سعید محمودی چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در کنار افزایش چاه های مجاز و غیر مجاز، افزایش سطح زیر کشت نیز به نابودی تالاب ها در استان فارس انجامیده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: برنامه عملی برای احیای تالاب های بختگان، طشک و کمجان تهیه شده و هدفمندی و اولویت بندی ها در آن مشخص شده که از آن جمله می توان به تثبیت مرز تالاب ها،تهیه نقشه کاربری اراضی،ارزش گذاری اقتصادی کارکردهای تالاب، نصب کنتورهای هوشمند، کنترل ریزگردها ، شناسایی کانون های آتش سوزی و اجرای برنامه های مشارکتی در زیستگاه های حساس اشاره کرد.
تعداد زیاد چاه های پروانه دار و وجود چاه های غیر مجاز برای منابع آب در استان فارس مشکل آفرین است، براساس آمار موجود 15.5 درصد از چاه های مجاز و پروانه دار کشور در استان فارس و پنج درصد از چاه های غیر مجاز کشور در این استان است.
نصب کنتور هوشمند از جمله راهکارهای کنترل برداشت دراین چاه هاست، از 36 هزار چاه برقی دراستان فارس برای حدود 12 هزار حلقه چاه کنتور نصب شده است.
دریاچه و تالاب بختگان ، از دریاچه‌های ایران در استان فارس است که هم اکنون کاملاً خشک شده ‌است. این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی بود که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.
در سالهای پربارش انواع فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز در این منطقه فرود می آمدند و زمستان گذرانی می کردند.
دریاچه بختگان، باعث افزایش رطوبت هوا می‌شد و به علت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون شهرستان نی‌ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی می ‌ماند و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می‌ شد که می‌توان به نوعی آن را آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید.
این دریاچه در فاصله حدود 200 کیلومتری شرق شیراز در شهرستان نی ریز قرار دارد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.