حمایت سعید سهیلی از مسعود کیمیایی

سعید سهیلی در نشست فیلم گشت ارشاد گفت: «کسانی که سالن «قاتل اهلی» را به هم ریختند اهالی مطبوعات نبودند، برای هر فرزندی بزرگ ترین قهرمان پدرش است، مخصوصا اینکه پدرش قهرمان ساز یک ملت باشد. کیمیایی قله است و سطح او را که خالق «گوزن‌ها» و «قیصر» است، در اندازه خودمان پایین نیاوریم.»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  نشست پرسش و پاسخ فیلم «گشت٢» با حضور سعید سهیلی، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس و عوامل سازنده فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

 در این نشست سعید سهیلی، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس، حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری و ساعد سهیلی، بازیگران فیلم، مهدی محمدنژادیان، فیلمنامه‌نویس، حسن ایوبی، تدوین‌گر، مسعود سلامی، مدیر فیلمبرداری حضور داشتند.

سعید سهیلی در ابتدای این نشست گفت: «وظیفه خود می‌دانم که با تمام سلول‌های بدنم از تک تک افرادی که در این جمع حضور دارند تشکر کنم و از کسانی که فیلم را دیدند، چه دوست داشتند و چه نداشتند، سپاسگزار باشم.»

او در ادامه درباره حواشی که در نشست فیلم «قاتل اهلی» به وجود آمد اظهار داشت: «کسانی که سالن «قاتل اهلی» را به هم ریختند اهالی مطبوعات نبودند، برای هر فرزندی بزرگ ترین قهرمان پدرش است، مخصوصا اینکه پدرش قهرمان ساز یک ملت باشد. کیمیایی قله است و سطح او را که خالق «گوزن‌ها» و «قیصر» است، در اندازه خودمان پایین نیاوریم.»

وی با اشاره به حواشی روزهای اخیر جشنواره گفت: «حق دوست داشتن و نداشتن یکی از حقوق اولیه هر آدمی است که متاسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شده است. حق هر آدمی است که فیلمی را دوست داشته باشد و یا نداشته باشد و هیچ کارگردانی حق ندارد از این موضوع ناراحت شود. همه آدم‌ها می‌توانند راجع به فیلم نظر دهند و حتی پرخاش کنند اما آنچه مهم است، احترام متقابل است.»

سهیلی، در پاسخ به انتقاد خبرنگاری که برخی قسمت‌های فیلم را توهین به مخاطب می‌دانست، گفت: «من فکر می‌کنم «گشت٢» فیلم سخیفی نیست و حتی به مخاطب احترام گذاشته است. کم انصافی است برای چند دیالوگ، کل فیلم را زیر سئوال ببریم.»

کارگردان این فیلم با اشاره به توقیف فیلم «گشت ارشاد» تصریح کرد: «سال ٩١ اتفاقی افتاد که اگر جلوی آن گرفته می‌شد، نوع برخورد با سینما ادامه پیدا نمی‌کرد اما خانه سینما در آن زمان سکوت کرد و دو فیلم پرفروش از پرده پایین کشیده شد که امیدوارم که هیچ‌گاه این اتفاق برای سینما تکرار نشود. در زمانه‌ای که ظرفیت جامعه بالا رفته و هر دو جناح چپ و راست با هم گفتگو می‌کنند مطمئنا شاهد همچین اتفاق‌هایی نخواهیم بود. امیدوارم اتفاقی برای این نیفتد و اکران خوبی داشته باشد.»

سهیلی با تاکید براینکه ما این فیلم را فقط برای مردم و تماشاچی ساخته‌ایم، افزود: «من اگر بخواهم برای منتقدان فیلم بسازم شاید بتوانم اما این فیلم برای جذب مردم به سالن‌های سینما ساخته شده و اگر این اتفاق بیفتد ما به هدف‌مان رسیده‌ایم.»

سهیلی درباره انتخاب موضوع آقازاده‌ها در فیلم توضیح داد: «هر کارگردانی ضمن ساخت یک قصه خودش را عریان روی پرده به نمایش می‌گذارد و برخی موضوعات از ناخودآگاه فیلمساز می‌آید و من فیلمساز آرامی نیستم».

وی در توضیح شباهت سکانس پایانی فیلم با فیلم «پاپیون» گفت: «قطعا «پاپیون» فیلم مورد علاقه من است و اگر شباهتی وجود داشته، به دلیل تأثیری است که این فیلم بر ضمیر ناخودآگاه من گذاشته است.»

بهاره افشاری نیز درباره حضور کوتاهش در این فیلم گفت: «آقای سهیلی فرد قابل احترامی برای من است که فرقی ندارد چه فیلمنامه‌ای را پیشنهاد دهند و چشم‌بسته برایشان بازی می‌کنم و دلیل حضور من شخص آقای سهیلی بود.»

ساعد سهیلی نیز گفت:«معمولا قسمت دوم فیلم‌ها نگرانی دارد. من با «گشت ارشاد» وارد سینما شدم و این فیلم برایم مهم است. خوشحالم که «گشت2» اگر از قسمت اول بهتر نشده، بدتر هم نشده و مخاطب با آن ارتباط گرفته است.»

مهدی محمدنژادیان که به همراه سعید سهیلی فیلمنامه این فیلم را نوشته است، درباره ابتذال در فیلم توضیح داد: «شوخی به ذاتش مبتذل نیست، باید کارکردش را دید. ابتذال نیز نسبی است. کمدی یک نوع جهان‌بینی است که قرار است زشتی‌های دنیا را به ما نشان دهد، ما را بخنداند و پشت‌اش حرفی را بزند.»

او افزود: «برخی منتقدان اصرار دارند نگاه اجتماعی فیلم را نبینند و کل فیلم را تنها به دلیل برخی قسمت‌ها مبتذل می‌دانند. هر شوخی باید در خدمت فیلم باشد که در این فیلم نیز شوخی‌ها در همین راستاست.»

پولاد کیمیایی درباره ساخت فیلم کمدی در ایران گفت: «به این دلیل که تحمل جامعه پایین آمده و صحبت  راجع به هر نکته‌ای باعث ناراحتی افرادی می‌شود. با هر چیزی عصبی برخورد می‌شود و نقد هم عصبی شده که بزرگان ما مثل آقای بیضایی و کیمیایی را رنجانده است.»

کیمیایی افزود: «گشت2» در عین حال که تلخ است، لایه‌های کمیک دارد. صداقت آقای سهیلی در فیلم‌شان جاری است و من از کارکردن با ایشان لذت بردم.»

پولاد کیمیایی در توضیح رفتارش در حاشیه نشست «قاتل اهلی» نیز توضیح داد: «پدر من ٥٠ سال است که در این سینما فیلم می‌سازد و باید احترامش حفظ شود. من نگران حال پدرم بودم که آن واکنش را نشان دادم.»

حمید فرخ‌نژاد نیز با تأکید بر سختی حوزه  فیلمسازی در ایران، افزود: «کار کردن در حوزه طنز نیز به دلیل طاقت پایین جامعه مشکل‌تَر می‌شود. اشکال نقد در ایران این است که در خلاء مسائل نقد می‌شوند و سینمای امریکا را وسط می‌آورند. فضایی که ما در آن نفس می‌کشیم، بسیار مهم است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید