عنایت الله رحیمی، چهارشنبه در حاشیه ششمین کارگروه مدیریت پسماند استان در شیراز در گفت و گو با ایرنا افزود: قطعا سرمایه گذاری در این زمینه از جمله در زمینه تفکیک زباله و تبدیل زباله به انرژی و تولید کود کمپوست سودآوری خوبی خواهد داشت.
وی ادامه داد: باید بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گذاری و فعالیت در این زمینه کنیم و در این راه حمایت های لازم و پرداخت تسهیلات به سرمایه گذار را نیز خواهیم داشت.
رحیمی یکی از معضلات جوامع و مجتمع های زیستی را چگونگی دفع زباله های شهری و روستایی دانست و گفت: در همه شهرهای استان شاهد دفن زباله به عنوان یک روش سنتی بوده ایم و کمتر از زباله در تولید انرژی و کود کمپوست استفاده شده است.
او اظهار داشت: امروز حرکت دنیا به سمتی است که از زباله به عنوان یک ماده اولیه و سرمایه برای تولید انرژی و مصالح ساختمانی و کودهای کشاورزی و گلخانه ای استفاده می شود و ما تاکنون گام های مقدماتی در این زمینه برداشته ایم.
وی درباره مباحث مطرح شده در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان هم گفت: امروز از شهرداران شهرهایی که در زمینه دفن پسماند مشکلاتی داشتند برای حضور در این جلسه دعوت و با حضور مسئولان بخش هایی از جمله محیط زیست، علوم پزشکی و برنامه و بودجه تصمیماتی در زمینه رفع مشکلات این شهرها اتخاذ شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار داست: یکی از این شهرها مرودشت بود که سایت کنونی دفن زباله آن دچار مشکل است که در این جلسه ضمن بررسی راهکارهای علمی و عملی، وضعیت واگذاری زمین جدید برای انتقال سایت زباله آن تعیین تکلیف و مقرر شد که محیط زیست، آب و فاضلاب و میراث فرهنگی به سرعت نظر خود را اعلام کنند.
رحیمی گفت: شهر دوم که مشکلاتی با مجموعه آب های زیرزمینی محل سایت دفن زباله خود داشت شهر اقلید بود که سایت آن در حریم 25 ساله آب های زیرزمینی قرار گرفته است که مقرر شد زباله های این سایت ظرف یکی 2 ماه ساماندهی و سایت نیز به یک مکان ایمن که برای مردم و محیط زیست ایجاد مشکل نکند منتقل شود.
وی ادامه داد: شهر دیگری که درباره سایت دفن زباله آن تصمیم گیری شد اردکان سپیدان بود که چون سایت آن در کنار آبراهه ها قرار داشت امکان بروز مخاطراتی را پیش بینی می کردیم که بنا شد که شهرداری این شهراقداماتی را برای فراهم کردن ایمنی لازم برای اینکه در فصول بارندگی ایجاد مشکل نکند انجام دهد.
او گفت: در این جلسه درباره وضعیت سایت دفن زباله شهر لامرد نیز تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد که با توجه به نزدیکی این سایت به سایت انرژی بر لامرد، مکان دیگری برای انتقال سایت در نظر گرفته شود و ضمن ساماندهی سریع زباله های سایت فعلی، انتقال سایت نیز در دستور کار قرار داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: تمهیداتی برای جا به جایی سایت دفن زباله قیر و کارزین اندیشیده و مقرر شد که منابع طبیعی، دفتر شهری استانداری و محیط زیست همکاری لازم را هم در زمینه ساماندهی زباله های سایت فعلی و هم جابه جایی کامل سایت بکنند.
رحیمی گفت: همچنین در این جلسه مباحث مربوط به سایت زباله داراب هم مورد بررسی قرار گرفت و تمهیدات زیست محیطی، کالبدی، فیزیکی و فنی و مهندسی نیز برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی در نظر گرفته شد.
وی افزود: البته سایت دفن زباله داراب هم اینک یک سایت کاملا ایزوله شده و دارای استانداردهای لازم است.
او گفت: در جلسات آتی کارگروه مدیریت پسماند استان نیز درباره ساماندهی سایت های دفن زباله شهرهای مصیری رستم، ممسنی، کامفیروز مرودشت و همچنین روستاهای استان تصمیماتی اتخاذ خواهد شد تا به سمت بهتر شدن محیط زیست شهری و روستایی حرکت کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، تفکیک زباله از مبدا را یکی از کم هزینه ترین روش های تفکیک دانست و گفت: لازم است که در این زمینه که علاوه بر کاهش هزینه ها به حفظ محیط زیست نیز کمک می شود، هم شهرداری ها، هم پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری و هم خود مردم اقداماتی انجام دهند.
رحیمی افزود: هم اینک در بخش هایی از کلانشهر شیراز این کار در حال انجام است و امیدواریم به سرعت فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در تمام شهرهای استان گسترش یابد.
وی گفت: توجه به محیط زیست شهری یکی از اولویت های اساسی کشور و به تبع آن استان فارس است که در این زمینه ما آمادگی داریم که هزینه های لازم را انجام دهیم تا روز به روز شاهد محیط زیست بهتر، پاکیزه تر و سالم تر باشیم.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.