کارگردان فیلم "دعوتنامه":

جشنواره فیلم فجر تابع یک منحنی نرمال است

کارگردان فیلم دعوتنامه درباره فیلم های این دوره جشنواره فجر گفت: در سنت 30 ساله جشنواره فیلم فجر دو، سه فیلم خوب، تعداد زیادی فیلم متوسط و تعداد کمی هم فاجعه خواهیم دید! این منحنی نرمالی است که همیشه وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  این کارگردان که ساخت فیلم‌هایی چون «بی تابی بیتا»، «از ما بهتران»، «هم‌خانه»، «آرامش در میان مردگان» را در کارنامه‌ی فیلم‌سازی اش دارد با فیلم جدیدش «دعوت‌نامه» در بخش غیر رقابتی جشنواره‌ی فیلم فجر حضور دارد.

مهرداد فرید در آستانه اولین نمایش فیلم «دعوتنامه» (فردا 11 بهمن ماه در برج میلاد) در پاسخ به اینکه آیا این فیلم در راستای فیلم‌های قبلی‌اش است به ایسنا گفت: هم بله و هم نه! با توجه به اینکه این فیلمها همگی از ذهن یک شخص آمده، قطعا نمی‌تواند با فیلم‌های قبلی‌ام فاصله داشته باشد.

او در عین حال یادآور شد: البته اینبار فیلمنامه به طور مشترک با کمک حمید چمنی نوشته شده است بنابراین 50 درصد خودم بودم، بنابراین دست کم در ساخت و پرداخت نمی‌تواند  بی شباهت با فیلم‌های قبلی‌ام باشد اما این فیلم نسبت به فیلم‌های دیگرم فضای جدیدی دارد.

مهرداد فرید در توضیح فضای جدیدی که بدان اشاره می‌کند، گفت: در این فیلم تعدد شخصیت وجود دارد، در کارهای قبلی‌ام یکی، دو مورد تعدد شخصیت داشتم اما در فیلم «دعوت نامه» این تعدد شخصیت به اوج خودش رسیده است.

او با اشاره به مضمون فیلم «دعوت نامه» ادامه داد: چند داستانک در این قصه است که به هم پیوند خورده است که در کارنامه‌ی کاری‌ام این روند داستان‌گویی برای من اتفاق جدیدی است.
این کارگردان همچنین با بیان اینکه قصه «دعوتنامه» یک بک‌راند مذهبی دارد و کل قصه در مشهد می‌گذرد" در عین حال خاطرنشان کرد: دعوت‌نامه شباهتی به فیلم قبلی‌ام «بی‌تابی بیتا» دارد، از این جهت که یک درام اجتماعی با بیان رئالیستی است.

مهرداد فرید معتقد است: «دعوت نامه» دومین سه گانه‌اش درباره موضوع دزدی است که فیلم اول «بی‌تابی بیتا» بود و فیلم دوم «دعوتنامه» و فکر می‌کنم یک فیلم دیگر خواهم ساخت که رقم زننده داستان آن هم دزدی است.

 

 

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پیش بینی‌اش از جشنواره‌ی فیلم فجر امسال گفت: درباره اینکه جشنواره چه شکل و شمایلی دارد زود است که صحبت کنیم، باید فیلم‌ها دیده شود. هنوز ما فیلمی از جشنواره ندیدیم. فقط من دیشب در بخشی از مراسم افتتاحیه حضور داشتم که به دلیل کسالت‌بار بودن از میانه برنامه خارج شدم.

این کارگردان درباره‌ی  پیش‌بینی‌اش از فیلم‌های این دوره‌ی جشنواره‌ی فجر خاطرنشان کرد: در سنت بیش از 30 ساله جشنواره فیلم فجر همیشه این گونه بوده که دو، سه فیلم خوب، تعداد زیادی فیلم متوسط و تعداد کمی هم فاجعه خواهیم دید! این منحنی نرمالی است که همیشه وجود داشته و فکر می‌کنم امسال هم بدین شکل خواهد بود.

مهراد فرید که فیلم «دعوت نامه‌» اش در برج میلاد و چند سینمای مردمی در اولین روز اکران مردمی فجر به نمایش درمی‌آید، در پایان گفت: فکر می‌کنم فیلم جذاب و پرکششی ساخته‌ام که می‌تواند مورد پسند قرار بگیرد. یکی از دلایل این جذابیت، داستان‌گویی آن است و همچنین ترکیب بازیگران که در کنار چند چهره قدیمی همچون حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، و شقایق فراهانی چند چهره جدید معرفی شده اند و در نهایت پیکره واحدی را تشکیل دادند.

او با اشاره به بازیگران فیلم «دعوت نامه» ادامه داد: درباره این فیلم هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید یکی قوی‌تر بازی کرده و دیگری ضعیف‌تر. خوشبختانه بازی‌ها یک دست شده است، به نظرم بازیگران قدیمی‌تر نیز متفاوت حاضر شده‌اند و نقش‌هایشان شباهتی با کارهای قبلی‌شان ندارد و شخصیت جدیدی را به نمایش می‌گذارند.

 

فرید همچنین اظهار امیدواری کرد: دو، سه چهره جدیدی که این فیلم دارد در سینمای ایران ماندگار شوند.

مهراد فرید در پایان پیش بینی کرد به جهت این که در این فیلم امام رضا (ع) حضور نامحسوسی دارد، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چون امامی است که ایرانی‌ها آن را برای خودشان می‌دانند و این خودش می‌تواند مردم ایران را به تماشای «دعوت نامه » ترغیب کند.

«دعوتنامه» نوشته مشترک کارگردان و حمید چمنی است و در خلاصه داستان آن آمده است؛«دزدی‌های رضا، داستان‌های جدیدی را در مالبختگان رقم می‌زند.»

حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، شقایق فراهانی، شهاب شادابی، بهزاد جعفری، سامان صفاری، منظر لشگری، مسعود شریف، با معرفی غزل فرید و سحر کریمی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

فیلم درامی اجتماعی است که شهریور و مهر ماه امسال در تهران و مشهد فیلمبرداری شده، مهرداد فرید درباره «دعوتنامه» در جایی چنین نوشته: نمی‌دانم مرز مرگ و زندگی کجاست؟ اما می‌دانم جایی که نفرت پایان می‌یابد، عشق آغاز می‌شود.

 

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید