افزایش قیمت گوشت و دام زنده به دلیل بالا رفتن تقاضا در آســتانه عید قربان، داستانی بی پایان است و امســال هم این قصه تکرار شــد زیرا به گفته فعالان این حوزه از 10روز قبل قیمت هر کیلو گوشــت، روزانــه بین پنج هزار ریال تا 10هزار ریال افزایش داشته و امروز (سی ام مرداد) هر کیلو گوشت گوسفند در شیراز بین 570 هزار تا 600 هزار ریال به فروش می رسد.
بازار دام زنده نیز در شیراز از این نوسان ها بی نصیب نمانده، زیرا قیمت هر کیلو دام زنده یک روز قبل از عید قربان (سی و یکم مرداد) بین 240 هزار ریال تا 255 هزار ریال عرضه می شود.
به گفته برخی از کارشناسان یکی از دلایل متعادل نبودن وضعیت عرضه و تقاضا در بازار گوشت در استان فارس و شیراز،
نبود و کمبود سردخانه برای ذخیره کردن این ماده غذایی است.
یکی از فروشــندگان دام زنده در شیراز به خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: از حدود یک ماه گذشته تا کنون نرخ ها به صورت روزانه در حال افزایش است و احتمالا بعد از عید قربان نیز به دلیل کمبود این محصول و شــروع ماه محرم (بیستم شهریور) قیمت ها دو باره افزایش می یابد.
او همچنین گفت: در روزهای اخیر نیز قیمت هر کیلو گوشت گوسفند، روزانه حدود 10 هزار ریال افزایش داشته است.

** 17 جایگاه عرضه و ذبح دام در شیراز
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: طبق روال سال های پیشین، در آستانه عید قربان تمهیدات خاصی در این استان و به ویژه شهر شیراز اندیشیده شده است.
هدایت الله رحیمی افزود: با کمک سازمان میادین شهرداری شیراز، 17مرکز و جایگاه مشخص شده که در این جایگاه ها قصاب، سکو، تانکر آب، محل جمع آوری ضایعات و پسماند، دامپزشک و ناظر شهری مستقر است.
وی ادامه داد: از شهروندان شیرازی تقاضا داریم که اگر نذوراتی در روز عید دارند به این محل ها مراجعه کنند و کشتار خود را نیز در این مکان ها به صورت کاملا رایگان انجام دهند.
رحیمی اضافه کرد: همچنین گوشت در این جایگاه ها به صورت آماده در اختیار شهروندان قرار می گیرد که به هر نحو که صلاح می دانند بین نیازمندان تقسیم شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: فعالیت این جایگاه ها از ساعت پنج صبح روز عیدقربان (چهارشنبه) آغاز می شود.
وی ادامه داد: 68 اکیپ به همراه دامپزشک به صورت ثابت و 48 تیم نیز به صورت سیار در سراسر استان فارس کشتار روز عید قربان را به لحاظ بهداشتی کنترل می کنند.
رحیمی بیان کرد: در این اکیپ ها 75 بازرس بهداشتی و 52 ناظر، همکاری و مشارکت دارند.

**به دنبال برخورد تعذیراتی نیستیم
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در بخش دیگری از مطالب خود بیان داشت: بهای هر کیلو دام زنده روز دوشنبه (بیست و نهم مرداد) در بازار این استان 220 هزار ریال تا 225 هزار ریال بود و در مورد چرایی اینکه امروز (سه شنبه) این رقم به 240 هزار ریال تا 225 هزار ریال رسیده باید گفت که ما در روز عید قربان به دنبال برخوردهای تعزیراتی نیستیم.
رحیمی افزود: سال 96 هم ما این روش را در پیش گرفتیم که موثر بوده و امسال هم تنها به صورت نامحسوس اوضاع را کنترل می کنیم.
وی بیان کرد: برای کنترل قیمت دام در آستانه عید قربان، سیاست ما افزایش عرضه بوده به گونه ای که فردا (چهارشنبه)تعداد دام هایی که عرضه می شود بیش از میزانی است که سال گذشته کشتار شده و این در حالی است که ما پیش بینی می کنیم به دلیل شرایط اقتصادی، میزان کشتار در عید قربان امسال کاهش داشته باشد.
رحیمی گفت: حدود پنج هزار دام برای کشتار روز عید قربان امسال در بازار شیراز عرضه می شود در صورتی که سال 96 حدود سه هزار و 500 دام در این شهر کشتار شد.
او اظهار داشت: عرضه به اندازه ای زیاد است که پیش بینی نمی کنیم، قیمت ها افزایش چشمگیری داشته باشد و شاید امروز بعضی عجله کرده و دام زنده را به ازای هر کیلو 240هزار ریال خریداری کردند در حالی که بدون تردید قیمت ها تا حدود ساعت 10صبح روز چهارشنبه، در حد 230 هزار ریال و یا حتی به کمتر از این رقم خواهد رسید.
رحیمی اضافه کرد: واحدهای نظارتی در روز عید قربان به صورت نامحسوس شرایط را رصد خواهند کرد اما ما برخورد تعزیراتی با عرضه کنندگان دام در روز عید نخواهیم داشت.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در مورد تعیین نرخ گوشت گوسفند در این ایام بیان داشت: در بیشتر مواقع، قیمت این مواد پروتیینی را عرضه و تقاضا در بازار تنظیم می کند و ما رصد می کنیم که در این بین اخلالی به وجود نیاید و کسی بیش از حق و حقوق خود به مردم فشار نیاورد، در واقع وظیفه ما تنظیم بازار براساس افزایش محصول در بازار در شرایط صعود قیمت هاست.
وی گفت: میانگین قیمت گوشت گوسفند در شیراز، حدود 510 هزار ریال و در استان فارس حدود 490 هزار ریال است.
رحیمی ادامه داد: نرخ مصوب، بر اساس یک سقف مشخص و نسبت به قیمت روز دام زنده به علاوه 13درصد سود خرده و عمده تعیین می شود.
او بیان کرد: قیمت گوشت در شیراز اگر امروز (سه شنبه) با احتساب قیمت روز به ازای هرکیلو بیش از 540 هزار ریال به فروش برسد، تخلف محسوب می شود و باید با فروشنده برخورد شود.
بنا بر مشــاهدات میدانی روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، قیمت گوشت در اغلب قصابی های شیراز بیش از 570 هزار ریال به فروش می رسد و همچنین در محل های عرضه گوســفند زنده و گوشت گوسفند در قصابی های این شهر یک روز مانده به عید قربان، تفاوت حدود 15درصدی بین نرخ های مصوب و عرضه در بازار وجود دارد.
در صورت تداوم این روند، احتمالا این تفاوت در روز چهارشنبه که مصادف با عید قربان است بیشتر خواهد شد از این رو لازم است نظارت و کنترل دقیقی بر این امر صورت گیرد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.