مهندس حسین صالح جهرمی روز یکشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در شیراز اظهار داشت: استان فارس معادل 16 استان کشور چاه مجاز دارد ، 72 هزار حلقه چاه مجاز در این استان فعال است، این رقم بسیار بالایی است و می تواند به منابع آب آسیب بزند از این رو تاکید وزارت نیرو این است که همه این چاه ها به کنتور هوشمند مجهز شوند.
وی با بیان اینکه کنتور هوشمند از جمله راهکارهای کنترل مصرف است گفت: بهره برداران آب استقبال زیادی از نصب کنتور نمی کنند زیرا کنتور استفاده از آب را محدود می کند ، این طبیعی است که بهره برداران به اعمال محدودیت روی خوش نشان ندهند، هر چند قانون دراین زمینه سختگیرانه نیست اما باز هم بهره برداران برای استفاده از کنتور روی خوش نشان نمی دهند.
صالح جهرمی ادامه داد : قانون موجود اجازه کف شکنی به چاههای که خشک شده را داده است، بنا بر این هر چاه مجازی که خشک شود می تواند مجوز کف شکنی بگیرد در حالی که ما معتقدیم در دشت هایی که بحرانی است و چاهها خشک می شوند باید استفاده از آب محدودیت بیشتری داشته باشد و نصب کنتور می تواند این محدودیت ها را اعمال کند ، بنا بر این دولت باید اعتبار ویژه ای تخصیص دهد که کنتور های هوشمند به صورت یک حرکت جهادی و در کوتاه مدت نصب شود.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس ادامه داد: ما فقط از هشت شرکت اجازه تامین کنتور هوشمند داریم ، از بین دهها شرکتی که در این زمینه وجود دارد فقط این هشت شرکت تایید شده است ، در سال 96 مقرر شد دولت هزینه کنتور را بپردازد ، متاسفانه در استان فارس فقط 50 میلیارد ریال دراین زمینه اختصاص یافت و این اعتبار بسیار اندکی است .
این مقام مسوول گفت: شرکت برنده مناقصه در استان فارس متعهد شد که یک هزار و 500 کنتور تامین کند، در حالی که این شرکت خط تولید نداشت و انتظار داشت که بخشی از این اعتبار را صرف خط تولید کند ، چنین مشکلاتی برای سایر شرکت ها هم وجود دارد ، آنها هم خط تولید ندارند.
صالح جهرمی افزود: 38 هزار حلقه چاه برقی در فارس فعال است، در سالهای گذشته 10 هزار و 500 کنتور روی این چاهها نصب شده است ، 28 هزار چاه دیگر وجود دارد که کنتور ندارد ، اگر با این روند تخصیص اعتبارات بخواهیم کنتور هوشمند نصب کنیم حدود 30 سال طول می کشد که همه چاهها در استان فارس کنتور دار شوند .
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس گفت : بنا بر این باید در یک حرکت جهادی با تامین اعتبار ویژه برای نصب کنتورهای هوشمند از شرکت هایی که خط تولید دارند و توان تولید کنتور هم دارند اقدام کرد ، نصب سالانه یک هزار کنتور ما را به جایی نمی رساند .
صالح جهرمی افزود: در برخی از دشت های فارس چاه مجاز و غیر مجاز در کنار هم آب برداشت می کنند ، محدودیت هایی برای پر کردن چاههای غیر مجاز در این دشت ها وجود دارد، اکثر چاههای غیر مجاز غیر برقی است و بی رویه آب برداشت می کنند ، قانون باید تکلیف این چاهها را روشن کند.
وی افزود: قانونگذار باید نواقص قانونی را در این زمینه رفع کند ، همین نواقص قانونی و محدودیت ها به سفره های آب زیر زمینی لطمه می زند .همین تناقضات باعث می شود که بهره برداران مجاز هم رغبتی به نصب کنتور نداشته باشند ، نمی توان بالای سر هر چاه یک مامور انتظامی گذاشت که قانون را دور نزنند .
صالح جهرمی با بیان اینکه بیش از هفت هزار چاه در سه سال و نیم گذشته در استان فارس پُر شده است گفت : از این محل 390 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است ، چاه های غیر مجازی که اکنون آبدار نیستند هم پُر می شود ولی جزء آمار نمی آید، این آمار مربوط به چاههای فعال است که برداشت آب داشته اند.
6113/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.