عنایت الله رحیمی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به مسائل و مشکلات ایجاد شده در استان نتیجه خشکسالی های پی در پی سال های اخیر افزود: برای اینکه بتوانیم یک آب پایدار برای مردم این منطقه تامین کنیم می بایست خطوط انتقال آب به این مراکز جمعیتی را افزایش می دادیم.
وی ادامه داد: هم اینک عملیات انتقال آب از سد درودزن به شهرستان مرودشت و شیراز به وسیله خط یک در حال انجام است و خطوط دیگری که برای انتقال آب به روستاها و شهرهای فاقد آب آشامیدنی در دست اجرا داریم نیز شامل خط دوم آبرسانی از درودزن به شیراز و خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شهر خرامه می شود.
او اظهار داشت: در مسیر انتقال آب از سد درودزن به خرامه که عملیات اجرایی آن از سال 96 و از تصفیه خانه کوه سبز آغاز شده 95 روستا بعلاوه مراکز شهری مانند مرودشت، سلطان شهر، داریون و خرامه قرار دارند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: با اجرای این خط، 16 روستای شهرستان مرودشت، 25 روستای بخش زرقان و 51 روستای شهرستان خرامه که جمعا 95 روستا می شوند از آب آشامیدنی بهره مند خواهند شد.
رحیمی بیان کرد: با اجرای این خط حدود 17 و نیم میلیون متر مکعب آب قابل انتقال خواهد بود است که هشت و شش دهم میلیون متر مکعب از آن برای آشامیدن و مابقی نیز بر اساس مصوبه کمیسیون تخصیص آب وزارت نیرو برای مصارف صنعتی استفاده خواهد شد.
وی درباره روند طراحی اجرای این خط آبرسانی گفت: برای اجرای این طرح چندین گزینه مطرح شده بود که در گزینه نخست طول مسیر حدود 99 کیلومتر و هزینه سرمایه گذاری اولیه نیز بیش از یک هزار و 314 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود.
او اضافه کرد: در گزینه دوم طول مسیر حدود 97 کیلومتر و هزینه اجرا یک هزار و 308 میلیارد راله و برای اجرای گزینه سوم که از کربال عبور می کرد نیز رقم یک هزار و 762 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود.
رحیمی افزود: مشاور این طرح در ابتدا گزینه نخست را که از تصفیه خانه کوه سبز مرودشت آغاز و پس از عبور از تربر لابیشه، داریون، دودج و کاظم آباد، آبشور، شهرک ایثار و در نهایت به شهر خرامه ختم می شود را انتخاب کرد.
وی افزود: برای روستاهای این مسیر نیز به شکل آنتنی شبکه انتقال آب اجرا و آب در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
رحیمی افزود: هم اینک تمام گزینه های پیشنهادی در دست بررسی است اما آنچه در این میان اهمیت دارد این است که هر کدام از گزینه هایی که برای اجرا انتخاب شود ما آب را با دِبی مشخص و سرانه برابر در اختیار روستاها و شهرها قرار خواهیم داد.
او ادامه داد: هیچ تفاوتی نمی کند که کدام گزینه عملیاتی شود و خط انتقال از کجا عبور کند، هدف رسیدن آب آشامیدنی و صنعت برای روستائیان و شهرهای موجود در مسیر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: البته در انتخاب گزینه ها و اینکه کدام خط در نهایت عملیاتی و اجرا خواهد شد مولفه های فنی (اینکه امکان اجرای طرح وجود داشته باشد)، اقتصادی (اینکه کدام خط با هزینه کمتر منافع بیشتری برای مردم دارد)، حقوقی (مسائل مربوط به تملک مورد مسیر و اختصاص آب به حقابه بران) و مولفه اجتماعی (که شامل تعداد جمعیت برخوردار و نوع فعالیت آنها) مد نظر خواهد بود.
رحیمی افزود: در بحث اختصاص آب به حقابه بران باید گفت که قطعا به تمام حقابه بران موجود در مسیر که فاقد آب آشامیدنی بوده و در طرح دیده شده اند آب داده خواهد شد.

