سخنگوی کمیسیون فرهنگی؛

نمی توانیم حج 96 را تعطیل کنیم

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که امکان تعطیلی حج سال ۹۶ وجود ندارد و امسال زائرین ایرانی یکی از امن‌ترین سفرهای حج را خواهند داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، احد آزادی خواه اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی در موضوع حج فعالانه وارد شد و جلسات متعددی با سازمان حج و بعثه برگزار کرد. طبق گزارشی که دریافت کردیم به دستور و توصیه رهبر معظم انقلاب شورای عالی امنیت ملی امسال ورود جدی برای تامین امنیت و جان زائرین خواهد داشت.

وی افزود: قراردادی که با سعودی‌ها منعقد شده نیز ضابطه‌مند و قانون‌مند است و سعودی‌ها تا حالا خود را ملزم دانستند که مفاد این قرارداد را رعایت کنند. در این قرارداد حج ابراهیمی به تمام معنا دیده شده و برائت از مشرکین و دعای کمیل پیش بینی شده که چیزی از حج کم نشود.

نماینده مردم ملایر در مجلس تاکید کرد:‌ پیش بینی ما این است که امسال زائرین ایرانی یکی از امن‌ترین سفرهای حج را خواهند داشت و برخی شایعاتی که در کشور مطرح شده کذب محض است؛ از جمله اینکه گفته اند امام جماعت مسجد حرام خون شیعیان را مهدور دانسته در حالیکه پس از بررسی مشخص شد فردی در مصر سه سال پیش چنین فتوایی داده و هیچ کدام از مفتیان سعودی‌ تا حالا فتوایی علیه تشیع نداشته و خطر و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

آزادی خواه با بیان اینکه امکان تعطیلی حج سال ۹۶ وجود ندارد گفت:‌ این امکان در حداقل غیرقابل اعتنایی است. همچنین شورای عالی امنیت ملی فقط از نظر امنیت تدبیر می‌کند و مسائل مختلف دیگر مثل ترابری، تغذیه و هتلینگ انجام شده است. در دو ماه گذشته سازمان حج در عربستان فعال بوده و کارهای مقدماتی نیز به طور کامل شکل گرفته است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان درباره تاثیر روابط دیپلماتیک ایران و عربستان بر موضوع حج گفت: موضوع حج امر مستقلی است. فاجعه منا که دو سال گذشته اتفاق افتاد ویژه ایرانیان نبود و بسیاری از کشورها قربانیانی در این حادثه داشتند. ضمن اینکه برای سعودی‌ها سیاست خارجی دو فقره است یکی موضوع حج که فرایند مستقلی است و دیگر سایر موضع گیری‌ها که بحث جداگانه‌ای است.

 

دیدگاه تان را بنویسید