خانم مهناز افشار! «ما» برای بدفهمی شما از «عشق به ایران» و «عشق به حسین(ع)» متاسفیم

توئیت مهناز افشار با واکنش های زیادی روبه رو شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس، خانم مهناز افشار! «ما» برای بدفهمی شما از «عشق به ایران» و «عشق به حسین(ع)» متاسفیم

▫️هنرمند ایرانی، مهناز افشار در توئیتر با هشتگ "حب الایران یجمعنا" درباره شعار اجتماع  اربعین چنین نوشت:

«من، تو ، با همه تفاوت هایی که داریم

 مهم نیست تو در مورد این من چه فکری می کنی ، اما من میگم...

حب الایران یجمعنا»

«ما» = «حب الحسین، یجمعنا»

آنچه «ما» از این توییت فهم می کنیم، چیزی جز تفرقه و جدایی و پاره پاره شدن ایران و ایرانی نیست.

▫️یک بدفهمی در نگاه آسیب دیده ی هنرمند ایرانی از اندیشه اسلام و ایران است. البته شاید او  و بسیاری، حق داشته باشند، چراکه نگاهشان در این آشفته بازار عصیان ها و عصبیت‌ها و  میلیشیای رسانه‌ای حاکم، آسیب دیده است؛

اما اشتباه این بانوی گرامی، این است که او اسم این بدفهمی اش را می گذارد: « اجتماع برای ایران» و «عشق به ایران»... که این ها همه نشاندهنده بدفهمی هنرمند ما از جامعه شناسی ایرانی و نداشتن فهم تاریخی ست.

▫️بدفهمی هنرمند به عنوان طبقه مرجع به نام آزادی «دیگری» و «تفاوت» من با تو، حاصلش می شود: «تعارض» و نتیجه  اش می شود: «تفرقه» در جامعه ایرانی...

▫️«او» که به عنوان بخشی از طبقه روشنفکر جامعه، باید فهم «دیگری» برایش مهم باشد؛ در کمال تاسف می‌نویسد: « مهم نیست تو در مورد این من، چه فکری میکنی »!

▫️در حالی که او باید به ایران و ایرانی بگوید و تاکید کند:

- مهم است که تاریخ درباره من و تو چگونه قضاوت خواهد کرد.

- مهم است که «ما» با همه تفاوت هایمان، تعارض و دوگانگی و پاره پاره شدن بین هم وطنان مان ایجاد نکنیم.

- مهم است که این «ما»ی جامعه ایرانی را چگونه فهم می کنیم.

- مهم است که در شرایطی که جهان در آشوب تمام به سر می برد، اجتماع «ما» ملت‌های خاورمیانه در یک نقطه - به نام مذهب یا حتی بدون مذهب – موجب وحدت و محبت و تحکیم همه دولت - ملت ها می شود.

▫️پس مهم است که اگر به هر دلیلی -  حتی اختلاف عقیده که محترم است - حامی این وحدت نیستید، به وقتِ وحدت، ساز ناکوک نفرت و تفرقه نزنید.

▫️یا حافظه تاریخی این هنرمند یاری نمی کند، یا فهم تاریخی و جامعه شناسی اش، لابلای یک «من ِ محاصره شده ی آسیب دیده » فراموش می شود که:

▫️از سده میانه تاریخ ایران تا امروز آنها که محبت «اسلام راستین» و محبت «علی» و «حسین» در سینه داشته اند از هویت ایران و ایرانی دفاع کرده اند.

▫️از رودکی و فردوسی تا مولوی و حافظ، همگی تلاش کرده اند تا «ایران و اسلام» درکنار هم زیستی وحدت آفرین داشته باشند.

تاریخ ایران در گذر از امویان و عباسیان و طاهریان... تا صفویان و افشاریان و قاجاریان... با اندیشه و آرمان و جان و خون کسانی حفظ شده که قیام های وطنی و ملی‌شان را با «حب الحسین یجمعنا» شکل داده اند.

اینک تو بانوی هنرمند!

▫️اگر خوب حتی به تاریخ معاصر می اندیشیدی، از جنبش های میرزای طهران تا میرزای گیلان، از جنبش های وطنی تنگستانی‌ها و دلواری‌ها، برازجانی‌ها و محلاتی‌ها گرفته تا جنبش های مشروطه خواهی آذربایجانی‌ها، همگی پرچم قیام هایشان برای ایران و ایرانی، به نام حسین بن علی(ع) قوت گرفته است.

▫️این بازیگر مشهور، اتفاقا باید بداند که مهم است، او درباره تاریخ ایران و اسلام چطور فکر می کند؟! تاریخی که حتی نویسنده و شاعر چریک جنبش چپ وطنی اش- که در دادگاه پهلوی اعدام شد- دفاعیه اش اینگونه آغازمی شود: « سخنم را با گفته‌ای از مولا حسین، شهید بزرگ خلق‌های خاورمیانه آغاز می‌کنم... »

آری، خانم افشار!

▫️کاش اندکی از «مای ایرانی» فهم بهتری داشتید، تا در این اوج شکل گیری اجتماع بزرگ انسانی خاورمیانه پرآشوب، دم از بدفهمی یک ملی گرایی نادرست نمی زدید.

▫️کاش می‌شد این آسیب بدفهمی، از پیشِ چشمان تان، کنار می رفت تا تاریخ «ما» را یک بار بدون حب و بغض پر از «من» مرور می کردید و نسل شهدای ایرانی وطن را، از ایرانیان قیام مختار تا ایرانیان عصر حاضر در جنگ هشت ساله بعثی و جنگ چهارده ساله داعشی مرور می کردید تا بدانید که «شهدای دفاع از حرم»، همواره در طول تاریخ، « شهدای دفاع از وطن» بوده اند.

▫️«ما» یعنی این جامعه ایرانی و جامعه جهانی «مُحب حسین»، به مَن فردی و همه «منیت» ها، ثابت کرده ایم که «عشق به اسلام» با «عشق به ایران» هیچ منافاتی ندارد که هیچ، محکم کننده عشق «ایران» ما، عشق «حسین» ماست.

▫️«ما» یعنی این جامعه ایرانی و جامعه جهانی «مُحب حسین» در مسیر همه ی کشورهای خاورمیانه تا کربلا، دست در دست هر انسان دوستدار وطنی -  از عراقی و هندی و پاکستانی و تاجیکی و افغانی و بحرینی و کویتی و... و حتی ارمنی – یک صدا با عشق به وطن، این ندا را طنین انداز خواهیم کرد که:

«حب الحسین، یجمعنا»

 

دیدگاه تان را بنویسید