در حالی که نواحی آموزش و پرورش400 و 500 مدرسه دولتی و غیرانتقاعی را در بر دارد اما همچنان 25 درصد بوفه های مدارس استان غیر قانونی هستند.

در عین حال اگر چه مواد غذایی مانند چیپس و پفک در اکثر مدارس فارس عرضه نمی شود اما گزارش ها مبنی بر تهیه مواد غذایی مضر بین راه مدرسه با پول هایی است که پدر و مادرها به بچه های خود می دهند. به گفته مسئولان این حوزه اگر چه مدیران مدارس استان نسبت به سال های قبل در مورد تغذیه سالم دانش آموزان حساس شده اند اما همچنان تشدید نظارت ها می تواند بر اهمیت این موضوع بیشتر تأکید کند.

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش فارس در این مورد به «خبرجنوب» میگوید: برنامه نظارت بر بوفه ها سال تحصیلی جدید در استان تشدید میشود و البته پیشنهادهایی هم برای بهبود تغذیه دانش آموزان در دست بررسی است که در صورت عملیاتی بودن مهر ماه به بعد اجرا می گردد.

بهزاد جامعیان می افزاید: برخی ها اگرچه در زمینه بوفه های مدارس شعار می دهند اما باید به دنبال برنامه های قابل اجرا بود و دست از آرمانی فکر کردن برداشت تا سلامت دانش آموزان به خطر نیفتد.

این مسئول آموزش و پرورش فارس یادآور میشود: متاسفانه بزرگترین معضل ما در این حوزه نظارت است چرا که در سطح ادارات تنها یک کارشناس سلامت با کوهی از مسائل و مشکلات داریم.

جامعیان میگوید: اگر معضل نظارت حل شود تخلف ها هم کاهش می یابد و متولیان هم به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای به اصل قضیه که تهیه مواد غذایی سالم برای دانش آموزان است میپردازند.

جامعیان می گوید: بزرگ ترین تخلفی که طی یک سال گذشته در یکی از مدارس متوسطه شیراز شناسایی شد فروش ساندویچ سوسیس و کالباس بود که برخوردهای جدی با آن ها صورت گرفت.

این مسئول یادآور می شود: فروش نوشابه و حتی نوشابه های انرژی زا در مدارسی از شیراز مشاهده شد البته این قبیل مسائل معمولا در آموزشگاه های ابتدایی به دلیل وجود مربی بهداشت اتفاق نمی افتد و بیشترین تخلف ها مربوط به دوره اول و دوم متوسطه به خصوص در شیراز است.

جامعیان میگوید: در صورت ارائه گزارشی از سوی مردم در مورد تخلف بوفه های مدارس، مورد پیگیری می شود تا با همکاری بتوانیم زمینه سلامت دانش آموزان مان را فراهم کنیم.

وی می افزاید: غلات حجیم شده حتی پفیلا، بیسکویت های کرمدار، کیکهای لایه ای، آدامس ها و آبنبات هایی که به دهان می چسبد، نوشابه و دوغ گازدار، نوشیدنی های صنعتی و ساندویچ نباید در مدارس فروخته شود و عرضه آنها تخلف است.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این باره میگوید: بوفه های مدارس و تغذیه دانش آموزان از مهمترین مسائل است و نادیده گرفتن آن به قیمت کاهش سطح ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان استان تمام میشود.

رضیه شناور می افزاید: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ساماندهی تغذیه دانش آموزان و بوفههای مدارس 15 سال فعالیت دارد و با وجود تأکید ما بر تهیه غذاهای سالم همچنان 99 درصد مدارس فارس شرایط مربوط به پخت غذاهایی مانند لوبیا گرم و ساندویچ ها را ندارند و هدف ما ارائه راهکارهای عملی تر در این باره است.

وی یادآور می شود: هدف ما ترویج مشاغل خانگی برای تهیه خوراکی هایی مانند مغزها، بسته های نخودچی کشمش و هویج های بسته ای و مواردی از این قبیل زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که البته این امر هم هنوز با وجود نزدیکی سال تحصیلی جدید عملی نشده است.

شناور میگوید: البته اولویت ما ترویج و آموزش خوردن لقمه های خانگی است که والدین در کیف دانش آموز می گذارند و در همین راستا نیز طرح صبحانه در مدرسه امسال توسعه می یابد. شناور می گوید: متاسفانه در زمینه تولید خوراکی ها و ساندویچ های سالم توسط شرکت های صنعتی هم استان موفق نبوده چرا که این شرکت ها تضمین فروش محصولات سالم خود را میخواهند که آموزش و پرورش باید در این زمینه اقدام کند.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز میافزاید: مهمترین اولویت در این باره ذائقه سازی است. کودکی که بادام زمینی شور بخورد به این قبیل خوراکی ها عادت می کند و بالعکس.

تمامی کشورهای توسعه یافته بر روی تغذیه دانش آموزان کار کرده اند و ما صرفا به دنبال خوشمزه کردن محصولات و حتی غذاها در خانه هستیم.

شناور یادآور می شود: با نهایت تاسف باید بگوییم که 80 درصد دانش آموزان فارس حداقل روزی یک بار کیک و کلوچه صنعتی می خورند که این مضرات بسیاری دارد و پس از چند ساعت باعث گرسنگی بسیار و پر خوری می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز میگوید: اگر آموزش و پرورش بتواند با برگزاری مناقصه اشخاص حقوقی را زیر نظر دانشگاه برای تهیه ساندویچ به ما معرفی کند و علاوه بر این با همکاری هایی بتوان در استان محصولات سلامت محور دارای فیبر و سبوس بیشتر، نمک، قند و چربی کمتر همچنین دارای ریزمغذیها را برای ارائه در مدارس پایلوت کرد، گام هایی موثر برای سلامت دانش آموزان مان برداشته ایم.

شناور معتقد است درصد بسیار کمی از بوفه های مدارس در فارس استانداردهای لازم را دارد. با وجود هشدارهای بسیار متخصصان تغذیه و تاکید و ترویج لقمه های خانگی همچنان درصد بالایی از دانش آموزان بدون صبحانه و با مبلغی پول به مدرسه فرستاده می شوند، در حالی که در کشورهای پیشرفته تغییر ذائقه و نهادینه کردن تغذیه سالم و کم نمک از مدارس شروع می شود اما کشور و استان به دلیل بین بخشی بودن موضوع همچنان در این زمینه لنگ می زند که باید ببینیم کی در این زمینه به قافله جهانی می رسد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 974230
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.