به گزارش ایرنا،اسماعیل تبادار چهارشنبه در بازدید از ایرنای فارس و در جمع خبرنگاران افزود: برخی ممکن است انتقاد مبتنی بر حقیقت را برنتابند، بیان واقعیت‌ها و مشکلات جامعه به‌ مثابه رسالت خبرنگاران امری دشوار است.
وی با اشاره به اینکه بیان حقیقت شرط‌ هایی دارد،اضافه کرد:اولین مؤلفه بیان حقیقت دانایی و اشراف به تمام معنا به یک موضوع است که مهم‌ترین موضوع در عرصه خبرنگاری است.
تبادار افزود: رسانه یک ظرف است که عوامل اصلی آن همین خبرنگاران هستند و از دیگر مواضع مهم در این زمینه رعایت انصاف است و آن که می‌خواهد حقایق را بیان کند، نمی‌تواند با بی‌انصافی اظهار نظر کند.
استاندار فارس گفت: از آنجا که خبرنگاران هم اطلاعات را مهیا می‌کنند و هم باید جانب انصاف را رعایت کنند و در عین حال قضاوتی را نیز منتقل کنند، باید نهایت دقت را در بیان مطالب به خرج دهند.
وی عنوان کرد: خبرنگاران رسالت سنگینی بر عهده دارند که بر اساس آن باید در جامعه مبتنی بر اصل حقیقت‌گویی و بیان واقعیت‌ها، آلام مردم را در ابعاد مختلف بیان کنند و این بیان کردن‌ها هزینه بردار است و بر این اساس کسی که می‌خواهد این موضع را رصد کند، باید متتظر سختی‌ها، مشقت‌ها و گفتارهای نادرست و درست باشد.
تبادار همچنین گفت: فضای عمومی به دلیل تنگناهای موجود معمولاً از موضوعات انتقادی استقبال می‌کنند و کمتر به فعالیت‌های مثبت مسئولان می‌پردازند؛ در حالی که رسالت خبرنگار این است که در درجه اول حقایق را درست معنا کنند و در درجه دوم زمینه لازم را برای فراهم ‌کردن امیدواری و نگاه به آینده و نیز تشویق در امور از نظر بگذرانند و ظرفیت‌ها را در کنار تنگناها بیان کنند؛ البته نه به عنوان تمجید، بلکه بر اساس اطلاع.
استاندار فارس عنوان کرد: برخی گمان می‌کنند اگر عملکرد دولت را به مردم انتقال ندهیم، راهکار درستی داشته ایم‌ در حالی که هرکس با هر سلیقه و گفتمان وقتی به هدف بزرگ یعنی نظام جمهوری اسلامی بیندیشد، در می‌یابد که با وجود همه سلایق، همگی به اصل نظام اعتقاد داریم و ضمن اینکه از هم انتقاد می‌کنیم باید در بخش‌ها‌ی مختلف هدف اصلی را مدنظر قرار دهیم.
تبادار افرود: خبرنگاران بسیاری در جهان در پی حقایق هستند و در این راه جان خود را از دست داده‌اند.
وی از جامعه خبری درخواست کرد که حریت و شجاعت را سرلوحه خود قرار دهند.
تبادار عنوان کرد: امروز فرهنگ‌سازی و فرهنگ ‌یابی در موضوعات وظیفه رسانه است و بهترین جایگاه برای تبیین و تعریف فضای مجازی همین رسانه‌هاست و رسانه‌ها باید این فضا را تعریف کنند.
وی اظهار داشت: خبرنگار نباید خبری را اعلام کند که صدقش بر او اثبات نشده است و در این زمینه باید بداند که علاوه بر اینکه بر مردم حق و حقوقی دارد، بر مسئولان نیز این حق را دارد و نباید حقی را به مردم رساند به بهای ناحقی که از مسئولان گرفته شده است.
تبادار ادامه داد: همین که ناامیدی و امید به آینده و زحمات مسئولان در دستور کار قرار نمی‌گیرد، رسانه باید در خلوت خود را مواخذه کند و بداند که جهان، دنیای کنش و واکنش است و این موضوع در آموزه‌های دینی نیز مطرح شده است.
استاندار فارس با بیان اینکه تهیه زیرساخت‌ها تنها به راه و سوخت و گردشگری و امثالهم مربوط نیست، ابراز داشت: در استان بزرگ فارس تنها یک مرکز خبرگزاری ایرنا در شیراز وجود دارد؛‌ درحالی که در استان‌های همجوار که یک‌ پنجم جمعیت فارس را نیز ندارند، چندین مرکز وجود دارد و باید در این زمینه وضعیت استراتژیک فارس را نیز در نظر داشت.
وی در همین باره ادامه داد: نخستین تمدن‌ و اولین نظام سیاسی جهان در فارس شکل گرفته است و مدنیت مدیون این استان است و باید زیرساخت‌های لازم برای گسترش خبرگزاری جمهوری اسلامی در دیگر نقاط استان با قریب به 5 میلیون نفر جمعیت و 29 شهرستان فراهم شود.
تبادار ابراز داشت: با وجود تنگنای مالی دولت تمام هم و غم مسئولان فراهم کردم زیرساخت‌هاست و ما در زمینه‌های گوناگونی همچون راه، جذب سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و نیز واگذاری طرح‌ها پیشتاز است.
وی به واگذاری سعدیه و موزه مشاهیر به بخش خصوصی و نیز استفاده از ظرفیت این بخش برای ساخت وبهره‌برداری از تالار مرکزی فارس اشاره کرد و گفت: راه پیشرفت و توسعه هر استان از نگاه جمعی، هماهنگی، وفاق و وحدت در ابعاد مختلف رسانه‌ای می‌گذرد.
تبادار بیان داشت: عمران و آبادی همه استان به‌صورت فراگیر در دستور کار است و هر عمرانی غنیمت است و بر همین اساس امسال در استان فارس 8 طرح بزرگ با 11هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌شود و امیدواریم حدود 6000 میلیارد تومان نیز کلنگ زنی در پروژه های مختلف داشته باشیم.
استاندار فارس در این جلسه با بیان اینکه آنچه امروز در خبرگزاری جمهوری اسلامی مشاهده کردم، نشان‌دهنده حساسیت کاری و دقت درموضوعات است، عنوان کرد: نگاه ویژه ایرنا به موضوع مسئله‌یابی و نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه پل ارتباطی مسئولان و مردم است.
استاندار فارس، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دیگر مسئولان استانی چهارشنبه 17مردادماه به مناسبت روز خبرنگار و در آستانه 84سال تأسیس این سازمان، به پاسداشت یاد شهید صارمی خبرنگار ایرنا که این روز با نام و یاد او با عنوان روز خبرنگار شناخته می‌شود، از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز فارس بازدید کردند.
در این دیدار دوستانه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله خبرگزاری ایرنا، خبرنگاران این سازمان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات و مطالبات خود پرداختند.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.