** نسبت خروجی آب سد درودزن به ورودی آن بسیار بالا است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، نسبت خروجی آب سد درودزن به ورودی آن را بسیار بالا دانست و گفت: میزان ورودی آب به این سد در روز یکم مردادماه جاری 12 صدم متر مکعب بر ثانیه بوده در حالی که خروجی آن پنج و 26 صدم متر مکعب بر ثانیه بوده است که این نشان می دهد هر روز از حجم آب قابل استفاده سد کاسته می شود.
رحیمی، حجم کنونی آب این سد را بیش از 333 میلیون متر معکب برشمرد و گفت: از این میزان نیز فقط سه میلیون متر مکعب آن قابل استفاده است.
او افزود: با توجه به اینکه مخزن این سد 993 میلیون متر مکعب گنجایش دارد 330 میلیون متر مکعب آب باید در برای پایداری سد در مخزن سد باقی بماند.
وی ادامه داد: بنابرین باید بکوشیم که آب موجود در سد را به مصارف ضروری برسانیم که ضروری تر از همه مصرف آشامیدنی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، میزان بارندگی سال زراعی 97-96 در این استان را حدود 132 میلیمتر برشمرد و افزود: این میزان نسبت به سال زراعی 96-95 بیش از 50 درصد کاهش داشته است.
رحیمی اضافه کرد: آب سد درودزن از گذشته دور به چهار مصرف کننده شامل آب آشامیدنی شهرهای حوزه آبریز رودخانه کر و شهر شیراز، کشاورزان حقابه بَر در حوزه آبریز رودخانه کر، صنعت و همچنین محیط زیست تعلق می گرفته است که به علت خشکسالی های پی در پی بیشترین فشار به 2 گروه مصرف کننده اصلی یعنی کشاورزان حقابه بَر و محیط زیست و پس از آن بخش آشامیدن و صنعت وارد شده است.
وی ادامه داد: اما آنچه که باید پذیرفت این است که تکلیف یک پروژه فنی و عمرانی با جنجال و شلوغ کاری در فضای مجازی یا تجمع خیابانی تعیین نمی شود بلکه بر روی رایانه های مهندسی، آمار و محاسبات فنی و اقتصادی مشخص می شود.
او اظهار داشت: همه ما نسبت به مسائل و مشکلات ایجاد شده برای مردم در اثر خشکسالی و کم آبی آگاهی داریم و مسئولان هم باید صدای مردم را بشنود و خواسته آنها را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنند، اما آنچه که قابل تامل است این است که عده ای از مشکلات مردم و احساسات آنها برای ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و بعضا امنیتی سوء استفاده می کنند.
رحیمی گفت: حتی بسیاری از کسانی که به چنین مباحثی دامن می زنند نه تنها ساکن آن مناطق نیستند و بلکه اصلا آن مناطق را نمی شناسند که نباید به چنین افرادی که خیرخواه مردم نیستند اجازه چنین اقداماتی داده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: ما بر مبنای مصالح اجتماعی، طرح فنی، توجیهات اقتصادی و مقتضیات حقوقی تصمیم گیری می کنیم و وظیفه خود می دانیم که به خواسته های مردم از جمله در زمینه آبرسانی جامه عمل بپوشانیم.
وی اضافه کرد: انتظار است که رسانه ها نیز به چنین موضوعاتی بیشتر بپردازند و با شفاف سازی، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم، اجازه سوء استفاده را به افراد فرصت طلب ندهند.
رحیمی، درباره تصمیمات جلسه بررسی طرح انتقال آب از سد درودزن به خرامه که در هفته جاری با حضور نمایندگان شهرستان های شیراز و خرامه برگزار شد گفت: در این جلسه مقرر شد که شرکت مشاور با هماهنگی شرکت آب منطقه ای فارس و شرکت آبفای روستایی استان طرح های مختلف پیشنهادی در این زمینه را ظرف مدت سه هفته با اخذ نظرات نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان خرامه، مرودشت و شیراز بررسی و طرح نهایی پیشنهادی را با لحاظ جوانب اقتصادی و ضوابط فنی ارائه کنند.
شهرستان خرامه در 95 کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.