کارگردان و تهیه‌کننده پُرکار هالیوودی درگذشت

ریچارد دانر، کارگران اولین قسمت از مجموعه فیلم «سوپرمن»، فیلم ترسناک «طالع نحس» و سری فیلم‌های «اسلحه مرگبار»، درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از ددلاین، ریچارد دانر، کارگردان و تهیه‌کننده پُرکار هالیوودی که ساخت آثاری برجسته در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی چون  «سوپرمن» با بازی کریستوفر ریو و سری فیلم «اسلحه مرگبار» با نقش آفرینی مل گیبسون را در کارنامه داشت، در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

ایسنا نوشت؛ دانر فعالیت خود را با کارگردان در تلویزیون و ساخت سریال هایی چون «خیابان ۶۶»، «منطقه گرگ و میش»، «تنفنگدار» و «غرب وحشی وحشی» آغاز کرد و پس از ساخت اولین فیلم‌های سینمایی اش با نام  «نمک و فلفل» و پس از آن «لولا» با بازی چالز برانسون و «سوزان جورج»، تمام وقت به سینما پرداخت و در سال ۱۹۷۶ فیلم ترسناک و موفق «طالع نحس» را کارگردانی کرد.

او سپس در سال ۱۹۷۸، اولین فیلم از سری فیلم‌های ابرقهرمانی «سوپرمن» را با نقش آفرینی کریستوفر ریو در کنار مارلون براندو و  جین هکمن ساخت که با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری در نهایت به فروشی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی دست یافت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد و یک جایزه اسکار افتخاری برای جلوه‌های ویژه دریافت کرد.

 دانر در ساخت قسمت دوم «سوپرمن» با تهیه کننده به مشکل برخورد و در حالی که اغلب صحنه های فیلم را مقابل دوربین برده بود نام خود را از پروژه خارج کرد و ریچارد لستر جایگزین او شد اما نسخه ای از این فیلم با تدوین ریچارد دانر در سال ۲۰۰۶ اکران شد.

این کارگردان آمریکایی در ادامه فیلم‌های موفقی در ژانرهای متفاوت از  «اسباب بازی» (۱۹۸۲) تا «لیدی هاک» (۱۹۸۵) و «گونیز» (۱۹۸۵) را به سینما آورد و از سال ۱۹۸۷ ساخت سری فیلم‌های «اسلحه مرگبار» را آغاز کرد که مل گیبسون را به عنوان بازیگر اصلی به یک سوپراستار تبدیل کرد. او طی ۱۱ سال ، چهار فیلم از این مجموعه فیلم را کارگردانی کرد که در مجموع به فروشی بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در سطح جهان دست یافت.

همکاری ریچارد دانر و مل گیبسون به عنوان کارگردان و بازیگر در دو فیلم «ماوریک» (۱۹۹۴) و «تئوری توطئه» (۱۹۹۷) ادامه یافت و آخرین فیلمش را نیز با عنوان «۱۶ بلوک» با بازی بروس ویلس»در سال ۲۰۰۶ ساخت.

 

دیدگاه تان را بنویسید