم بدارید.»
 
 
قهر مدیری با علیخانی؛ شوخی یا جدی؟!
 
احسان علیخانی امسال یکی از نامزدهای جایزه بهترین چهره تلویزیونی در هفدهمین جشن حافظ بود و در این جشن به عنوان بهترین چهره تلویزیونی انتخاب شد. علیخانی پس از اعلام نامش در صحبت‌های کوتاهی گفت: «در بین نامزدها دو رفیق خوب به نام رامبد و عادل دارم و نفر سوم هم مهران مدیری است که گویا مهران از من دلخور است چون هرگاه از من دعوت کرد نتوانستم به برنامه او بروم، صالح‌علاء نیز حکم معلمی برای من دارد.» اهدای تندیس دوم این بخش به مهران مدیری بهانه‌ای بود تا این چهره جواب حرف‌های علیخانی را در همان مراسم بدهد: «احسان علیخانی چه گفت؟ گفت من با او قهرم؟ بله، درست است قهرم! این را هم بگویم که محمد صالح‌علاء کسی است که همه ما در تلویزیون شاگردش بوده‌ایم و به نظرم همه جایزه‌های دنیا را باید به او داد.» مدیری مجری هفدهمین جشن حافظ بود و بنابراین خیلی‌ها این صحبت‌هایش را پای شوخی‌های اجرا در چنین مراسم‌هایی گذاشتند. واقعیت هم همین بود. این دو چهره که اجرای موفق آن‌ها در برنامه‌های «ماه عسل» و «دورهمی» دلیل نامزدی‌شان در بخش بهترین چهره تلویزیونی هفدهمین جشن حافظ بود هیچ‌وقت با هم قهر نبودند.
 
قهر و آشتی در صفحات مجازی
 
قهرها و آشتی‌های چهره‌های سینمایی و تلویزیونی چیزی نیست که قبل از رسانه‌ای شدن آن‌ها در موردشان بخوانید و بشنوید. برای صحبت درباره این یک مورد شاید لازم باشد سری هم به صفحات شخصی این چهره‌ها در فضای مجازی بزنیم. قهر ده ساله بهاره افشاری (بازیگر) و محمدحسین لطیفی (کارگردان) یکی از این نمونه‌هاست که جریان آن بعد از بازی افشاری در آخرین سکانس سریال «سرّ دلبران» مشخص شد. این بازیگر مهرماه امسال با انتشار پستی در صفحه مجازی خود از پایان بازی در این سریال خبر داد و نوشت: «پایان بازی من در «سرّ دلبران» در یزد دوست داشتنی. این عکس و این همکاری برای من بسیار دلنشین است. از این بابت که پایانی بر قهر ده ساله من و جناب لطیفی بود؛ گرچه این روزهای آشتی ایشان اصلا زیر بار نمی‌روند.» قهر و آشتی بهنوش بختیاری و سحر قریشی هم یکی دیگر از این نوع قهرها بود که دی‌ماه سال گذشته ختم به خیر شد و بختیاری با انتشار پستی در اینستاگرامش از آشتی با سحر قریشی خبر داد.
 
لیلا حاتمی و بهناز جعفری؛ قهر با رسانه‌ها
 
خبر قهر لیلا حاتمی در پشت صحنه فیلم «رگ خواب» حمید نعمت‌الله در سوم اسفندماه سال 94 در همان روز رسانه‌ای شد. به هر حال، طرف دیگر این اتفاق خبرنگاران بودند و همین باعث شد تا اخبار مربوط به برخورد این بازیگر خیلی زودتر از آنچه انتظارش می‌رفت رسانه به رسانه بچرخد. اگرچه بعدها تعدادی از چهره‌های سینمایی هم به دفاع از حاتمی و برخوردش پرداختند، اما آنچه که از این اتفاق در ذهن همه ماند برخورد این بازیگر در آن روز خاص بود؛ از نظر او سوال‌های خبرنگاران در نشست اصلا جالب نبود. کمی بعد هم مشخص شد مقصر اصلی این اتفاق عدم هماهنگی تیم تولید برای برپایی این نشست خبری بود. همین.
 
قهر یک بازیگر با اهالی رسانه موضوعی بود که خردادماه امسال باز هم تکرار شد. این‌بار نوبت بهناز جعفری بود. نشست خبری سریال «زیر پای مادر» و درگیری لفظی بهناز جعفری با خبرنگاران هم یکی از اخباری بود که درباره‌اش زیاد خوانده‌اید. جعفری در پایان این نشست خطاب به خبرنگاران گفت: «شما افرادی هستید که حتی پیش پا افتاده‌ترین سوال‌ها را برای به چالش کشاندن ما بازیگرهایی که یک‌سال زحمت کشیدیم و این سریال را ساختیم ندارید و یک‌سری سوال کسالت‌آور می‌پرسید.» این صحبت‌ها با اعتراض خبرنگاران حاضر در نشست روبه‌رو شد اما پاسخ جعفری کار را سخت‌تر کرد: «فقط بلدید بگویید به ما بی‌احترامی می‌کنید! این از بی‌سوادی شماست. شما حتی برای خودتان هم سوال ندارید و همه‌تان صرفا یک کارمند هستید که برای پر کردن وقت کارتان به اینجا آمده‌اید.» پایان این ماجرا هم روز خبرنگار بود. هفدهم مردادماه امسال بهانه‌ای شد تا این بازیگر از برخوردش با خبرنگاران در آن نشست عذرخواهی کند.
 
 
قهر حسین علیزاده با علی حاتمی در دلشدگان
 
«دلشدگان دومین یا سومین اثری بود که من در زمینه آهنگسازی فیلم خلق کردم. سر ساخت موسیقی دلشدگان دو- سه‌بار با علی حاتمی قهر کردیم. او یک‌بار دو صحنه را پشت سر هم مونتاژ کرده بود که موسیقی‌شان با هم سنخیتی نداشت. به او گفتم علی این کار را نکن و او پاسخ داد هیچ صحنه دیگری را فیلمبرداری نکردیم و این دو باید پشت سر هم قرار بگیرند. من نیز دیدم اصلا به حرفم گوش نمی‌دهد و گفتم با تو اصلا نمی‌توانم کار کنم.» این روایت حسین علیزاده است از زمانی که به عنوان آهنگساز با علی حاتمی در فیلم دلشدگان همکاری می‌کرد. علیزاده اما جریان این قهر را سال‌ها بعد و در اولین نشست تخصصی انجمن بازیگران ایران که در ‌آخرین روزهای خردادماه امسال برگزار شد تعریف کرد. این آهنگساز در ادامه صحبت‌هایش به جریان آشتی‌اش با علی حاتمی هم اشاره کرد: «همان شب علی حاتمی و همسرش با یک دسته گل به خانه من آمدند. من به او گفتم علی من نسبت به فیلم تو بیشتر از خودت تعصب دارم و او پاسخ داد حسین تو می‌توانی و رفت. بعد از رفتن او، من ماندم و جمله تو می‌توانی و با خودم دعوا می‌کردم. این جمله باعث شد که یک چیزی در ذهنم جوانه بزند. این دو صحنه یک پل می‌خواست که موسیقی‌شان به یکدیگر وصل شود.» این قهر یک‌روزه هم ختم به خیر شد تا علیزاده در پایان صحبت‌هایش از شروع همکاری با علی حاتمی در روز بعد از دعوا بگوید: «فردایش برای صداگذاری رفتم و به علی حاتمی گفتم این را روی صحنه بگذار. قبل از این‌که بگوید این موسیقی خوب است یا بد، به من گفت می‌دانستم تو می‌توانی.»
 
جمشید مشایخی؛ قهر روی سن
 
برگزاری یازدهمین جشن منتقدان سینمایی و معرفی برگزیدگانش در بیست‌وششم مردادماه امسال یک حاشیه پررنگ داشت. در بخشی از این مراسم جمشید مشایخی با اشاره به تیزری که درباره عزت‌الله انتظامی پخش شد، گفت: «من از علی معلم یاد گرفتم که حرف‌هایم را رک و بدون ترس بگویم، من اگر می‌دانستم تنها یک هنرپیشه برای منتقدان مطرح است سال‌ها پیش کار هنرپیشگی را رها کرده بودم و رفته بودم. تنها یک هنرپیشه را نشان داده‌اید و بقیه نیستند؛ انگار که بقیه اصلا زحمتی برای تئاتر و سینما نکشیده‌اند. فقط یک نفر است که آن موقع‌ها تنبک می‌زد جلوی شهربانو و حالا می‌آیند خانه‌اش را فلان می‌کنند؛ چرا شما این‌ها را نمی‌دانید. چرا باید منتقدان سینما فقط به یک بازیگر توجه کنند...» مشایخی بعد از این صحبت‌ها سالن را ترک کرد تا واکنش‌ها به صحبت‌هایش در این جشن ادامه پیدا کند. نوید محمدزاده یکی از کسانی بود که به این صحبت‌ها واکنش نشان داد: «استاد عزت‌الله انتظامی آقای بازیگری در سینما و تئاتر هستند و باید به او احترام بگذارید. همه تاج سر ما هستند اما قرار نیست به استاد انتظامی بی‌احترامی کنیم.» منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما هم یکی دیگر از چهره‌هایی بود که در واکنش به صحبت‌های مشایخی صحبت کرد: «چرا باید یک بازیگر پیشکسوت درباره یک بازیگر پیشکسوت دیگر اینگونه صحبت کند؟ وای بر ما و نسل ما که تنفر می‌پراکنیم...» 
 
اما توضیحات مشایخی درباره این اتفاق از همه این صحبت‌ها قانع‌کننده‌تر بود! مشایخی یک روز بعد در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه حالش مساعد نبوده و نمی‌خواسته در مراسم حاضر شود توضیح داد: «اگر حرفی در مورد عزت‌الله انتظامی زدم، به هیچ‌ عنوان‌ تصور نمی‌کردم چنین حواشی‌ای به همراه داشته باشد. یک لحظه عصبانی شدم و آن حرف‌ها را زدم. اگر می‌دانستم قرار است این همه ماجرا پیش بیاید محال بود چیزی بگویم. درست است که در این سینما همه زحمت کشیده‌اند و فقط یک نفر زحمت نکشیده، اما من راضی نیستم احدی به انتظامی بی‌احترامی کند. در این جشن من حرف‌هایی زدم و رفتم. بعد دو جوان روی سن آمدند و حرف‌هایی در مورد حرف‌هایم زدند. خب، تمام شد رفت. آن دو جوان هم لزومی نداشت چیزی بگویند. حالا گفتند. تمام شد ماجرا. ادامه دادن ندارد. اینکه به یک ماجرا هی دامن بزنیم چه فایده‌ای دارد؟ واقعا از به وجود آمدن این حواشی ناراحتم.»
***
تجربه این اتفاقات مشابه ثابت کرده قهر فخیم‌زاده از برنامه «سینمادو» هم در ادامه وبا توضیحات بیشتر طرفین این ماجرا ختم به خیر می‌شود. این اتفاقی بود که روز گذشته با توضیحات فخیم‌زاده کلید خورد تا او با حضور در برنامه «من و شما» درباره دلایل قهرش توضیح دهد. فخیم‌زاده در نهایت از مردم هم که بیننده این قهر زنده بودند عذرخواهی کرد. اما مروری بر همین تجربه‌های مشابه نشان می‌دهد لیست قهرها و آشتی‌های این‌چنینی برای اضافه شدن نام‌ها و چهره‌های جدید همچنان باز خواهد ماند...

منبع: اعتماد آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید