سیروس الوند: به «قاتل اهلی» بی‌توجهی شد

ماجرا در ابتدا شوخی به نظر می‌رسید، اما پس از تأیید برخی کارگردان‌ها که فیلم‌هایشان در بعضی رشته‌های عجیب غریب کاندیدا شده بودند، جدی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اینکه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اصلاً موسیقی متن ندارد یا فیلم «یک روز به‌خصوص» اصلاً جلوه‌های ویژه میدانی ندارد و در این رشته‌ها کاندیدا شده‌اند، فقط یک طرف ماجراست. از طرف دیگر هم نقره‌داغ شدن بعضی فیلم‌ها، مثل «کارگر ساده نیازمندیم» و «قاتل اهلی» هم انتقادهای بسیاری را در پی داشته است. در جشنواره‌ای که با انتخاب برخی فیلم‌ها و کنار گذاشته شدن بعضی دیگر از فیلم‌ها، بسیار محتاطانه و کسل‌کننده شروع شد و ادامه یافت، به یکباره چنین لیست کاندیداهایی در‌می‌آید و اوضاع را از چیزی که هست بدتر می‌کند. 

سیروس الوند درباره وضعیت کلی جشنواره سی و پنجم می‌گوید: «حجم فیلم اولی‌ها امسال زیاد است و به نسبت گذشته، فیلم‌های خوب کم است. چند فیلم کنار گذاشته شده و کلاً از نظر کیفی فیلم‌های امسال خیلی خوب نبودند. یک مقدار هم تعداد فیلم‌های خنثی از سال‌های گذشته بیشتر است.»

در فهرست کاندیداها، «تابستان داغ» با نامزدی در ۱۳ رشته رکورددار تعداد نامزدی است. این فیلم که یکی از تلخ‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال بود، در رشته‌های بازیگر نقش اصلی مرد، بازیگر نقش اول و مکمل زن، فیلمنامه، کارگردانی، فیلم، طراحی صحنه و طراحی لباس، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی، تدوین و فیلمبرداری کاندیدای دریافت سیمرغ شده است. فیلمی که الوند درباره‌‌اش می‌گوید: «تابستان داغ یکی از فیلم‌های خوب جشنواره است. من آن را پسندیدم. فیلم دیالوگ‌های خوبی هم دارد.»

البته منتقدان، برخی از رشته‌هایی که تابستان داغ در آنها کاندیدا شده است را بحق نمی‌دانند. مثلاً اکثریت معتقدند علی مصفا در تابستان داغ، بازی خوب همیشگی‌‌اش را ارائه نداده است. کارگردان «پرتقال خونی» در این باره می‌گوید: «آقای مصفا بازیگر خیلی خوبی است، بازی‌های بهتری هم داشته، ولی بازی او در این فیلم جزو بازی‌های شاخص‌اش نبود، اما خانم ایزدیار در این فیلم خوب بود.»

الوند درباره نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی زن هم می‌گوید: «خانم لیلا حاتمی در «رگ خواب» یکی از بازی‌های برجسته جشنواره را ارائه داد. سارا بهرامی هم در ایتالیا ایتالیا خیلی خوب بود.» او البته انتقادی هم به انتخاب‌های داوران در این بخش دارد: «من تعجب کردم چرا خانم معتمدآریا برای آباجان کاندیدا نشد. ایشان در این فیلم خیلی خوب بود.»

کارگردان «دست‌های آلوده» در ادامه درباره برخی فیلم‌ها که به نظر می‌رسد از سوی هیأت داوران نادیده گرفته شدند، می‌گوید: «تعجب می‌کنم چرا آقای نعمت‌الله برای رگ خواب کاندیدا نشد؟ این فیلم کارگردانی خوبی داشت و فیلمبرداری‌‌اش هم خیلی خوب بود.» الوند ادامه می‌دهد: «من تعجب کردم «قاتل اهلی» چرا در هیچ رشته‌ای کاندیدا نشد؟ پرویز پورحسینی، پرویز پرستویی و آقای آذرنگ همه در حد کاندیدا شدن بودند. فیلمبرداری و کارگردانی‌‌اش خیلی خوب بود. به نظر می‌رسد به «قاتل اهلی» بی‌توجهی شده است.»

الوند در ادامه در توضیحی تکمیلی درباره «قاتل اهلی» نظری همسو با نظرات دیگر دوستداران مسعود کیمیایی ارائه می‌دهد: «فیلم آقای کیمیایی طولانی است و باید یک مقدار کوتاه شود. سکانس‌های کنسرت آن زیاد است. والا خود فیلم از همه فیلم‌های چند سال اخیر کیمیایی بهتر بود. من توصیه‌ام این بود که کوتاه شود.»

درباره بازیگران نقش اصلی و مکمل مرد هم روز گذشته اظهار نظرهای زیادی انجام شد. خیلی‌ها از نادیده گرفته شدن بازی خوب امیر جدیدی در قاتل اهلی و حامد بهداد در «سد معبر» انتقاد کرده‌اند. الوند درباره بازیگرهای کاندیدا شده در این دو بخش هم می‌گوید: «به نظر من آقای فرخ‌نژاد در «گشت ۲» بهتر از «خوب، بد، جلف» بود و باید برای آن کاندیدا می‌شد. پژمان جمشیدی هم خیلی خوب بود. حجازی‌فر هم در «ماجرای نیمروز» نقش دوم بود و بازی‌‌اش خیلی خوب بود.»

سیروس الوند در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا این جشنواره محافظه‌کارترین جشنواره سال‌های اخیر بوده است، گفت: «این جشنواره خیلی محافظه‌کار بود، اما قبلاً هم جشنواره‌های محافظه‌کار داشتیم و نمی‌توان گفت این جشنواره محافظه‌کارترین بوده است، ولی در این جشنواره فیلم‌ها بیشتر محافظه‌کار بود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید