گزارش جی پلاس/ حواشی روز هشتم جشنواره فیلم فجر ۳۸

"تعارض" کابوس و رویا در سالن‌های خلوت/ آرامش در حضور «پدران»/ نشست خبری شهاب حسینی با جنجال و حاشیه همراه شد

هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم روانشاسانه تعارض در سینمای رسانه‌ها آغاز شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، در هشتمین روز جشنواره در سینمای رسانه‌ها (پردیس ملت) و در سانس نخست، فیلم تعارض اثر محمدرضا لطفی به نمایش درآمد.

این فیلم که پیش‌تر با نام ریست به جشنواره فیلم فجر راه یافته بود، یک درام روانشناسی و با روایت اول شخص است.

با توجه به این که فیلم‌های ظاهرا برتر جشنواره سی و هشتم در روزهای قبل اکران شده و فیلم‌های روز هشتم روی کاغذ از نقدهای کمتر مثبتی برخوردار بوده‌اند، مطابق انتظار، استقبال اهالی رسانه و منتقدان سینما از فیلم نخست امروز (شنبه) نسبت به روزهای قبل به مراتب کمتر بود و پردیس ملت روز خلوتی را آغاز کرد ولی شاید در سانس‌های دوم و سوم، استقبال بیشتر شود.

قبل از نشست خبری فیلم تعارض، چیزی که نگاه اصحاب رسانه را به خود جلب کرد، دست آتل‌بندی شده محمد نیکبخت، مسئول هماهنگ‌کننده نشست‌های خبری بود که جمعه در سانحه تصادف آسیب دیده است.

در ابتدا نام منصور ضابطیان به عنوان مجری امروز نشست‌ها بر جایگاه ثبت شده بود اما محمدرضا مقدسیان به نشست آمد و معلوم شد نام مجری اشتباه درج شده است که اصلاح شد. البته ضابطیان هم در سالن نشست خبری حضور یافت.

کارگردان فیلم تعارض در آغاز نشست خبری ضمن تمجید از خبرنگاران به احترام آنها ایستاد و دست زد. سایر عوامل فیلم هم که همراه لطفی به نشست آمده بودند در این کار او را همراهی کردند.

علی علائی، منتقد سینما درباره فیلم تعارض گفت: فیلم یک بازیگوشی ساختاری دارد که لذتبخش بود. با یک سایکودرام طرف هستیم ولی موضوعات دیگری مثل جهان‌های موازی هم در فیلم مطرح می‌شود.

در حالی که این منتقد گفته بود در آغاز سخن می‌خواهد کوتاه صحبت کند اما آنقدر حرف‌هایش طولانی بود که صدای خبرنگاران و‌ مجری را درآورد!

حال و هوای نشست خبری فیلم تعارض بر خلاف نشست‌های روز قبل، خیلی آرام و بدون حاشیه بود.

فیلم دوم امروز (شنبه) پدران ساخته سالم صلواتی بود. این فیلم که در همدان فیلمبرداری شده موضوعی اجتماعی دارد.

عوامل فیلم با تاخیر زیاد و پس از چندین بار دعوت مجری وارد سالن نشست خبری شدند.

منتقد ویژه نشست خبری فیلم پدران درباره این فیلم گفت: فیلم خیلی خوب با اطلاعات قطره چکانی به مخاطب نشان می‌دهد که شخصیت‌ها چقدر از یکدیگر شناخت دارند.

او ادامه داد: نکته منفی فیلم این است که با وجود این که مکان فیلم شهر همدان است از فرهنگ و آداب آن اقلیم چیز زیادی نمی‌بینیم و بومی نبودن بازیگر اصلی هم در این زمینه موثر بوده است.

در نشست خبری فیلم پدران هم مانند نشست فیلم قبلی (تعارض) منتقد آنقدر طولانی صحبت کرد که مجری به او تذکر داد.

زمانی که یک خبرنگار همدانی گویش بازیگران فیلم پدران را "بدترین تقلید از لهجه همدانی" توصیف کرد، هدایت هاشمی، بازیگر فیلم به شدت خندید.

جو نشست خبری پدران هم مانند نشست فیلم قبلی بسیار آرام و بی حاشیه بود.

پدرانن

سومین فیلم روز هشتم که در سینمای رسانه‌ها اکران شد، فیلم من می‌ترسم ساخته بهنام بهزادی بود که بن‌مایه اجتماعی دارد.

سومینذفیلم امشب استثنائا آخرین فیلم نبود چون برگزارکنندگان جشنواره تصمیم گرفتند فیلم شین، ساخته میثم کزازی و با بازی شهاب حسینی و جمشید هاشم‌پور را برای اهالی رسانه و منتقدان در سانس چهارم اکران کنند.

