توضیح نظام پزشکی درباره پرونده فلج شدن فک خانم بازیگر

مدیرکل کمیسیون پزشکی سازمان نظام پزشکی، جانشین دادستان نظام پزشکی و مشاور اجرایی معاونت انتظامی نظام پزشکی کشور، درباره پرونده پزشکی فلج شدن فک سحر جعفری جوزانی بعد از مراجعه به یک پزشک جراح فک و صورت که اخیرا ویدیوی آن در فضای مجازی منتشر شده، توضیح داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر رحمت‌الله توکل درباره روند پیگیری پرونده سحر جعفری جوزانی- بازیگر سینما و تلویزیون که چندی پیش به دلیل مراجعه به یک پزشک جراح فک و صورت و تزریق بوتاکس به ناحیه فک، دچار فلج فک شده، گفت: خانم جعفری جوزانی به دلیل اسپاسم در عضلات فک خود به آقای دکتر "ح.ع" جراح فک و صورت مراجعه می‌کند. البته ناگفته نماند که ما دو جراح فک و صورت با این نام داریم. در نتیجه گویا ابتدا تصور خانم جوزانی این بود که آن آقای دکتر است، اما به مطب دیگری مراجعه کرده است.

وی افزود: به هر حال خانم جعفری جوزانی با درد عضلات فکی که ناشی از اسپاسم عضلات فک پایینی‌شان بوده به مطب آقای دکتر مراجعه می‌کند. امروز آقای دکتر "ح.ع" با درخواست ما حضور پیدا کرد و به سوالات ما پاسخ داد. خانم جعفری جوزانی به آقای دکتر اعلام می‌کند که یکسال است که این درد را دارم که گاهی اوقات درد میگیرد و گاهی نیز نه. تشخیص پزشک این بوده که این درد به دلیل اسپاسم است و می‌گوید که یکی از روش‌های درمانی تزریق بوتاکس است.

توکل ادامه داد: بوتاکس سم بوتولینوم است که باعث فلج اعصاب می‌شود و با مکانیسمی که دارد، می‌تواند دردی را هم که به دلیل اسپاسم باشد، تسکین دهد. با هماهنگی بین پزشک و بیمار تزریق بوتاکس انجام شده است. بعد از تزریق، پزشک باید بیمار را پیگیری کند. آقای پزشک "ح.ع"  برای ما توضیح داد که بعد از چهار تا پنج روز پیامک‌ها و وویس‌های متعددی بین پزشک و خانم جعفری جوزانی مطرح شد که به ما نشان داد و خانم جعفری جوزانی دیگر به پزشک مراجعه نکرده است.

وی تاکید کرد: به هر حال ما از اینکه برای یک بیمار عارضه ایجاد شده، از همه مردم، جامعه هنرمندان و... پوزش می‌خواهیم، اما بهتر است که وقتی مشکلی ایجاد می‌شود، بازگردیم و به پزشک معالج‌مان مراجعه کنیم. زیرا شاید پزشک معالج روش دیگری را برای درمان‌مان پیشنهاد دهد و مشکل را از بین ببرد. اگر خدای نکرده پزشک معالج زیر بار نرفته، قبول نکرده، به هر دلیلی سرباز زده یا منجر به رفتار ناشایست شده، وظیفه پیگیری با سازمان نظام پزشکی است و می‌توانستند به ما یا دادسرای جرائم پزشکی یا تعزیرات مراجعه کرده و شکات کنند و بر این اساس ما کمیسیون تشکیل داده و کار را بررسی می‌کردیم.

توکل گفت: در حال حاضر هم در نهایت ما به پزشک اعلام کردیم که شما مسئول هستید؛ پزشک نیز اعلام کردند که هر تصمیمی که گرفته شود،  انجام می‌دهد. سه روز قبل هم با تلفن خانم سحر جعفری جوزانی تماس گرفتیم که در دسترس نبود و با تلفن پدرشان تماس گرفتیم و صحبت کردیم و قرار بود امروز حضور پیدا کنند که تاکنون منتظرشان بودیم، اما نیامدند. ما می‌خواستیم خانم جعفری جوزانی با پزشک معالج روبرو شوند و مطالب را در حضور یکدیگر بیان کنند تا بعد برایشان کمیسیون تشکیل داده و مشکل را رفع کنیم.

وی گفت: خانم جعفری جوزانی تاکنون نه مراجعه کرده‌اند و نه شکایتی کردند. با اینکه ما تماس گرفتیم و اعلام کردیم که ما برای شکایت در خدمت هستیم و ما ملزم به رسیدگی هستیم و طبق قانون و مقررات کمیسیونی متشکل از اساتید کامل دانشگاه‌ها تشکیل داده تا در حضور طرفین نحوه درمان را بیان کنند و اگر منجر به قصور شده، بر اساس قوانین موجود در این مورد رای صادر شود. البته در حال حاضر پزشک معالج اعلام می‌کند که من تمام مشکلات را برطرف می‌کنم و قابل برگشت است و اگر قرار باشد که خسارتی را هم طبق قانون بدهم، مطیع هستم.

توکل ادامه داد: بنابراین من به عنوان جانشین مدعی‌العموم تهران پرونده را تا این حد پیگیری کردم، پیگیری بیشتر منوط به این است که یا شکایت شود یا یک مرجع قضایی به ما دستور دهد، اما تاکنون نه دستوری داریم و نه شکایتی انجام شده است. به طور شفاهی هم با پدر خانم جعفری جوزانی صحبت کردم که گفتند برای شکایت حضور پیدا می‌کنند که ما منتظرشان هستیم.

توکل تصریح کرد: در هر صورت کار پزشکی کاری است که ممکن است در آن قصور اتفاق بیفتد یا بیماری عارضه‌ای دهد یا آنچه که مدنظر بیمار است، مورد توجه قرار نگیرد، اما از همه مردم خواهش می‌کنم قبل از هرگونه اعلام اسامی و ایجاد مسائل در فضای مجازی، به ما مراجعه کنند، اگر ما بررسی نکردیم یا سهل‌انگاری کردیم، بعد در فضای مجازی مطرح کنند. حیثیت و حفظ آبروی مومن، پزشکان و همه مردم بر همه واجب و لازم است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید