نواب قائدی گفت: شهرهای ما متاسفانه در یک دوره زمانی نسبتاً طولانی به سمت خودرو محوری سوق داده شده ‌اند و در شرایط کنونی، تصور یک شهر بدون خودرو واقعاً دشوار و گاه غیر ممکن است. منشاء این نگاه را می‌توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد. اول آن که زیرساخت ‌های جایگزین خودرو شخصی یا وجود ندارند و یا به صورت ناقص شکل گرفته و ایرادهای متعددی دارند و دوم آن که ترک کردن عادت استفاده از خودرو شخصی برای بسیاری از شهروندان بسیار سخت است و نیاز به یک ابزار قوی و جامع دارد.
وی یکی از راهکارهای مبارزه با پیامدهای این وضع را ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای تردد خودروهای شخصی و وسایل‌نقلیه سنگین در بخش ‌هایی از شهر و به ویژه در محدوده مرکزی شهر دانست و افزود: از جمله دستاوردهای اجرای طرح می تواند مدیریت آلایندگی ناشی از تردد وسایل‌نقلیه موتوری، کنترل تردد وسایل ‌نقلیه سنگین با هدف افزایش روانی و ایمنی ترافیک، کاهش حجم ترافیک و شلوغی در معابر و محدوده ‌های پرترافیک شهری، ایجاد یک ابزار قوی به منظور کمک به تغییر تدریجی شیوه حمل‌ و‌ نقلی شهروندان از خودرو شخصی به حمل ‌و‌ نقل همگانی و غیر موتوری به ویژه برای سفر به محدوده مرکزی شهر باشد.
قائدی ادامه داد: با توجه به مشکل آلودگی هوای کلان شهرها، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، کلان‌ شهرهای کشور و از جمله شهر شیراز را ملزم به اجرای طرح محدوده کم آلاینده کرده است. در شهر شیراز، مستند به مصوبه شورای ترافیک استان، این طرح از اول مردادماه سال جاری می بایست اجرایی می‌شد که متاسفانه تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است. بر اساس این طرح، خودروهایی که فاقد معاینه فنی بوده و وارد محدوده کم آلاینده شوند، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. محدوده اجرایی این طرح همان محدوده طرح ترافیک می‌باشد.
وی از سازمان مدیریت حمل ‌و ‌نقل مسافر که در قالب ستاد مراکز معاینه فنی و جایگاه ‌های سوخت، بر فعالیت مراکز معاینه فنی نظارت دارد خواست تمهیدات ویژه‌ ای را برای اجرای این طرح در نظر بگیرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 972448
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.