همین مساله باعث بروز اولین حاشیه نشست خبری فیلم من می‌ترسم شد. قبل از شروع نشست افراد زیادی که بیشترشان دختران جوان بودند تحت عنوان عوامل فیلم وارد سالن نشست شدند که برای همه سوال شد که چه نقشی در فیلم من می‌ترسم داشتند. پس از مدت کوتاهی مشخص شد آنها از عوامل فیلم شین هستند که باید به وی‌آی‌پی می‌رفتند و به اشتباه وارد سالن نشست خبری شده بودند.

هنگام ورود عوامل فیلم من می‌ترسم به سالن نشست خبری برخلاف سایر نشست‌ها کسی تشویق نکرد.

ایلیا محمدی‌نیا، منتقد سینما درباره فیلم من می‌ترسم گفت: فیلم بدون افتادن در ورطه شعارزدگی توانست مطلبش را ارائه دهد. این فیلم نشان داد که فساد ناشی از قدرت تنها مختص طبقه بالای جامعه نیست و فرودستان هم می‌توانند دچار فساد شوند.

روز هشتم، روز اشتباه‌های متنوع در ادای اسامی بازیگران و عوامل فیلم‌ها بود. ابتدا نام سعادت بسطام از عوامل فیلم پدران به اشتباه بسطام سعادت نوشته شده بود و مجری ادا کرد و در نشست من می‌ترسم هم محری (محمدرضا مقدسیان) نام مجید جعفری را محمد جعفری خواند و پس از عذرخواهی گفت که این اشتباه را به حساب خستگی بگذارند.

پیش از آغاز نمایش فیلم شین، شهاب حسینی به همراه کارگردان این فیلم در تک‌تک سالن‌های نمایش دهنده فیلم حاضر شد و با مخاطبان صحبت کرد. او گفت "امیدوارم که فیلم در شأن نگاه مخاطبان باشد."

60

در روز هشتم جشنواره فیلم فجر ۳۸ علاوه بر سه فیلمی که طبق برنامه اکران شدند، فیلم شین ساخته میثم کزازی و بازی شهاب حسینی، جمشید هاشم‌پور، محمود پاک‌نیت و ... فقط برای اهالی رسانه و منتقدان در پردیس ملت (سینمای رسانه‌ها) به نمایش درآمد.

فیلم شین در ژانر وحشت و بنا بر ادعای سازندگان بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است.

در جشنواره سی و هشتم یک فیلم دیگر نیز در ژانر وحشت اکران شد (آن شب) که اتفاقا شهاب حسینی در آن فیلم هم ایفای نقش کرده است.

حسینی در نشست خبری فیلم آن شب حضور نداشت اما خود را به نشست خبری فیلم شین رساند تا پاسخگوی خبرنگاران باشد.

در حالی که نمایش فیلم حدود ۱۱:۵۰ به پایان رسید، مجری نشست خبری ۲۵ دقیقه بعد وارد سالن نشست شد و عوامل فیلم هم چند دقیقه بعد از او وارد شدند.

این نشست خبری برخلاف روال جشنواره امسال، منتقد نداشت. مجری نشست به این مساله اشاره کرد اما آتش تقی‌پور، بازیگر فیلم با اشاره به خبرنگاران گفت "این جماعت همه منتقدند!"

نشست خبری هم برخلاف روال با صحبت سه بازیگر پیشکسوت فیلم که در نشست حضور داشتند (آتش تقی‌پور، هوشنگ توکلی و سیامک اطلسی)آغاز شد.

بعد از صحبت‌های کارگردان، شهاب حسینی در مقام تهیه‌کننده و بازیگر فیلم بیش از ۱۵ دقیقه صحبت کرد. او در حرف‌هایش درباره تمام آنچه در چند ماه اخیر باعث پرسش شده بود (مخالفت با تحریم جشنواره، دیدار با بهروز وثوقی و درخواست مجوز پخش فیلم آشغالهای دوست داشتنی با حضور این بازیگر، سفر به آمریکا و دیدار با رابرت دنیرو، حضورش در جشنواره و ...) صحبت کرد.

پس از صحبت‌های شهاب حسینی، حاضران در سالن به شدت او را تشویق کردند.

در ادامه نشست، شهاب حسینی برخی از برگه‌های سوال را در دست گرفت و به جای مجری خواند.

در ادامه صحبت‌های دو خبرنگار غالبا حاشیه‌ساز، باعث شد که روز آرام جشنواره (روز هشتم که با طولانی شدن نشست خبری فیلم شین به روز نهم کشیده شد) با جنجال و حاشیه همراه شود.

فریده سپاه‌منصور، بازیگر پیشکسوت در سالن نشست خبری حضور داشت و پایان بخش نشست، تشویق او به نشانه احترام توسط خبرنگاران بود.

دیدگاه تان را بنویسید